Gå til innhold

ønsker tilbakemelding på side

Anbefalte innlegg

http://hansolav.hybelen.net/

Jeg begynner likegodt med linken da jeg har en tendens til å glemme den hvis jeg skal ha den til slutt.

Begynner å bli fornøyd med siden nå, og etterspør tilbakemelding på hva som kunne vært bedre. Men vi er alle forskjellige når det gjelder smak, så det er ikke sikkert jeg tar all kritikk til følge og følger alle forslag.

Navbaren har jeg hentet fra et ikonsett som heter GNANT, og dette ligger under gpl lisensen, så det skal ikke være noe problem (Skal også legge til info om dette på siden)

Jeg har lagt inn et lite javascript for transparente png i IE, så ser det hele penere ut for de fleste nettbrukere.

Det jeg stusser litt på er den tredje boksen fra toppen (de to divene med linker i), da disse ser ut til å slutte noen få pixler for mye til venstre for høyremargen. Problemet er nok at divene er 380 + 4 + 380 pixler, og resten av siden er 768px bred, men hvis jeg legger til flere pixler i spaceren (den grå boksen mellom) så detter den høyre diven ned på neste linje. Den står til float:right, så hvorfor er den ikke helt ute i høyrekanten?

Kommenter gjerne fontvalg (ja, jeg har valgt monospace i de to link-boksene og i skriften øverst i header og sans-serif på resten), fargevalg og layout. Setter stor pris på konstruktiv kritikk.

Og, ja; jeg har vært slapp med rettskrivinga (svært få store bokstaver etter punktum), men skal rette opp i det en gang.

edit: feil i breddeangivelse, rettet nå

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte ikke helt headeren, men der kommer jo smak og behag inn i bildet.

Siden var helt grei, jeg syntes den var passe oversiktlig, selv om navigeringen var litt vrien...

Du bør hive inn title i linkene dine, slik at navne på linken kommer opp når man holder over bildene oppe. I tillegg har du en semantisk feil (ihvertfall én, som jeg så), og denne linken forklarer bedre: http://validator.w3.org/check?verbose=1&ou...en.net/#outline

Edit: Husk at h1-h6 ikke skal velges med tanke på skriftstørrelsen, men med tanke på hvor i dokumentet den befinner seg. Skriftstørrelsen endres ved hjelp av CSS.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

takk for tips, den semantiske feilen er ikke selvforskyldt, men er en del av "orcablog" (php scriptet jeg bruker for å legge inn nyheter/artikler) sitt system hvis jeg leste det riktig (at h2 finnes, men h3 og h4 ikke er der før h5 kommer)

ser at det ikke bør være slik, og legger inn bug-report hos skaperen av scriptet.

Headeren liker ikke jeg spesielt godt heller, men jeg kastet den sammen i går da det var bedre enn ingen header. Sliter litt med å velge en farge + font for den, men inspirasjonen dukker nok opp.

title i linkene var en god idé, dette må jeg ha oversett da jeg lagde siden.

edit: title er lagt til, og jeg ser nå hvor mye mer oversiktlig det ble :)

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Egentlig ganske grei side, men forferdelig kjedelig fargevalg synes jeg. Svart tekst er utrolig kjedelig og standard. Jeg ville hatt hele siden i en boks istedenfor å dele dem opp i vertikale bokser. Bakgrunnsbildet var uklart og ikke så pent, ville heller lagt en ramme rundt hele siden med en fin og lekker dropshadow.

Lenke til kommentar

ok, kan være enig i at fargevalget er kjedelig, men det er bevisst for at lesbarheten skal være god, og jeg ønsker ikke noe nyskapende og spennende side, men en side som er behagelig å lese på. Om noen kan kommentere mitt synspunkt på dette er det bare bra :) lesbarhet, og ikke noe som skjærer i øynene er altså hovedfokus.

