Gå til innhold

ATI R520 "Fudo" får 32 pipelines


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det stemmer nok at R520 skal ha AMR-støtte. Men det blir sammen med hovedkort (brikksett) fra ATI, noe _jeg_ ikke har så alt for stor tro på at det blir bra.

Jeg tror det blir veldig bra, iallefall om prisen holder seg på et akseptabelt nivå.

Ta en kikk på dette "entusiastkortet" fra Sapphire:

Sapphire Radeon Xpress 200

 

Høydepunktene:

  • Azalia audo
  • Sata II
  • CPU@->2.7v i steg på 0.20mV
  • MEM@->4.0v i steg på 0.20mV
  • Temperaturovervåkning for mosfets, cpu og nb
  • Fornuftig plassering av strømkontakter til hk

Stod ikke noe om AMR støtte, men det regner jeg med at det har. Kommer sikkert nok flere kort med vanligere spesifikasjoner for oss som ikke overklokker.

 

Her er også litt info om ATIs AMR. Teknologien skal visstnok støtte flere enn to kort ;)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Har sett det kortet på XS ja.. Men jeg tviler nesten på at blir å holde seg innen "normale" priser. :no:

Skal jo sies at det må være sykt godt til overklokking!

 

Hvis det stemmer det som "The Inquier" skriver om at man kan ha mange kort, vil jeg tro er veldig upraktisk. Et av de største argumentene for å ikke ha SLI er jo det av to kort bråker mer, og trekker dobbelt så mye strøm. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette blir når manhar plugget inn det 7-ende R520 kortet :mrgreen: .

 

Allikevel vil jeg tro AMR-teknologien er bedre i bunn og grunn da fordelingen av arbeidskraft skjer på hardware-nivå og derfor ikke vil trenge at spillene er spesielt laget for multi-GPU. Også er det jo en fordel at kortene ikke trenger å være identiske slik som i SLI.

Lenke til kommentar

*Magnus*: En pipeline er en "bane", tenk på det som et veinett, som trengs for å overføre data.

 

En pixel pipeline er en dedikert bane i en dedikert krets for fremstilling av grafikk/bilder.

 

Underveis i disse banene så kan disse dataene bli manipulerte, få nye verdier etc.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Det er litt forvirrende at omtaler parallelliseringen i en gpu som pipelines. I en cpu vil en pipeline arkitektur bety at de deler om prosessen i flere deler, slik at de kan øke klokkefrekvensen. Klokkefrekvensen vil alltid være avhengig av kritisk sti, og de mest omfattende algoritmene deles derfor opp. I en cpu vil det være en begrense hvor lønnsomt det er å dele opp prosessene, mens en gpu kan deles opp omtrent uendelig, så lenge de klarer å få det på en brikke, og effektforbruket ikke går i taket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...