Gå til innhold

Justere skjermoppløsning i KDE (SuSE 9.2)

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell 510m Bærbar PC som jeg prøver å få til å fungere plettfritt med SuSE 9.2

Det ser ut som om alle skjermdriverne er korrekt installert, og jeg har satt skjermen til å takle 1400 x 1050, men allikevel får jeg bare 1280 x 1024. For å sette opp skjermen bruker jeg YAST, som åpner SAX, slik at jeg kan foreta justeringer.

Finnes det andre måter å sette oppløsningen på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at Dell 510m har et skjermkort av typen Intel 855GM.

Disse kortene har visstnok en bug (*) som gjør at de ikke rapporterer at de er istand til å vise 1400x1050 når X-serveren spør.

Alain Poirier har laget et program ved navn 855resolution, som kan forandrer verdier i videominnet til kortet, slik at du kan bytte ut et modus du ikke bruker (f.eks. 640x480) med det viktige 1400x1050.

Siden til programmet finner du her: http://perso.wanadoo.fr/apoirier/

Jeg kan ikke garantere noe, men det funker i alle fall strålende her.

(*): Vet ikke detaljene, dette er bare hear-say fra min side.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Jeg kjører også en ustøttet modus på min laptop. Jeg fiksa det enkelt ved bruk av såkalla ModeLine. Søk litt rundt på google etter verdiene til din skjerm.

855resolution vil også mest sannsynlig fungere. Jeg har sett at andre bruker det programmet med stor suksess.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, jeg vet at det er en stund siden jeg startet denne tråden, men jeg har ennå ikke fått det til å fungere. En av grunnene er at min wintendopartisjon fungerer utmerket, og den andre kan være at jeg er litt lat, og prøver å unngå problemer som jeg ikke klarer å løse iløpet av noen få timer...

Jeg har prøvd å konfigurere skjermkortet manuelt. For det første vet jeg ikke tilstrekkelig om linux til å klare å gjøre det, og for det andre har jeg ikke peiling på hvor jeg skal begynne... jeg tenker at den patchen er lettere.

Jeg prøvde å installere patchen. Først pakket jeg ut tarballen, og så prøvde jeg det som det stod i "bruksanvisningen":

#su

#make

#make install

Men funket det? Jeg fikk su-rettigheter (da jeg faktisk husket passordet), men da jeg skrev make, fikk jeg følgende svar:

# make

cc -s -Wall -DVERSION='"0.3"' -DPLUGINS='plugin1,plugin2' -DREF_PLUGINS='&plugin1,&plugin2'    -c -o 855resolution.o 855resolution.c

make: cc: Command not found

Hva gjør jeg galt?

All hjelp belønnes med en stor takknemlighet :D

Lenke til kommentar

Supert! Du er et geni :w00t:

Dette viser bare hvor grønn jeg er... noe som bringer oss til neste spørsmål:

Hvordan får jeg aktivert den nye oppløsningen?

Nå når jeg ser på min desktop får jeg beskjed om at den er 1280x1024... selv om jeg har valgt en 1400 i YAST (sax).

*frustrert* :(

Lenke til kommentar

Lest README.txt?

make
su
make install

Reknar eg med du har gjort.

Står at du skal bruke kommandoen "855resolution" (som root (bli root med "su -")).

I README'en har han køyrd:

855resolution 3c 1400 1050

For å få den lista opp med "855resolution -l"

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Ja, eh, beklager, burde kanskje sagt at jeg har gjort det du nå forklarte...

Det ble sent i går kveld, og jeg var trøtt...

Jeg har altså satt oppløsningen ved hjelp av 855res. men det virker som om det fortsatt er 1280x1024 i KDE, selv om jeg har satt oppløsningen til 1400 i KDE.

Skal ting plutselig gå seg til, eller må jeg gjøre noen tryllekunster?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut hvordan jeg skal få rett oppløsning.

Jeg må først bruke

#855resolution -l 3c 1400 1050

Så må jeg logge ut, restarte x-serveren, og så har jeg rett oppløsning!

Problemet er at jeg må gjøre dette hver gang jeg restarter maskinen :(

Det er tydelig at 855resolution må aktiveres før x-serveren startes, men hvordan får jeg dette til å skje automatisk?

Lenke til kommentar

Dette høres unødvendig avansert ut. Jeg har samme laptoppen, og hadde ingen problemer med å få 1400x1050 i Suse 9.2. Dersom det var så at den oppløsningen ikke var tilgjengelig default, så har nok jeg bare lagt den til i KDE sin config fil. Er ikke verre enn å åpne filen, og legge til oppløsningen på linjen under 1280x1024.

Jeg ble ganske overasket over hvor bra støtte SuSE hadde for den laptopen. Alt fungerte liksom uten stress - trengte bare en driver til nettverkskortet eller noe slikt, men det var faktisk ganske enkelt å sette opp. Bluetooth også fungerte uten tull.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Kan ikke si at alt er knirkefritt.

Jeg har bla.a kun hatt lyd i høyttalerne en gang. Aner ikke hva jeg gjorde rett den ene gangen. Ellers er alt bra, untatt lyd og oppløsning. WLAN funker bedre enn i wintendo.

Men uansett... hvis jeg skal editere xorg.conf... hva skal jeg egentlig sette inn/editere?

Lenke til kommentar

Les README!! Står jo der at ein må køyre kommandoen ved kvar reboot. Dette kan sjølvsagt automatiserast.

Sidan du bruker SuSE gjer du dette:

1) Opne /etc/init.d/boot.local (root)

2) Finn gjerne full path til kommandoen 855resolution med "which 855resolution". Legg deretter inn full path i punkt 3 (f.eks "/usr/bin/855resolution")

3) Legg inn kommandoen du køyrer:

855resolution -l 3c 1400 1050

i fila

4) Reboot. No skal kommandoen køyrast før X-serveren startar opp, ergo skal du få rett oppløsning med ein gong.

/etc/init.d/boot.local er i SuSE ein oppstarsfil der du legger kommandoar som skal køyrast etter alle dei andre init-scripta.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp!

Jeg skjønner godt at man kan bli frustrert av alle newbies som spør teite ting. Jeg har lest Readme flere ganger, men oppfattet ikke at jeg måtte kjøre det manuelt hver gang jeg startet opp. Trodde at programmet gjorde dette selv...

Jeg får prøve å se om jeg får dette til!

Og igjen... takk for all hjelp! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...