wil Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 som overskriften min sa så lurer jeg på om det er litt farlig å være på en Ftp side f.eks sunet.se hva er egentlig en FTP side. kan det ligge mye virus på en disse sidene. og er det stor fare for innbrudd på datamaskinen mens man laster ned en fil f.eks eller er det ikke noe særlig fare. Please gi meg svar på disse spørmsålene. [ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-07-02 16:32 ] Lenke til kommentar
sprint Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Neida, det er ikke noe farlig å være tilkoblet en FTP server. (Det heter ikke FTP sider, det er bare browserene som viser det som side). Men filene du laster ned kan inneholde virus. Hvis du er livredd for å få virus, så scan alle filene dine. (Eg ar alltid sjansjen på at filen er virusfri), men styr unna private FTP servere som tilbyr Office XP pakken som en liten programfil på 200kb. Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 ja men enn sånn sunet.se og sånnen firma sider og, sånne kjente sider rundt om i norden er de bra da. de fleste er vel litt redd for virus, men. på linux firma sine hjemmesider så står det at man kan laste ned distroene fra Ftp sider. F.eks Red Hat Slackware OSV. er de sikkre da. jeg bare lurer litt. [ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-07-02 16:51 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Som sagt, det heter FTP-servere ikke sider. Om en FTP-server er trygg eller ikke, kommer jo helt an på hvem som driver den. En luguber warez-server kan jo inneholde virus og annet rask, mens sunsite.uio.no og ftp.sunet.se bør være trygg. Kort sagt, last ned fra en pålitelig kilde. Når det gjelder virus så er dette nærmest ikke-eksisterende i unix-verden. Sunsite.uio.no driver på en unix-server og mesteparten av softwaren der er vel også til diverse unix-varianter - med andre bør det være temmelig trygt! Hvis du virkelig er paranoid bør du kompilere programmene selv. Du kan også sjekke MD5-summen på distroer og andre progammer. Men det er bare hvis du er SKIKKELIG paranoid. Selvfølgelig hvis MD5-summen ligger på samme FTP-serveren er den jo ikke verdt fem flate for den kan jo også være bogus, så derfor legges MD5-summene typisk ut andre steder. F.eks på hjemmesida til produsenten av programmet. PS. Servern til bitchX ble visst cracka for en tid tilbake og det ble lagt inn en bitchX-versjon med en trojan i, så ting kan faktisk skje. Men det skal litt til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå