Gå til innhold

overklokke ein gammel gjerrigknark

Anbefalte innlegg

Eg har dratt from ein gammel data med pentium 1, socet 7 og 100MHz. planen var å klokka han til døde (om ein kan seia det slik), men når eg gjekk inn i biosen så fant eg absolut ingenting om MHz, multiplayer og andre funksjonar som er på nyare pc'er. er det eit prohgram eg treng (windows 95), eller går det rett og slett ikkje????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja, det står 2 jumperar på sida av cpuen, men finnes det ein guide om korleis dette fungerer?

Står kanskje en rekke med jumps for FSB, MP og kanskje vcore osv...

Hvis du vil gi oss HK-type/merke/model osv. så det så...

Ps. Jeg hadde levert maskinen til nærmaste miljøstasjon..... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
ja, det står 2 jumperar på sida av cpuen, men finnes det ein guide om korleis dette fungerer?

Står kanskje en rekke med jumps for FSB, MP og kanskje vcore osv...

Hvis du vil gi oss HK-type/merke/model osv. så det så...

Ps. Jeg hadde levert maskinen til nærmaste miljøstasjon..... ;)

vel, eg fant dataen nere i kjellarem, og den har tillhørt min morfar (som uheldigvis ikkje lever lengre :cry: ) så det er litt vanskeleg å finna ut meir om model og lignande

og eg tippe miljøstasjonen ikkje er langt borte :yes:

edit: på alle jumperane står det JP[tal]

dei som står på sida av cpuen heiter JP8 og 9

(har leita, men finn ingenting om fsb og mp (vcore) på hket)

Endret av Sofakommandanten
Lenke til kommentar

Hei,

Du kan sikkert finne en maual for hovedkortet hos producenten.

Vil advare om at når du klokker FSB på de gamle HK, da klokker du også alt annet (f.eks ISA og PCI bussen, harddiskkontrolleren osv).

Overklokking av FSB sker med alt for store steg. Dvs at man kan øke f.eks 1 steg og alt er stabilt og øker man igen - da tar hele shiiten kvelden.

Edit: Med aktiv kjøling kan du være heldig å få den 100Mhz opp i 133Mhz.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hei,

Du kan sikkert finne en maual for hovedkortet hos producenten.

Vil advare om at når du klokker FSB på de gamle HK, da klokker du også alt annet (f.eks ISA og PCI bussen, harddiskkontrolleren osv).

Overklokking av FSB sker med alt for store steg. Dvs at man kan øke f.eks 1 steg og alt er stabilt og øker man igen - da tar hele shiiten kvelden.

Edit: Med aktiv kjøling kan du være heldig å få den 100Mhz opp i 133Mhz.

Mvh

Kimmer

psj.. klarer 150 uten noe mer kjøling..

hadde en slik en selv p100..

hvorfor advare? den skal jo klokkes til døde uansett

Lenke til kommentar

Hei,

50% overklokk - det gikk sikkert bra det! LOL!

Kan jo hende han setter i nogen ting han skal bruke senere!

Mvh

Kimmer

hva er det å bruke på en gammel p100.. ingenting.. selv ikke diskene en gang.. da de er så små grunnet dårlig støtte på hk.. nei.. klokk i vei.. å tyn den til det sier stopp

Lenke til kommentar

Hei,

50% overklokk - det gikk sikkert bra det! LOL!

Kan jo hende han setter i nogen ting han skal bruke senere!

Mvh

Kimmer

hva er det å bruke på en gammel p100.. ingenting.. selv ikke diskene en gang.. da de er så små grunnet dårlig støtte på hk.. nei.. klokk i vei.. å tyn den til det sier stopp

datamaskina skal ikkje brukes meir, og hd er ein liten drit som såvidt har plass til fallout 2 og diablo.

dessverre så er det ingen som vett kva merke det er, så det er vanskeleg å finne noko manual som kan fortelje meg dette, så eg håpte at nokon som kansjke kunne hjelpe meg i veien på å ta livet av det gamle "vidunderet" :p

Lenke til kommentar

hva står det på fronten av maskinen da?

Er neppe så lett å rive av ribba på den cpu`en.. de fleste er limt fast. må varmes godt opp da.

Men.. om du har ett gammel ISA/PCI kort.. prøv å sett det i mens maskinen står på.. og rapporter her.. har alltid hadd lyst til å teste.

Disken, den skrur du opp.. kobler til.. setter ett skrujern i mot platene.. mye skøy.. har gjort det selv med en del disker :evil:

ellers kan du jo nappe ut cachen til cpu`en, med maskinen på.. og litt sånnt.. så får du jo sedd i tillegg hva som skjer.. og hvorfor man ikke bør gjøre slikt.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
hva står det på fronten av maskinen da?

Er neppe så lett å rive av ribba på den cpu`en.. de fleste er limt fast. må varmes godt opp da.

Men.. om du har ett gammel ISA/PCI kort.. prøv å sett det i mens maskinen står på.. og rapporter her.. har alltid hadd lyst til å teste.

Disken, den skrur du opp.. kobler til.. setter ett skrujern i mot platene.. mye skøy.. har gjort det selv med en del disker  :evil:

ellers kan du jo nappe ut cachen til cpu`en, med maskinen på.. og litt sånnt.. så får du jo sedd i tillegg hva som skjer.. og hvorfor man ikke bør gjøre slikt.

planen var å overklokka han til døde, men her var det så mange gode tips at eg komme opp med eit forslag: finn gode og pinefulle måter å ta knekken på ein pc! :evil:

Vente på mange gode torturmåtar, så kan eg testa nokon av dei å legga ut resultat her :D

edit: kor er cachen? eller korleis ser han ut?

Endret av Sofakommandanten
Lenke til kommentar
ser ut som en vanlig rambrikke.. sitter veldig nær cpu`en.

Napp den, minnebrikken ut med maskinen på.. du kan jo også nappe ut cpu`en med maskinen på.. bare for å teste:p

fant ikkje cachen, men når eg nappa ut cpuen så berre frøys heile maskina. eg måtte putta han inn og restarta for at det skulle funka igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...