aklla Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 jeg startet med c++ for en liten stund siden(noen timer med utforskning), har som sikkert mange andre startet med en kalkulator, problemet er at den nå bare tar + - * eller /, dette må jeg skrive selv i kilden, kan noen legge ut kilden til en veldig(ekstremt) simpel kalkulator, der man kan velge hvordan kalkulatoren skal funke? ikke grafisk kalkulator... skulle gjerne hadd det noe slikt: skriv inn tall 1 : skriv inn + - * eller / : skriv inn tall 2 : resultat : Lenke til kommentar
Steinbitglis Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 er ikke sikker på om du vil forstå alt, men jeg kan prøve #include <iostream> using namespace std; int main() { char operator_en; double tall_en, tall_to; cout << "Skriv inn tall en: "; cin >> tall_en; cout << "Skriv inn tall to: "; cin >> tall_to; cout << "Skriv inn operator +, -, * eller /: "; cin >> operator_en; switch(operator_en) { case '+': cout << tall_en + tall_to; break; case '-': cout << tall_en - tall_to; break; case '*': cout << tall_en * tall_to; break; case '/': cout << tall_en / tall_to; break; default: cout << "Du skrev ikke inn en gyldig operator"; break; } cout << "\nSkriv for aa avslutte..."; cin.ignore(); // tømmer objektet cin for eventuelle linjeslutt-tegn cin.get(); // leser inn en bokstav som aldri lagres return 0; } veldig mye forklaring som trengs her tror jeg, men alt er teknikker som er nyttige og grunnleggende for videre programmering i konsoll merk at ved desimaltall kan du ikke bruke komma, du må bruke punktum f.eks 100.88 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 trenger ikke forklaring, kan det grunnlegende, trengte bare å se hvordan man gjode det tusen takk Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 I The C++ Programming Language viser Bjarne deg hvordan du kan skrive en enkel men kraftig kalkulator, som du gjennom oppgaver gjør ennå kraftigere. Anbefaler boken på det varmeste (...selv om det er litt «overkill» å kjøpe den bare for å lage en kalkulator). Lenke til kommentar
Steinbitglis Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 hehe, det er vel heller en meget avansert kalkulator sammenliknet med denne.... men... mestrer du først den avanserte kalkulatoren, ja da begynner du å bli skikkelig god. Jeg ville venta med den til jeg var over startfasen (gjorde det selv, men blir fortsatt ikke helt klok på den) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå