Thor Alex. Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvordan måle temeraturer på forskjellige komponenter i pcen? Og hvordan måle effektøkning ved overklokking? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 For og måle relativt korrekte temperaturer, trenger du temperatur måler(e). Det kan du f.eks finne hos www.microplex.no Hovedkort og harddisker har som regel innebygde temperatursensorer, som du kan avlese ved hjelp av BIOS eller et tredjeparts program, som f.eks MotherBoard Monitor, hmonitor osv. De nyeste skjermkortene kan også ha temperatur sensorer innebygd, og de kan du lese av ved et program som bruker å ligge på skjermkort cd-en. For å sjekke effektøkning ved overklokking, kan du bruke benchmarks. Last f.eks ned 3DMark05 og test systemet før du overklokker, så tester du systemet etter du har overklokket. Lenke til kommentar
Thor Alex. Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Takk for tipset. Jorde som du sa og instalerte hmonitor, men det er bare harddisk som har innebygd måler så jeg får vel kjøpe noen. Jeg lastet også ned 3Dmark05, men det funket ikke, se egen diskusjon her. Endret 3. april 2005 av Thor Alex. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Du kan jo prøve å laste ned Everest og se hvilket hovedkort du har (Hvis du ikke vet det fra før), så installerer du Motherboard Monitor, og velger riktig hovedkort (Hvis det står nevnt som et alternativ). Du kan forresten også lese av temp med Everest, hvis hovedkortet har sensor(er). Jeg tror nok hovedkortet har sensorer, så med Everest kan du iallefall få lest av nåværende temperatur på hovedkort og CPU. Lenke til kommentar
Thor Alex. Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Takk for svaret! Det er et dell 8400 Dimension hovedkort som ikke støttes av motherboard monitor. Endret 4. april 2005 av Thor Alex. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå