Gå til innhold

Trenger en heftig laptop til redigering

Anbefalte innlegg

Uansett hvilken laptop du kjøper, vil jeg anbefale deg å kjøre ekstern harddisk. Ytelsen er blir bedre dersom du legger videoklippene på en annen disk enn program/systemdisk. I tillegg kan du velge mindre laptop. Jeg tror du skal slite med å finne en "monstermaskin" som har batterilevetid så lang som 3 timer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg trur eg går etter den fredrik larsen foreslo:3,8 ghz , quadro FX go 1400 w /256 mb , 2 g ram , 2 hardiska 60 gb 7200 rpm , dvd brenner  og bluetooth og litt andre ting

Ville gått for en P4 660 3.6ghz heller og med Go6800 eller X800 i stedet for Quadro. :)

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Jeg har en Dell 9300 1.86GHz med en 1G minne og 60G 7200 harddisk. Har brukt den en del til videoredigering og den veldig bra. Har bare brukt Windows Movie Maker med tror det skal gå like sjapt med andre programmer. Jeg tenkte også en stund på å kjøpe en DT9000 Clevo (eller hva nå de kaller den). Men fant ut at det ble dyrere og at den er mye større, støyer mer, dårlig batteri tid og ikke har norskt tastatur.

Lenke til kommentar
Jeg har en Dell 9300 1.86GHz med en 1G minne og 60G 7200 harddisk. Har brukt den en del til videoredigering og den veldig bra. Har bare brukt Windows Movie Maker med tror det skal gå like sjapt med andre programmer. Jeg tenkte også en stund på å kjøpe en DT9000 Clevo (eller hva nå de kaller den). Men fant ut at det ble dyrere og at den er mye større, støyer mer, dårlig batteri tid og ikke har norskt tastatur.

Den heter Clevo D900T ;)

Men den har P4 som er en stor fordel ved videoredigering, 2 interne disker. :)

Det er verdt vekta og støyen :thumbup:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

det meste her er bullshit.

1. disker til videoredigering trenger ikke kort akksesstid, men stor tetthet. 100gb 5400 er å foretrekke framfor 60gb 7200

2. pentium4, pentium 4-m, pentium-m, turion64, hva som helst, duger til videoredigering. kjenner videofolk som har jobba uproblematisk på p-iii.

3. skjermkort har bare noe å si hvis du bruker pinnacle liquid. mer ram og dx9 støtte og alt er ok.

4. jeg ville kjøpt en skjerm med stor oppløsning siden mange av disse programmene har så utrolig mange palletter oppe samtidig

5. og en gb ram

4. ekstern harddisk er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Dette var en rar thread :p Mannen vil ha 3 timer batteritid, og så driver folk og anbefaler ham laptoper med desktop CDU........ det er ikke bra. Tettheten på platene i en HD er viktig når man skal arbeide med store filer (som en allerede har skrevet). Skal du spille på lappen er et M9700 kort bra nok, enten med 64 eller 128 mb ram. Skal du ikke bruke den noe spesielt til spilling, vil en PC uten et kraftig deikert skjermkort, øke batteritiden og mest sannsynlig gi deg en stillere PC.

Lenke til kommentar

Når mannen skal ha en bærbar pc for videoredigering, så trenger han kraft, ikke batteritid. Han skal da for svingene ikke sitte ute i skauen eller på trikken å redigere filmer! Og videoredigering krever såpass mye maskinkraft at selv bærbare med god batteritid for "normalt" bruk kommer til å tømme batteriet ganske kjapt hvis man ikke bruker ekstern strømkilde! Jeg har selv en Centrinobasert bærbar med brukbare bateriegenskaper ved kontorbruk, men når jeg skal rendre filmer o.l, så går det unna på batteriet. Dessuten er ikke Pentium M prosessorer de kraftigste CPU'ene når det gjelder videoredigering.

Så hvis mannen er dønn seriøs på å bruke den bærbare hovedskalig til videoredigering, så trenger han en kraftig P4 eller en Mac.. med rikelig og rask HD, og plenty med Ram. Da er ikke 1.prioritet vekt og batteritid..

Lenke til kommentar

2. pentium4, pentium 4-m, pentium-m, turion64, hva som helst, duger til videoredigering. kjenner videofolk som har jobba uproblematisk på p-iii.

Du prater tøv nå. Ingen kan redigere noe som helst med en P3, det er umulig. Da må du til med et redigeringskort som FastSilver e.l. hvor det meste av arbeidet faktisk foregår i selve redigeringskortet (det har egen cpu, ram osv, og er ikke bare for capture og print to tape). En rask P4 er nok det minste kravet. Pentium M og Celeron kan man bare glemme, i allefall hvis man jobber med seriøs redigering (HD-kvalitet, DV er for amatører).

Lenke til kommentar
Når mannen skal ha en bærbar pc for videoredigering, så trenger han kraft, ikke batteritid. Han skal da for svingene ikke sitte ute i skauen eller på trikken å redigere filmer! Og videoredigering krever såpass mye maskinkraft at selv bærbare med god batteritid for "normalt" bruk kommer til å tømme batteriet ganske kjapt hvis man ikke bruker ekstern strømkilde! Jeg har selv en Centrinobasert bærbar med brukbare bateriegenskaper ved kontorbruk, men når jeg skal rendre filmer o.l, så går det unna på batteriet. Dessuten er ikke Pentium M prosessorer de kraftigste CPU'ene når det gjelder videoredigering.

Så hvis mannen er dønn seriøs på å bruke den bærbare hovedskalig til videoredigering, så trenger han en kraftig P4 eller en Mac.. med rikelig og rask HD, og plenty med Ram. Da er ikke 1.prioritet vekt og batteritid..

Du prater tøv nå. Ingen kan redigere noe som helst med en P3, det er umulig. Da må du til med et redigeringskort som FastSilver e.l. hvor det meste av arbeidet faktisk foregår i selve redigeringskortet (det har egen cpu, ram osv, og er ikke bare for capture og print to tape). En rask P4 er nok det minste kravet. Pentium M og Celeron kan man bare glemme, i allefall hvis man jobber med seriøs redigering (HD-kvalitet, DV er for amatører).

:yes:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
En rask P4 er nok det minste kravet. Pentium M og Celeron kan man bare glemme, i allefall hvis man jobber med seriøs redigering (HD-kvalitet, DV er for amatører).

Det er veldig mange som snakker mye her om harddisker, prossesorer og skjermkort. Til dere som sier at man ikke kan bruke Pentium M til videoredigering så lurer jeg på om dere har testet de eller er det bare synsing.

Jeg har som sagt før en Dell9300 og redigerer i HD-kvaltiet uten problemer!!

Kom med fakta og ikke synsinger!!!!

Lenke til kommentar

Visst Mac er aktuelt ville jeg vurdert powerbook 17". Har en selv med

1,5Ghz 512ram, 80GB R9600. Det har kommet en enda raskere modell etter den.

Final cut pro og de andre pro programmene til apple funker kjempefint på den.

lett og tynn er den og (med tanke på at det er 17").

Lenke til kommentar

P-iii er utmerket til redigering. Ikke til HD, men hvem pokker har et HD kamera ? Alle som har DV kamera og en p-iii med 768mb ram kan fint redigere filmer i premiere opp mot en halvtime uten at maskinen higster av det.

Har du HD kamera, så må du også regne med å kjøpe dyrere utstyr.

DV er ikke nødvendigvis for amatører. En skikkelig billig DVCAM spiller koster ca. 20.000 kroner, og du får dem langveis oppover i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...