Gå til innhold

Bare svart/hvitt på tven med tv-out

Anbefalte innlegg

Jeg har ATI X800 Pro og sliter litt med å få til fargebildet på tven. Jeg kjører en overgang fra skjermkort utgangen til s-video, så en svideo kabel som går inn i et scart adapter til tven.

Problemet er at jeg bare får svart/hvitt bilde.

Har vært inne å stilt om "tv`en" til PAL-B i skjermkort innstillingene.

Jeg spekulerer på om det kan være kabelen som gjør dette (s-video kabelen) eller scart addaptere, da vi har testet det på en bærbar men bare får svart/hvitt bilde der også, samt på en annen tv.

Noen som har noen andre forslag? Kan en kabel virkelig gå i stykker så den slutter å vise farge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at det er noe med instillingene dine. Før så måtte man iallefall sette skjermkortet til COMPOSIT for og få farger. Ellers så var det bare svart/hvitt. Regner med at det er det som er problemet her. Se om du finner noe slikt (Fant nemlig ikke slikt på mine ATI drivere/apps).

Lenke til kommentar

From what I have read it seems like you are right about the composit thing. The scart adapters normally only handles composit signals and therfore its gets black/wite.

Does anyone on this forum know where to set your tv-out to send composit signals?

Got the info here : http://www.computerhope.com/issues/ch000567.htm

Haha, ikke spør meg hvorfor jeg skrev på engelsk, men jeg orker ikke skrive det igjen =)

Endret av RaideN^^
Lenke til kommentar
Det går faktisk ikke å få farge bildet hvis man bruker et vanlig scart adapter ifølge ATI.

Tull & tøys. Hvis scartadapteren har kobling for s-video, så støtter den det. Problemet er vanligvis om TV støtter s-video og i såfall hvordan man aktiviserer det / bruker riktig scartkontakt.

Fortell hva slags TV du har og / eller les TV-ens bruksanvisning.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg med 2 av 3 S-video kabler jeg har, får svart/hvitt på min tv. (aner ikke hvorfor, de alle er nye, og den ene av de som ikke virker er den som fulgte med skjermkort Gainward 6600GT) Så det kan være kabelen. Jeg bruker nå kompositt isteden for S-video, selv om det i teorien er et dårligere oveføringsformat er det vesentlig bedre bildet hos meg med det (har veldig gammel tv da :p )

Bruker forøvrig en Claes Ohlsson style scart adapter med både s-video og kompositt. Det koster ikke stort, og kan være greit og prøve begge deler.

Edit; Bruker for å være helt presis S-video fra Nvidia kortet (til projektor) og Kompositt fra ATI kort til tv. Etter mye forsøk var det beste løsning her. Har ikke stilt på noe som helst på hverken Nvidia eller ATI kortet for å få det til å virke ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Nei, for vanlige scart adaptre bruker composit signal, ikke s-video.
NEI, NEI, NEI!

Hvis det er s-videokontakt på adapteret, så får du s-video ut på scart HVIS TV STØTTER S-VIDEO. Hvis ikke blir det svart/hvitt, men det er p.g.a. TV-en, ikke adapteret.

Hvis du åpner scartadapteret og sjekker kablingen inne i og sammenlikner med dette koblingsskjemaet, så vil du se at at det det stemmer.

Så hvis ikke skjermkortet er satt til å sende ut composit signal vil det bli svart/hvitt bilde.
Nok en gang: Bare hvis TV ikke støtter s-video.

Dette valget finnes bare på Nvidia-kort. Ikke på ATI-kort (som du har), men med disse kortene følger det ofte med en separat "s-video til kompositt"-adapter i form av en liten ledningsstump med s-video hanplugg i ene enden og gul RCA hunplugg i andre enden.

Har du lest alt på den siden du linket til? Der står det: "...only provide a black/white signal and there's no need for you to spend more money on an S-Video TV." Altså at det gjelder når man ikke har TV som støtter s-video. Da er det billigere å kjøpe kabel enn ny TV. Men du kan jo kjøpe en "s-video til kompositt"-adapter for kr 32,- eller en kabel med adapter til kr 60 på Biltema. Det er enda billigere....

Jeg ville jo prøve å hjelpe deg (hvis du vil...) Derfor spør jeg igjen: Hva slags TV har du?

Har du sjekket bruksanvisningen om den støtter s-video på scart og hvordan du i såfall velger det?

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv. Jeg kjøpte en scart med s-videokontakt fra elkjøp og det har fungert på en TV som egentlig ikke har S-video kontakt. Men derimot hvis jeg prøvde s-video på en annen tv som har s-videokontakt, så ble bildet skikkelig dårlig! Nå i det siste har jeg begynt å få svart-hvitt bilde, men det ser ut til å ordne seg hvis jeg bare beveger på kabelen :dontgetit:

Lenke til kommentar
Har vært borti dette tidligere, løsningen var å bytte scartkontakt. Den ene bak på TVen får du farger med, den andre ikke.. Dette har vært løsningen mer enn en gang, for å si det sånn..

Noen som har peiling på hvorfor det skal være sånn? :hmm:

Slik er det på nesten alle TV-er som har 2 eller flere scarter. Vanligvis er et en scart som alltid funker med RGB (og kompositt), mens de(n) andre så kan man velge s-video eller RBG. Problemet er at man må velge fordi noen av pinnene i scarten har forskjellig funksjon etter hvilken signaltype som overføres.

Som jeg har prøvd å si til trådstarter: Titt i bruksanvisningen til TV, der står slik info.

Lenke til kommentar
Jeg har en ganske gammel tv
Jeg spurte ikke om alder, men hva slags TV du har (merke + modell). Du ha jo fortalt at du har et ATI X800 Pro skjermkort, hvorfor vil du ikke fortelle hva slags TV du har?

Men jeg vil vel uansett få farger med kabelen som jeg har bestilt.
Ja sansynligvis, men den s-videokabelen du har + adapteren fra Biltema til kr 32,- koblet sammen i den gule kontakten på TV hadde gjort samme jobben....
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fungerte det?

Hos meg har jeg kompositt-kabel fra kabelslyngen på Gainward 6600GT til SCART-overgang i TVen. Men får kun sort-hvitt, og det virker som den prøver å sende s-video, for setter jeg til "composite" i innstillingene fungerer det ikke i det hele tatt. På "auto" (det er tre valg: composite, s-video og auto) blir det også sort-hvitt.

Tror den at det er s-video selv om jeg har kompositt-kabel (rund med knott som står ut i begge ender, gul plugg), og derfor mangler farger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...