En layout med bare en boks er også vel og bra, men hadde lyst til å prøve noe nytt. Det jeg synes er litt artig med layouten her er at bakgrunnen ligger i en div bakerst, og de grå spacerne ligger over istedenfor å legge bakgrunn i hver av innholdsdivene hver for seg.

Hmm... det med bakgrunnsbildet har jeg også lurt litt på om passer inn. Det er bare et vanlig foto av hybelen hvor jeg har satt hue, saturation og lysstyrke til et nivå som gjorde at det skulle ligge i bakgrunnen for at det ikke skulle bli så monotont. Dropshadow er kanskje en god ide, jeg skal se på det etter helga.

Skal også eksperimentere med andre motiver i bakgrunnen, men har lyst til å beholde stilen med et sammenhengende bilde i bakgrunnen slik som nå.

en annen forbedring jeg har lyst til å se litt på er mouseover effekt på navbaren.

Lenke til kommentar

Bra du har satt inn noe realt innhold, ikke mange som gjør det (ikke meg selv heller).

Det jeg syns om siden:

• Kjedelig grå bakgrunn, og med motiv der så blir vel ikke lesbarheten bedre?
  • Ikonsettet var fint, men syns ikke du har utnyttet det helt bra
  • Du har ikke lagt mye styling inn i de to listene dine, det kunne du kanskje ha gjort. (i og med at du vil ha maks lesbarhet)
  • Headern var vel ikke akkurat det mest kreative jeg har sett.
  • Om det bare er deg som skal skrive inn nyheter kan du droppe avataren din

Vil legge til at det meste ser ustylet ut. Du sier du vil øke lesbarheten, da er jo css veldig kjekt. Style opp listene og den normale teksten din, alt ser veldig default ut.

Om du fjerner den irriterende bakgrunnen din, med en litt lysere farge(helst), så slipper du png-problemene dine, om du gjør filene om til gif.

Alt i alt er innholdet det eneste jeg ser som er bra, resten ser veldig ustyla ut, minner meg litt om en side ifra forrige millenium.

Endret av Domodyret
Lenke til kommentar

takk for grundig tilbakemelding. Jeg får prøve å forsvare mine valg her så godt jeg kan, samt være enig i noe av kritikken.

innhold har vært målet med siden hele tiden, og innholdet eksisterte før designet ble påbegynt / endret. Takk allikevel :)

Avataren har jeg lyst til å beholde da jeg kan velge avatar for hvert innlegg, og avataren vil med tid vise hvilken type innlegg som blir skrevet istedenfor hvem som skriver det.

styling til listene skal jeg pusle litt med, men er usikker på om jeg kommer til å benytte de boksene til nåværende innhold. bør holde med en boks. Uansett må det styles om en av de skal benyttes.

Jeg er glad for all tilbakemelding selv om den var mer negativ enn hva jeg håpet på. Men jeg spør rett ut for å få klarhet i det: er bakgrunnsbildet helt på tryne, eller går det ann hvis jeg bytter det ut med et annet/annen versjon?

Ønsker jo ikke at mine besøkende skal få siden langt opp i halsen før de begynner å lese.

Headeren har jeg allerede kommentert selv lengre opp :)

Lenke til kommentar

hva med å legge på mer blur på bakgrunnen så det kun er noen konturer i bakgrunnen, og så legge over et x% transparent lag av en farge over så det ikke blir helt ensfarget bak der?

gidder ikke begynne å endre på det nå, før jeg har fått tilbakemelding på om det høres fornuftig ut.

jeg synes i alle fall at det er litt kjedelig med helt ensfarget.

hehe... det er vel en grunn til at jeg ikke gikk tegning,form og farge på videregående :p bøyer meg selvfølgelig for de mer erfarne på området :)

Lenke til kommentar

okei. har fått noen idéer til forbedringer, men har ikke tilgang på pc før etter helga igjen. Må reise om 10min.

Det innebærer blandt annet litt ekstra grafikk foran innholdet ++... det ser i allefall pent ut inni hodet mitt nå, vi får se etter helga om det ser like bra ut i praksis.

Følg med i neste episode ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...