Gå til innhold

Kun 4X brenning med NEC ND6500A

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en laptop, en Fujitsu Siemens Amilio D1845. Denne har en NEC ND6500A DVD+-RW brenner. Jeg har sett flere steder, blandt annet Nero drive inspector (eller hva det heter) at denne skal brenne i 8X på DVD+R og sikkert - også.

Jeg har prøvd å brenne 3-4 Sony 8X plater på denne. Nero viser 8X som standard hastighet liksom.. og når jeg starter brenninga står det gjenværende tid ca 8 minutter. Det tar derimot ca 14 minutter, noe som tilsvarer 4X brenning.

Jeg har søkt etter firmware oppdatering, men fant ingen nyere enn den jeg har. Husker ikke nummeret i farta.

Platene brenner fint på 8X i en Philips 16X brenner i en annen pc.

Har ikke prøvd andre plater enda, for det første virker dem jo fint i en annen brenner, for det andre har jeg brukt disse platene så lenge jeg kan huske og er veldig fornøyd med dem. Får dra i butikken og kjøpe en Verbatim plate i morgen, så får jeg testet om de brennes i 8X.

Er det noen som har noen tips til hva som gjør at den brenner kun i 4X ?

Har selvfølgelig brent med strøm tilkoblet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette skyldse at den aldri når 8x, den begynner å brenne på 2x/2,4x, girer så opp til 4x og brenner helt på slutten av platen på ca 6x (ikke helt 6x en gang med DVD-R), dette gir en snitthastighet på litt over 4x og total brennetid for denne brenneren er ca 13-14 minutter.

Klag til NEC hvis du ikke er fornøyd med dette :)

Vedlegget viser såkalt "8x" DVD-R brenning - når ikke en gang 6x på slutten.

post-62-1112388588_thumb.png

Lenke til kommentar

har faktisk samme "feil" på min NEC6500 i en FS 1425m maskin. Utrolig irriterende, men har lært meg å leve med det.

Offtopic:

OC-Freak:

Jeg brenner mye filmer på Sony 8x plater, m label Sony v2.0. CK er merket Sony, og koster ca 150,- for 25 plater. Er dette greie plater? Aldri hatt en feil, noe jeg får flust av på feks. de lilla Ritek platene (CRAP!! :mad: )

Har du andre plater som funker bra med denne brenneren? Vet jo du jobber i Norwaydisc, men finner liksom ikke NEC6500 på så mange oversikter på platene Deres. Lagrer mye film, vil de skal holde noen år og ikke koste aaaaaaltfor mye.

Endret av gadus
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke denne brenneren selv :( Min bærbare har bare en ussel CD-Brenner (som jeg vurderer å bytte ut - eller evt bytte hele den bærbare PC'en).

Men er du interessert i å teste selv kan jeg fikse en pakke med testplater av forskjellige slag - så slipper du å sitte med mange plater som gjerne ikke virker. I så fall send oss en mail eller en PM til meg.

Prodisc plater (universal, eproformance) bør virke, samme med verbatim. Muligens også Moser Baer (imation) og sony som du bruker (sony og fortis).

Lenke til kommentar

mente 150,- for 25 plater, 10,- var vel i billigste laget :!:

Til trådstarter:

Har prøvd mange ulike merker i denne brenneren med varierende resultat, men INGEN 8x plater brenner på 8X i denne spilleren, kommer på ca 6.1-6.3 max på slutten av platen.

Vet ikke om evt firmware oppgradering vil fikse dette etterhvert, men det er jo lov å håpe

Merker prøvd:

Verbatim - alltid bra

Lumatron - bra

Proformance? - bra

Ritek - søppel! feil på ca 40% av diskene, spesielt fulle plater

Thatswrite - mer søppel

Memorex - bra

Sony - bra, brent ca 150 stk, ingen feil sålangt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...