Furyfax Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Vis du skal ha 2GB TwinMos minne så skal du vel kansje ikke klokke?Venice er en super klokke CPU, og en 3800+ kom til 2.8Ghz på 1.4 vCore. Har hørt om 3500+ som også klokker like langt med 1.4 vCore, men det har jeg ingen kilder på... Da bør du lese testen om gijen, det der var med cascade kjøling! Det vil si ca -40 grader celsius! Ved de temperaturen skal nå mang CPUer klare bra OC! Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Ok, men hvis jeg kjøper den komplett cpuen (4000+ klokka ned ++) og vannkjøling vil vel den sannsynligvis klokke bra, og kanskje bedre en venice også? Men vil Thermaltake Big Water Cooler få plass i chieftec kabinettet mitt? som er et slikt: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307602&cks=PRL bare en litt gammlere version med 350W strømforsyner Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Skal passe fint det, men med 350W PSU vett eg ikkje kordan vil gå. Har du prøvd å overklokke før med den strømforsyningen ? En annen ting: Eg ville sendt mail/ringe til komplett.no og spurt om de CPUene de har har et batch nummer som begynner på CAA2C 05XXXXXXX... ( X står for ukjent ) så lenge det begynner på CAA2C 05 så ska de klokke langt.. Det også utgitt noen med batch nummer: CAAZC XXXXXXX som ikke klokker noe bra. Ville derfor hørt med komplett om de har en CAA2C05XXXXX til deg først.. Mye arbeid men det er sikkrt verdt det.. Endret 2. april 2005 av Furyfax Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Vis du skal ha 2GB TwinMos minne så skal du vel kansje ikke klokke?Venice er en super klokke CPU, og en 3800+ kom til 2.8Ghz på 1.4 vCore. Har hørt om 3500+ som også klokker like langt med 1.4 vCore, men det har jeg ingen kilder på... kunne godt tenke meg å klokke litt. Men mener jeg leste et sted at med MSI NEO2 platinium HKet som jeg skal ha trengte man ikke klokke minnet sammen med cpu? Og jeg vet at twinmos minnebrikkene ikke er så dårlige klokkere Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Skal passe fint det, men med 350W PSU vett eg ikkje kordan vil gå. Har du prøvd å overklokke før med den strømforsyningen ? Jegg strømforsyneren kjører fett det jeg har nå som også inkluderer 3 hardisker og 1 cd, 1 dvd brenner, men hvis jeg skal kjøpe vannkjøling vil jeg nok oppgradere denne også Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Vis du skal ha 2GB TwinMos minne så skal du vel kansje ikke klokke?Venice er en super klokke CPU, og en 3800+ kom til 2.8Ghz på 1.4 vCore. Har hørt om 3500+ som også klokker like langt med 1.4 vCore, men det har jeg ingen kilder på... Da bør du lese testen om gijen, det der var med cascade kjøling! Det vil si ca -40 grader celsius! Ved de temperaturen skal nå mang CPUer klare bra OC! Ja, jeg vet det. Men det er med 1.4 vCore. Trur ikke en Winny klarer det, med mindre du er veldig heldig med CPU'en Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Det som er er at jeg ser fra et sted at vennice vil koster rundt 500kr mer enn newcastle. Og jeg har egentlig ikke lyst til å gå fra 2000 kr for prossesor til 2500. Og jeg regner med at en 2500+ Newcastle vil være bedre enn en 2300+ vennice? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Men vil Thermaltake Big Water Cooler få plass i chieftec kabinettet mitt? som er et slikt: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307602&cks=PRL bare en litt gammlere version med 350W strømforsyner Samme kabinettet som jeg har montert TT Bigwater i. (Har Alu utgaven). Jeg monterte radiatoren innvendig nede i front og snudde vifta slik at den suger luft inn utenfra gjennom radiatoren. Måtte da fjerne den nederste harddiskholderen og den "platen" som denne står på. Platetingen er naglet fast med 3 nagler som jeg bare boret ut. Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Men vil Thermaltake Big Water Cooler få plass i chieftec kabinettet mitt? som er et slikt: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307602&cks=PRL bare en litt gammlere version med 350W strømforsyner Samme kabinettet som jeg har montert TT Bigwater i. (Har Alu utgaven). Jeg monterte radiatoren innvendig nede i front og snudde vifta slik at den suger luft inn utenfra gjennom radiatoren. Måtte da fjerne den nederste harddiskholderen og den "platen" som denne står på. Platetingen er naglet fast med 3 nagler som jeg bare boret ut. Hvor gjorde du av pumpen da? Må fjærne en harddisk hvis jeg skal kunne ta vekk den nederste holderen Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Vis du skal ha 2GB TwinMos minne så skal du vel kansje ikke klokke?Venice er en super klokke CPU, og en 3800+ kom til 2.8Ghz på 1.4 vCore. Har hørt om 3500+ som også klokker like langt med 1.4 vCore, men det har jeg ingen kilder på... Da bør du lese testen om gijen, det der var med cascade kjøling! Det vil si ca -40 grader celsius! Ved de temperaturen skal nå mang CPUer klare bra OC! Ja, jeg vet det. Men det er med 1.4 vCore. Trur ikke en Winny klarer det, med mindre du er veldig heldig med CPU'en Jo bedre kjølingen er, jo lavere spenning trenger man. Derfor tror jeg en Winch kan klare det, hvis man tenker seg et bra eksemplar som ikke har cold-bug, vel å merke. Det gjenstår å se om Venice har dette problemet, som riktignok ikke berører mange brukere i praksis Til trådstarter: Jeg ville ha vurdert disse "semi-Clawhammer"-CPUene. Fordelene er SOI/Strained Silicone og en påvist stødig minnekontroller. Winchester/Newcastle-kontrollerne er jevnt over dårligere, og har større kompatibilitetsproblemer. Hvorvidt optimaliseringene i Venice vil løse dette, tør jeg ikke spekulere i, men clawhammer har ihvertfall til nå vært de beste på dette feltet. Foredler Venice: Revidert minnekontroller SSE3-støtte 90nm produksjoneteknologi Fordeler Clawhammer: Strained Silicone/SOI I praksis en nesten-toppmodell Uten cold-bug Stabil minnekontroller Akkurat nå synes jeg det er vanskelig å oppsummere, så det er jo også et alternativ å se det litt an. Disse 3500-clawhammer-CPUene ser ikke ut til å være mangelvare Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Jeg satte pumpen på "gulvet" festet med den dobbeltsidige tapen/borrelåsen som fulgte med. Fjernet også de holderne som du kan oppbevare de festetingene til optiske enheter i. Måtte også flytte en harddisk høyere opp i kabinettet. noe som gjorde den faretruende varm, men jeg plasserte bare en vifte i front av holderen så var det problemet løst. Lenke til kommentar
Carrot Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Da vil kanskje de 64 prosessorene som er nå, bli billigere? Kanskje jeg skal vente med å kjøpe prosessor til den Venice prosessoren kommer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Da vil kanskje de 64 prosessorene som er nå, bli billigere? Neppe, Venice bare erstatter dagens kjerner. Prisen blir nok helt lik eller svært nær det den var før. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Vis du skal ha 2GB TwinMos minne så skal du vel kansje ikke klokke?Venice er en super klokke CPU, og en 3800+ kom til 2.8Ghz på 1.4 vCore. Har hørt om 3500+ som også klokker like langt med 1.4 vCore, men det har jeg ingen kilder på... Da bør du lese testen om gijen, det der var med cascade kjøling! Det vil si ca -40 grader celsius! Ved de temperaturen skal nå mang CPUer klare bra OC! Ja, jeg vet det. Men det er med 1.4 vCore. Trur ikke en Winny klarer det, med mindre du er veldig heldig med CPU'en Jo bedre kjølingen er, jo lavere spenning trenger man. Derfor tror jeg en Winch kan klare det, hvis man tenker seg et bra eksemplar som ikke har cold-bug, vel å merke. Det gjenstår å se om Venice har dette problemet, som riktignok ikke berører mange brukere i praksis Til trådstarter: Jeg ville ha vurdert disse "semi-Clawhammer"-CPUene. Fordelene er SOI/Strained Silicone og en påvist stødig minnekontroller. Winchester/Newcastle-kontrollerne er jevnt over dårligere, og har større kompatibilitetsproblemer. Hvorvidt optimaliseringene i Venice vil løse dette, tør jeg ikke spekulere i, men clawhammer har ihvertfall til nå vært de beste på dette feltet. Foredler Venice: Revidert minnekontroller SSE3-støtte 90nm produksjoneteknologi Fordeler Clawhammer: Strained Silicone/SOI I praksis en nesten-toppmodell Uten cold-bug Stabil minnekontroller Akkurat nå synes jeg det er vanskelig å oppsummere, så det er jo også et alternativ å se det litt an. Disse 3500-clawhammer-CPUene ser ikke ut til å være mangelvare Min 4000+ "Clawhammer" har en dårligere minnekontroller en min gamle 3500+ ekte "newcastle" :\ Litt lavere bandwitch(hvordan skrives dette ordet?) og latency :| Har mailet AMD men de svarer ganske så unnvikende Fikk til svar at det var pga kjernen at jeg fikk forskjellige resultat, det er i og for seg greit, men da skulle det ha vaert omvendt, at Clawhammern min ytet bedre enn min Newcastle zzZZz Hva slags kjøling er optimalt? Dvs driftsikker og lett å ha med å gjøre av ekstremkjøling? Plass osv :] Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Hva slags kjøling er optimalt? Dvs driftsikker og lett å ha med å gjøre av ekstremkjøling? Plass osv :] Hadde eg hatt for mye penger så hadde eg nok kjøpt en slik. Setter bare den under ditt nåværende kabinnett, ganske stilig sak. Endret 3. april 2005 av Furyfax Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Min 4000+ "Clawhammer" har en dårligere minnekontroller en min gamle 3500+ ekte "newcastle" :\ Litt lavere bandwitch(hvordan skrives dette ordet?) og latency :| Har mailet AMD men de svarer ganske så unnvikende Fikk til svar at det var pga kjernen at jeg fikk forskjellige resultat, det er i og for seg greit, men da skulle det ha vaert omvendt, at Clawhammern min ytet bedre enn min Newcastle At ekte Clawhammers (de med 1MB L2-cache) har litt dårligere minneutnyttelse enn de andre, er egentlig et kjent fenomen. Veien til hovedminnet blir litt lengre, fordi det er mer cache i mellom dem (som må søkes igjennom). At man taper litt båndbredde/effektivitet på minnet tar en Clawhammer glatt igjen på sin ekstra cache, fordi disse CPUene i litt mindre grad behøver å henvende seg til hovedminnet, som selvsagt er mye tregere. Jeg mener fortsatt at Clawhammers har mer stabile minnekontrollere enn de andre. De ser ut til å ha mindre problemer med stor minnemengde, og det er mindre sannsynlig at de plutselig "tar kvelden" - ihvertfall sammenlignet med Winchester. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hva slags kjøling er optimalt? Dvs driftsikker og lett å ha med å gjøre av ekstremkjøling? Plass osv :] Hadde eg hatt for mye penger så hadde eg nok kjøpt en slik. Setter bare den under ditt nåværende kabinnett, ganske stilig sak. Jeg sparer fra i dag! Ok Bob ibsen, jeg får tro deg Takk for svar! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 At ekte Clawhammers (de med 1MB L2-cache) har litt dårligere minneutnyttelse enn de andre, er egentlig et kjent fenomen. Veien til hovedminnet blir litt lengre, fordi det er mer cache i mellom dem (som må søkes igjennom). Det der stermmer ikke. L2 cachen har samme aksesstid (12-17 klokkesykluser) på Clawhammer som på Newcastle, Winchester og Venice. L2-aksessen skjer altså ikke raskere på kjernene med mindre L2 cache. Clawhammer har derimot litt tregere minnekontroller. Latency til systemminnet er redusert på de nye versjonene av minnekontrolleren på de nyere kjernene. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Mmm, elsker å lese det ordet, Veeeeniiiiiice... Beste kjernenavnet ever! Ang. ytelse aner jeg ikke hva som er best... edit: Hm, dette var en så unødvendig post at jeg skammes over å se på den, men allikevel, et lite budskap ligger her... Skal bare bruke noen timer på å finne det fram først Endret 3. april 2005 av ADT Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 At ekte Clawhammers (de med 1MB L2-cache) har litt dårligere minneutnyttelse enn de andre, er egentlig et kjent fenomen. Veien til hovedminnet blir litt lengre, fordi det er mer cache i mellom dem (som må søkes igjennom). Det der stermmer ikke. L2 cachen har samme aksesstid (12-17 klokkesykluser) på Clawhammer som på Newcastle, Winchester og Venice. L2-aksessen skjer altså ikke raskere på kjernene med mindre L2 cache. Clawhammer har derimot litt tregere minnekontroller. Latency til systemminnet er redusert på de nye versjonene av minnekontrolleren på de nyere kjernene. Jo mer cache, jo lengre tid tar det generelt å avgjøre hvorvidt det er cache hit eller cache miss, altså om en forespørsel må videresendes til minnet eller ikke. Jeg ser ikke hvordan det ikke kan være en forskjell her, som et resultat av den større mengden. Høyere cache er ihvertfall ikke udelt positivt. Jo flere frames, jo høyere søketid. Færre frames gir lavere søketid, men flere "kollisjoner". Sier du at clawhammer har de dårligste minnekontrollerne av alle AMD64-CPUene? I så fall, på hvilken måte er Clawhammer's minnekontrolleren tregere? Den interne og eksterme klokken er jo synkrone på AMD64. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå