Gå til innhold

Høybråten må stoppes!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk ikke heeeelt uenig med deg Ueland, men verst av alt er det med de under 18 som drikker seg stupfulle. barn helt ned i 13-14 års alderen som raver rundt. Blir trist av å se det.

Jeg tror nok at istedet for å heve aldersgrensen så skulle vi jobbet for å håndheve de som eksisterer i dag. Jeg syns forsåvidt 18 åringer burde få lov til å drikke men vi skulle jobbet for å ned belmingen blant barn og veldig unge ungdom.

Lenke til kommentar
Jeg tar Bondevik så knerter du høybråten [Protus] ;)

Nei, foresten vi tar hele det forbanna KRF når vi først er i gang :cool:

KrF hører hjemme i fjøset, og kirken. Men ikke på stortinget!

:yes:

Men aldersgrense på alkohol er det svært få som hører på... Tror ikke Høybråten får igjennom forslaget uansett!

Lenke til kommentar

Får håpe det ikke er en spøk og at den settes enda høyere enn 20 år.

Merkelige greier at dette skal være så galt,men at å forby røyking var greit , selv om alkohol ødlegger flere liv til både barn, pårørende og de som drikker enn det røyk gjør. Er dette fordi det "passet" med et røykeforbud siden dere ikke ble rammet,men at det var grusomt når det var noe som kunne ramme dere selv :hmm::hmm:

PS: Nei jeg er ikke avholsdsmann eller kristen .

Lenke til kommentar
Får håpe det ikke er en spøk og at den settes enda høyere enn 20 år.

Merkelige greier at dette skal være så galt,men at å forby røyking var greit , selv om alkohol ødlegger flere liv til både barn, pårørende og de som drikker enn det røyk gjør. Er dette fordi det "passet" med et røykeforbud siden dere ikke ble rammet,men at det var grusomt når det var noe som kunne ramme dere selv :hmm::hmm:

PS: Nei jeg er ikke avholsdsmann eller kristen .

Røykeloven rammet ikke meg så jeg var egentlig litt passiv til den loven, men at røykere ikke engang skal få seg et rom innerst i lokalet totalt avstengt fra resten med godt avsug skjønner jeg ikke!

Røyking er vel også litt mer farlig og påvirker ikke bare den som gjør det, men også de rundt!

Å heve aldersgrensen på alkohol tror jeg ikke det er så mange som EGENTLIG bryr seg om, men mange reagerer nok fordi det er såpass et dumt forslag...

Lover og regler er til for å brytes...

Lenke til kommentar

om en 18 åring kan verve seg til militæret, utføre førstegangs tjeneste,utenlandstjeneste før de er 20 og dø for å beskytte norge og de rettighetene vi har etc.. så BØR de også få lov til å drikke spriten sin i fred og ro uten at noen krf og ap(e) folk begynner kritisere dem for misbruk eller at de nyter å være ung. Du er bare ung en gang og det skal man sagtens nyte.

Ueland, beklager men du tar prektig feil, 21 år grense på kjøring finnes ikke i statene. tendensen er motsatt, i 30 av de 51/52 statene kan du ta lappen når du er 16, i texas (hvor jeg tok lappen) kunne folk få den via hjemmeskole (ranch skole) da de var 15. Det er nulltoleranse lov for ungdom under 25 å drikke alkohol mens de sitter i bilen, mens min vertsfar var rundt 50, drakk mens han kjørte... Riktignok fra glass fordi det var forbudt å ha en åpen boks i bilen.

Promille kontrollen var å si sitt førerkort nummer...

De fleste som kjørte dwi (driving while intoxicated) og kræsjet i statene, var eldre... Yngre folk drepte seg under racing (...)

Den føderale grensen på 21 år i statene er spesiell, det er forbudt å drikke alkohol for mindre årige i usa, men å være beruset er det ingen lov mot, derfor for de som bodde ved grensen til mexico (18 års grense), var veien til flasken mye kortere enn for de som bor i indiana. Men selv disse drikker (hvordan får de tak i varene mon tro?? :p )

En 20 års grense på all alkohol i norge ville fungert veldig dårlig, mest pga gamle tradisjoner og økt globalisering. Tyskland er ikke langt unna med den forlokkende 16 års aldergrensen deres. Men tysklands drikkekultur er ikke like ille som den norske. Så om det plager deg at mange ungdommer drikker uten måte... Bli millionær, start en pr kampanje og lær ungdommen noe annet...!

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet enig i Ueland. Men ikke helt med tanke på å heve aldersgrensen, ihvertfall ikke for alkohol, fordi det vil ikke hindre de uansvarlige fra å drikke seg kanon dritings, men det vil hindre mange av de ansvarlige fra å drikke før 20-21 år for det de ønsker å respektere lovverket.

Når det kommer til sertifikat er jeg for at den bør være 18 år (fordi man har sett grensen til dette når det kommer til når man blir myndig.)

Men en lov som tilsier at en uansvarlig ikke får lov å ta lappen ved fylte 18 kunne vært noe. La oss si at hvis man har et rulleblad ved fylte 18, så må man automatisk vente et par ekstra år før man får lov å ta oppkjøring

Lenke til kommentar

Dette var søren meg ikke et dumt forslag..

Seriøst, når du er 20 har du litt mer peil. enn når du er 18..

Da kan du kanskje også greie og drikke med MÅTE, (ikke om jeg

har erfaring med det, men sier seg egentlig selv)

Norge har en ELENDIG drikkekultur..

MEN, det som er det sjukeste er jo hvor mye meg og deg betaler i skatt for at andre drikker og skader seg selv.. Personlig synes jeg alle utgifter som skyldes drikking burde være inkl. i alkoholagift..

Slik at dem som drikker for betale skadene.

Lenke til kommentar
Dette var søren meg ikke et dumt forslag..

Seriøst, når du er 20 har du litt mer peil. enn når du er 18..

Da kan du kanskje også greie og drikke med MÅTE, (ikke om jeg

har erfaring med det, men sier seg egentlig selv)

Norge har en ELENDIG drikkekultur..

MEN, det som er det sjukeste er jo hvor mye meg og deg betaler i skatt for at andre drikker og skader seg selv.. Personlig synes jeg alle utgifter som skyldes drikking burde være inkl. i alkoholagift..

Slik at dem som drikker for betale skadene.

Det er vanskelig å drikke med måte hvis du aldri har lært det...

De fleste blir ganske så snurra første gangen hvis de ikke har erfaring så da hjelper det ikke om man er 20 eller 18!

Lenke til kommentar
Kan godt hende at han har lyst til å innføre 20 år aldersgrense. Men at han skulle kommet med et slikt forslag er ganske absurd. Det er som mange her har påpekt, garantert en aprilsnar.

Aprilsnarr eller ikke, som tråden her beviser så er det en god del mennesker som syntes det er en god ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...