The President Skrevet 1. april 2005 Rapporter Del Skrevet 1. april 2005 Jeg har satt opp en samba-server. Kjører Fedora. Det er satt opp to shares, et public, og et passordbeskytta. Problemet er at da jeg prøver å koble til det passordbeskyttede sharet, får jeg ikke skrevet inn brukernavn. Det står da bare: servernavn\Guest, og dette er "grået ut". Passord får jeg skrevet inn men det hjelper jo lite. Dette er fra en Winxp maskin. Kobler jeg opp fra en annen linuxmaskin (har prøvd med både SuSe og Fedora) så er det ikke noe problem. Altså ligger problemet hos Windows boksen!? Noen som har noen idè om hva som er galt? Har også prøvd med andre Windows maskiner, men med samme resultat. Leste en anne post her, der en fyr hadde samme problem som meg (virket det iallfall som), men det hjalp meg ikke noe. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Her har du en samba setup guide. Ta en titt på den. Lenke til kommentar
The President Skrevet 2. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 smb.conf ser slik ut: [global] workgroup = workgroup server string = Samba security = share encrypt passwords = yes wins support = yes local master = yes os level = 255 preffered master = yes [Felles] comment = felles katalog path = /home/felles browseable = yes writeable = yes guest ok = yes [sjefer] comment = share KUN for sjefer path = /home/sjefer bowseable = yes writeable = yes valid users = erik Brukeren erik, som er den eneste med tilgang til sjef mappen, er lagt til på linuxmaskinen, lagt til som smb user og lagt til på windowsmaskinen. Med samme username og passord alle steder. Uten at dette hjalp. Dette gjelder, som sagt, kun fra winXp maskiner. Med andre linuxbokser funker det uten problem! Lenke til kommentar
designerus Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Jeg hadde samme problem. Har du aktivert NetBIOS? Har du delt noen mapper på windows-maskinen? Har du laget samba-brukere? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Du har ein feil i smb.conf Når ein skal ha brukar-basert pålogging, skal det vere slik: security = user Restart Samba. BTW: Du treng ikkje legge til brukaren på Windows-maskina. Berre brukaren eksisterar på Linux-maskina, og du har lagt til brukaren i Samba med smbpasswd -a, skal det gå fint. Dersom du skulle ha brukt "security = share", er det slik at ein loggar på med KUN passordet til brukaren, om mappa er passordbeskytta. Men då er "valid users" feil å bruke. Skal ein ha "security = share" skal ein bruker "username = eirik" i staden. Endret 2. april 2005 av objorkum Lenke til kommentar
The President Skrevet 2. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Du har ein feil i smb.conf Når ein skal ha brukar-basert pålogging, skal det vere slik: security = user Restart Samba. BTW: Du treng ikkje legge til brukaren på Windows-maskina. Berre brukaren eksisterar på Linux-maskina, og du har lagt til brukaren i Samba med smbpasswd -a, skal det gå fint. Dersom du skulle ha brukt "security = share", er det slik at ein loggar på med KUN passordet til brukaren, om mappa er passordbeskytta. Men då er "valid users" feil å bruke. Skal ein ha "security = share" skal ein bruker "username = eirik" i staden. Okay. Ikke helt sikker her nå men..... Det jeg vil ha, er en server som alle og enhver kommer inn på. Den kommer opp i alle sine "My Networkplaces". Her skal det ligge to mapper, der den ene er tilgjengelig for alle, mens den andre krever passord (og brukernavn også forhåpentligvis). Jeg trodde at jeg da hadde gjort rett, men det har jeg jo tydeligvis ikke Setter jeg opp sånn som du sier det, så kreves det brukernavn/passord for å komme inn på selve serveren. Og da forsvinner jo litt av poenget med den "felles" mappa!? Aner du hvordan/om jeg kan få satt det opp sånn som jeg vil? takker for hjelpen btw.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Ja, eg har aldri brukt "security = user" saman med ein mappe der det ikkje krevst pålogging. Bruk "security = share" du. Er det noko problem å berre bruke passord då? Alle brukarane får jo sitt passord uansett. Gjer det slik: [global] workgroup = workgroup server string = Samba security = share encrypt passwords = yes wins support = yes local master = yes os level = 255 preffered master = yes [Felles] comment = felles katalog path = /home/felles browseable = yes writeable = yes guest ok = yes [Sjefer] comment = share KUN for sjefer path = /home/sjefer bowseable = yes writeable = yes username = eirik Då må ein bruke eirik sitt passord på "Sjefer"-mappa. Lenke til kommentar
