jxxxixxx Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Litt usikker på om dette hører hjemme her eller i bærbar-forumet. Jeg trenger en ekstern harddisk (2.5" IDE) pluss kabinett (USB, for bærbar), størrelse på disk 80GB. Etterlyser andres erfaringer, både når det gjelder selve disken og kabinettet: Jeg har bl.a. funnet følgende aktuelle disker på markedet: - Samsung SpinPoint M40 80GB 5400RPM IDE ATA/100 - Hitachi Travelstar 80GB 5400RPM IDE ATA/100 5K100 - Western Digital 80GB 5400RPM IDE ATA/100 - Fujitsu 80GB 2,5" S-ATA 5400RPM - Seagate Momentus 80GB 5400RPM 8MB Prismessig er de fleste diskene i denne størrelsen såvidt jeg kan se noenlunlunde like (pluss/minus en hundrelapp) og jeg har litt problemer med å velge. Derfor: Er det noen som har noen gode/dårlige erfaringer med de forskjellige diskfabrikatene når det gjelder 2.5" disker, tenker da spesielt på støy og forsåvidt også pålitelighet? Kabinetter: Det finnes mange kabinetter til 2.5" disker. Basiskravene mine er vel ikke annet enn at det skal være USB2 og at det bør klare seg med strøm via USB-porten. Jeg har bl.a. funnet følgende kabinetter til 2.5" disker: - eMagic - Zynet "slim" - Zynet Polar - STARDOM i-Tank - ICYBOX Prisene er heller ikke her så veldig varierende akkurat, så det er ikke så lett å velge. Er det noen som har anbefalinger/erfaringer når det gjelder disse? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Kvalitets messig er det ikkje store differansane på hardiskene. Har brukt av dei fleste merke i diversje laptoper eg har bygd. Men når det gjelder kabinett IKKJE kjøp STARDOM i-Tank Her et sånn liggande men det er ikkje heilt stabilt. Skal sende det inn en dag eg gidd.... Det kan vere et mandags produkt. Men bygge kvaliteten er grei og det følger med 2 chassi. eit hvitt og eit svart Lenke til kommentar
morra Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvis du vil ha IDE disk kan du stryke Fujitsuen, den er SATA. Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Har en IcyBox 2,5" aluminium kabinett som funker fint (her). Har bare en gammel 10gb ibm bråkebøtte som synger på siste vers inni der (stappa gamledisken dit når jeg kjøpte ny 40gb disk), men så langt jeg har brukt den har det ikke vert noen ustabiliteter eller noe slikt. Ja, gamla begynte å klikke før ho havna der ho er nå, så det er ikke IcyBox-en som har gjort at ho antagelig snart dævver. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Har gode erfaringer med dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855&cks=PLS Samsung 2.5 tommers disken jeg hadde siste gikk ad dundas etter en kort uke. Så de styrer jeg unna nå. AKIRA Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Hvis du vil ha IDE disk kan du stryke Fujitsuen, den er SATA. Oops, la ikke merke til at den var S-ATA i farta. Jeg MÅ vel ikke ha IDE, men det ser ut til at de fleste 2.5" kabinettene er IDE? Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Tilleggs-spørsmål: Har det noe for seg å legge i litt ekstra på prisen for å få et kabinett som også kan kjøre FireWire? Vil jeg merke noen forskjell på hastighet og/eller stabilitet? Noen som vet om FireWire-kablen også har innebygget strømforsyning eller om jeg da må ha en ekstra kabel for strøm? Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 http://psdata.no/ps.asp?it=108484&mlevel=010400 er et fint kabinett til 2.5" HDD, IDE og så tar den strøm fra usb. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Har det noe for seg å legge i litt ekstra på prisen for å få et kabinett som også kan kjøre FireWire? Vil jeg merke noen forskjell på hastighet og/eller stabilitet? Jeg tenkte også i de baner og kjøpte det kabinettet jeg anbefalte deg med USB og Firewire. Det var en tabbe. Da måtte man nemlig også bruke en strømforsyning som fulgte med. Så da måtte man til enehver tid ha med to ledninger. Den som BARE hadde USB tok all strøm via USB porten. Det følger med en ekstra USB ledning som bare tilfører strøm også om det skulle være behov. Ytelsen tror jeg er målbar, men ikke opplevbar. AKIRA Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Kan anbefale å gå på ebay.com, søk etter vaio usb eller noe i den duren. Kjøpte et smud kabinett for totalt 60kr ink. frakt! Funker som bare det, er bare usb2, men det er utrolig digg å slippe strømledning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå