Gå til innhold

Leie ut CS WS og public server

Zic0

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en server på 100mbit linje som ser sånn her ut:

Intel Pentium 4 3Ghz 512kb cache 1024MB DDR 73,4GB SCSI

Det er 100mbit. Hvor mange cs servere får jeg på en server?

Hvor mange WS og hvor mange public? WS = 12 slots og Public = 16. Det skal ikke være noe veldig nøykatige hitboxer o.s.v Litt sånn som Gameservers MP. Noen forslag? Og når jeg har fyllt på alle serverene jeg kan er det mulig at jeg har nok ressurser til å kjøre webhosting ved siden av eller må jeg skaffe meg flere servere? takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve trafikken av datapakkene fram og tilbake fra maskinen som hoster selve spillserveren kan umulig bli på så veldig mye. Om jeg ikke husker feil trekke en spiller rundt 5 kbytes/s i snitt, så du skal teoretisk fint klare opp mot 100 spillere på linjen uten at pingen skal bli for mye. Men dette er noe du må se an.

Men jeg tipper all kalkulasjonen det da vil kreves av serveren er såpass stort at du burde sette opp en annen maskin til nettsiden, også for å forsikre deg om at ikke webserver-delen tærer på ytelsen til spillserveren og dermed forårsaker unødvendig lag.

Men tror du ikke burde ha flere enn 64 spillere per fysiske spillserver for å være på den sikkre siden.

Om du ikke har flere tusen brukere på nettsiden skal det gå fint selv med en litt svakere maskin. F.eks en Athlon XP2000+ e.l. om du har noe slikt til overs.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hehe tusen takk for hjelpen. Det har seg slik at jeg har fri bredbånd. Vel da du sa at jeg ikke får mer enn 64 folk på en fysisk spill server. Det blir til sammen 5 csservere på 12 slots. Tror du jeg kan få satt opp litt flere enn 5 csserve til warservers?

Har forresten FSBen på rammen mye å si for at serveren skal takle dette? Hørte fra en at hvis du har 800 kan du hoste opp mot 7 servere også (WS)

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Fri bredbånd?! :blink: Fra hvem? Hvor?!? :p

Kommer litt an på maskinvare hvor mange servere/spillere du kan kjøre på èn enkelt fysisk maskin. Men den maskina di burde takle 64 spillere greit. Du kan se det an om det er mulig med flere servere på den ene maskina du har nå, men jeg ville ikke anbefale dette fordi det fort kan føre til grusom lagg.

Du kan jo også anskaffe flere maskiner etterhvert for å kjøre flere fysiske maskiner på linja di. Med 100 Mbit full duplex skal det ikke være noe problem med flere maskiner og dermed enda flere servere og spillere.

Angående RAM'en er jo høyere front side buss å foretrekke så prosessoren kan mates med mer informasjon. Er jo tull å ha en V12-motor i en bil om ikke girkassa tilater raskere enn 30 km/t for å si det sånn :)

Siden jeg ikke vet hvor mye belastning en server med 12 slots skaper kan jeg ikke si eksakt hvor mange servere du kan kjøre på den ene fysiske maskina. Men du kan jo prøve med 7 servere og se om det lagger mye, evt følge litt med på hvor mye last det er på prosessoren.

Lenke til kommentar

Om hvor mange jeg får inn der? Samme greie der og da? eller. Skal være 16 slots. En ting til. Noen mener at etter at 1.6 kom så ble Windows og Linux servere likestillt p.g.a stabiliteten på linux serverene gikk ned med HLDS. Enste jeg har satt opp server før på er Windows og det er det jeg har lyst til mest her og. Er det noe forksjell på dette her?

Lenke til kommentar
1 cs server(warserver) = 512 ram. ergo, du får to servere på maskina. 3 servere fulle og de vil lagge..

Så enkelt er det nok ikke ;)

Ikke bare ram'en vil bestemme, men også CPU'en, menge spillere samt server parametre for kalkulasjoner o.l. vil bestemme.

Du vil få like mange in på en public som vanlig om det ikke noe forskjell i server parametre.

Vedrørende Linux vet jeg ikke, men jeg tipper Linux kan skaleres ned ganske mye for å kunne vie størst mulig andel av CPU'en til selve serveren - ikke OS'et.

Lenke til kommentar

Javel, Jeg snakker sant. steam/cs-server i linux tar forresten flere ressurer en det ville gjort i windows, men linux er mer stabilt.

Du får ikke mer en to warservere på den der, du kan godt prøve. får du til 3 fulle 13slots servere er jeg imponert.. :cool:

en publicserver vil som regel ha noen flere "mods" en en warserver, som feks amx, amxx, adminmod, og dette krever mer ram. ;)

Jeg snakker av erfaring, ikke av det jeg tror.

Lenke til kommentar

kanskje litt utafor topicen,

men er det noken som veit om en god bruker veileding for å sette opp en cs server eller så kunne ha sakt litt kort om det...

det viktigaste ...

tenker på server til clan kamper..

tenker på å legge inn på linux på serveren min, er det noke som er å anbefale ut av med tanke til cs server??

Lenke til kommentar
Klarte fint å kjøre en cs server med 8 spillere på en 433mhz 160rams laptop for noen år tilbake, at ikke en 3ghz med 1gb ram skal klare mer enn 2 server à 12 spillere høres helt ulogisk ut..

Ja, det mener jeg og. Syns jeg ikke har noen "harde" fakta angående hvor mye en server, en spiller og hvor mye båndbredde en spiller trekker, men skal absolutt gå helt fint med 2 stk servere á 12 spillere. Tror nok det også skal gå fint med 24 spillere per server om det bare er 2 servere! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...