Gå til innhold

er cpu låst? hvordan låse opp?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en amd 3500+ winchester prosessor som jeg prøver å klokke litt, men det virker som om FSB er låst! Når jeg går i bios og endrer FSB, og deretter restarter, viser msi corecenter at fsb fortsatt står på 200. Derimot KAN jeg endre på multiplier, men den står jo på maks allikevel (x11). Dermed kan jeg bare klokke nedover... :blush:

Altså lurer jeg på om cpu'en er låst, og i så fall hvordan jeg kan låse den opp?

Har MSI K8N NEO2 Platinum hovedkort med nyeste bios versjon (1.50)

Takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ja... såpass klarer jeg da :p

Det som skjer etter at FSB er endret, jeg saver og går ut av bios, er at under oppstarten kommer det en melding som sier noe lignende dette (husker ikke akkurat):

"Some main configurations have been changed. Run setup again and reset them.

Windows will now run is Safe Mode.

Press F1 to continue"

Er det vanlig? Det rare er at jeg ser ingen tegn til at windows er i safe mode selv om trykker F1. Det som skjer er som sagt bare at når jeg kommer inn igjen i windows er FSB på 200 :(

Lenke til kommentar

Du må sannsynligvis øke volt på noen komponenter i BIOS, eller passe på hvilke timings minnet ditt kjører på. Dessuten kan du ikke forvente å kunne hoppe rett fra 200MHz til 250MHz uten problemer, hvis du har klokket så mye. Det er mange andre hensyn enn kun HTT-buss når man klokker.

Lenke til kommentar
Jeg har Crucial PC3200 Ballistix 512MB DDR (2 stk)

Vet du noe om hvordan jeg skal overklokke de?

Jeg har aldri oppgradert bios versjonen min. kjøpte pc'en for 2 uker siden, så nyeste versjon fulgte med...

RAMen overklokkes automatisk når du setter opp FSB ..

Lenke til kommentar

Har samme problemet selv, kan sette fsb til 500, pcen booter opp, POST sier jeg har en P4 på 7,5 GHz, windows loades, og så når jeg tror jeg har fått til den råeste OC noen gang så dukker core center vinduet opp, og det sier at jeg har en 3.0 GHz cpu :(

siden du har core center så tror jeg at det er den brikka som tuller det til, men hvis du intalerer core center programet så kan du klokke fra windows.

Lenke til kommentar
Har samme problemet selv, kan sette fsb til 500, pcen booter opp, POST sier jeg har en P4 på 7,5 GHz, windows loades, og så når jeg tror jeg har fått til den råeste OC noen gang så dukker core center vinduet opp, og det sier at jeg har en 3.0 GHz cpu :(

siden du har core center så tror jeg at det er den brikka som tuller det til, men hvis du intalerer core center programet så kan du klokke fra windows.

å sette fbs'en til 500 gjør liten nytte da pcen ikke VIL la deg gjøre dette (uten om vis du gjør spesielle ting), og kan i verste fall skade maskinen din kraftig, er ikke overklokk expert men såpass vet jeg....

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Nå har jeg lagt ved en screenshot av innstillingene som vises av cpu og minne i cpu-z og corecenter på pc'en min. Håper noen kan hjelpe meg mer når dere ser dette! :yes:

Før dette screenshot'et ble tatt har jeg satt opp FSB til 215 og Vcore til 1.55 V (noe som var maks manuell vcore innstilling). Så nå ser dere problemet mitt, altså at FSB ikke går opp til det jeg setter i bios. Utrolig nok har den for første gang gått opp i det hele tatt da, til 206 (hvor kom det tallet fra? :hmm: )

Annet og nevne er at alt i DRAM config i bios står på auto, utenom et eller annet som sto på 2T.

Jeg skjønner ingenting av hva skal gjøre nå. Mulig at corecenter herper alt?

post-222-1112549809_thumb.jpg

Endret av EnergY30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...