The President Skrevet 2. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Jepp. Det er jo det der som er mitt utgangspunkt.. Er det altså ikke mulig for en windows maskin å skrive inn brukernavn når man kobler til en samba server? Med en annen linux så funker det jo fint.... Dette forteller meg at det er windows maskinen som har et "problem" og ikke konfig fila, har jeg i det minste rett i det? Dersom jeg kjører med "security = user" så får jeg jo skrevet inn begge deler, så hvorfor ikke ellers? Det er jo ikke krise dersom det ikke er mulig å skrive brukernavn sammen med passord, men jeg syntes det virket rart at det ikke var mulig. Er jo derfor jeg spør her...... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Denne feilen har ingenting med samba å gjøre. Er en dritt i winxp. Anbefaler deg å installere sp2 på xp maskinen, da vil dette fungere, iallefall hos meg. Lenke til kommentar
The President Skrevet 2. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Denne feilen har ingenting med samba å gjøre. Er en dritt i winxp. Anbefaler deg å installere sp2 på xp maskinen, da vil dette fungere, iallefall hos meg. Tror også det er feil i Winxp ja... Men jeg har sp2 inne, og det funker ikke... har prøvd uten den også, og med sp1. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Ok. er det home edition eller professional? Har aldri opplevd at det ikke har virket med professional. Lenke til kommentar
The President Skrevet 2. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Det er professional... Skjønner ikke hva som er feilen jeg, og ikke noen andre heller tydeligvis. Men det skal egentlig fungere eller? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. april 2005 Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Jepp. Det er jo det der som er mitt utgangspunkt.. Er det altså ikke mulig for en windows maskin å skrive inn brukernavn når man kobler til en samba server? Med en annen linux så funker det jo fint.... Dette forteller meg at det er windows maskinen som har et "problem" og ikke konfig fila, har jeg i det minste rett i det? Dersom jeg kjører med "security = user" så får jeg jo skrevet inn begge deler, så hvorfor ikke ellers? Det er jo ikke krise dersom det ikke er mulig å skrive brukernavn sammen med passord, men jeg syntes det virket rart at det ikke var mulig. Er jo derfor jeg spør her...... Ja du kan skrive inn brukarnamn i dei fleste program når "security = share", MEN det har ikkje noko å sei. Om du har "security = share" og du skal inn på ei mappe som brukaren "eirik" har tilgang til, kan du skrive: Brukarnamn: HAHAHOHO Passord: <passordet-til-eirik> Så det er eigentleg Windows som gjer det "rett", og gråar ut feltet sidan det ikkje tel. Skjønar absolutt ikkje kvifor det er eit problem å bruke berre passord istaden for brukarnamn/passord... Ein får fint til automatisk mounting av nettverksdiskane i Windows uansett. Det skal gå å få til mapper utan beskyttelse med "security = user" også, om du skrur på gjestekonto-ettelleranna og skiftar på username-maps osv. Fekk det aldri skikkeleg til. Lenke til kommentar
The President Skrevet 2. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2005 Okay... skjønner litt bedre da. Er absolutt ikke noe problem å kun bruke passord. Syntes bare det virket litt rart, da jeg er vant til at uten brukernavn får man ikke gjort så mye.... Da slår jeg meg til ro med det. Takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå