Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WDS med 3com OfficeConnect 108 Mbps POE AP?

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med oppsett av to slike AP. Jeg skal lage ett ganske stort nettvertk med 10 slike bokser, men må først få to til å funke.

Jeg setter det ene AP med kabel i ett switch skap, konfigurer denne til en fast IP, og setter den som AccessPoint.

Så setter jeg opp en ny boks lengre bort i gangen. Dene skal være en repeater, så jeg kobler bare strøm til den, konfigurerer rett IP, setter den som client/repeater, og legger inn MAC adressen til det andre AP`et.

Samme SSID og kanal

Jeg får koblet meg til "repeater" AP et, men virker som om det ikke er forbindelse mellom disse to. Kan pinge repeateren men ikke det andre AP.

Noen som har en løsning på dette?

Setter pris på en fyldig "how to"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette aksesspunktet støtter ikke "passive" wds. Det vil si at du bør lage en egen profil for WDS med WEP-kryptering (WDS støtter ikke WPA noe særlig godt enda).

Så må du huske å aktivere wds profilen og sette den som default bridge. Dette gjør du da på begge aksesspunktene.

Det neste du må gjøre er å gå til wireless siden og sette ptp bridge og skrive inn den andre MAC-adressen.

Lenke til kommentar
Kanskje det nærmer seg her...

Må jeg sette på noe Point to point bridge også?

som jeg skrev så må du sette det andre aksesspunktet sin mac-adresse i ptp (point to point) listen under wireless. Dette må også gjøres på begge.

Lenke til kommentar

La oss kalle det AP som står tilkoblet kabet for AP1, og den som skal være repeater for AP2...

AP1 blir vel en "master" om man kan kalle det, og AP2 repeater.

I wirelessmenyen på AP2 er det mulighet for å velge AP mode og Bridgemode.

Når jeg velger AP Mode til å være Client/Repeater, får jeg ikke valgt noe i Bridge Mode.

Skal jeg ikke bruker Client/Repeater?

Lenke til kommentar
La oss kalle det AP som står tilkoblet kabet for AP1, og den som skal være repeater for AP2...

AP1 blir vel en "master" om man kan kalle det, og AP2 repeater.

I wirelessmenyen på AP2 er det mulighet for å velge AP mode og Bridgemode.

Når jeg velger AP Mode til å være Client/Repeater, får jeg ikke valgt noe i Bridge Mode.

Skal jeg ikke bruker Client/Repeater?

Nei. Du skal sette to like profiler begge steder. Hvor en vil være aksesspunktet og den andre være bridgen.

Lenke til kommentar

Far det ikke til her ass...

Håper du har litt til......

OK.

AP1:

trykker meg inn på "security profiles" og lager meg to profiler. En kaller jeg 3com, og den andre WDS. Har ikke noe sikkerhet på.

Så setter jeg på "Primary Profile"; AP Mode - 3com og Bridge Mode - WDS

trykker meg derretter inn på "wireless", setter AP Mode til AccessPoint, Bridge Mode til PTP, og legger inn AP2 sin MAC

Setter de samme innstillinger på AP2, bortsett fra at jeg bytter til AP1 sin MAC.

funker ikke...

Lenke til kommentar

Jeg testet ut client/repeater funksjonen litt nå. Den fungerer også greit her som klient. Jeg har ikke så mange maskiner å teste med så det blir ikke så lett å se hva den egentlig gjør.

Men når du har muligheten til flere nettverk på 3Com'en synes jeg at det oppsettet jeg foreslo er mye bedre.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det da når jeg skal ha flere AP`er bortover?

Må jeg bruke point to multipoint funksjonen da?

Burde jeg sette dem på forskjellige kanaler?

Jeg ser i NetStumbler at maskina bytter AP ganske hyppig.... lurer på om dette kan være fordi dem står på samme kanal

Du må uansett ha tusen takk for hjelpa. Det redda helga mi..

Endret av halex
Lenke til kommentar
Hvordan blir det da når jeg skal ha flere AP`er bortover?

Må jeg bruke point to multipoint funksjonen da?

Burde jeg sette dem på forskjellige kanaler?

Jeg ser i NetStumbler at maskina bytter AP ganske hyppig.... lurer på om dette kan være fordi dem står på samme kanal

Du må uansett ha tusen takk for hjelpa. Det redda helga mi..

Om du skal koble til flere enheter så må du bruke point to multipoint på den eller de enhetene som kobler til flere aksesspunkter. Du kan ikke bruke flere kanaler på en sender, og dermed ikke via en wds-link heller.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet dette litt mer:

En gateway med DHCP koblet til Asus WL-HDD som står som ren bridge. 3Com aksesspunktet med WDS-link mot WL-HDD og kabel til en bærbar. Samt to andre nettverksprofiler.

Test 1: Koble opp WDS-link med WEP-kryptering. AP og Bridge default profil står som det samme på 3Com enheten. Dette fungerer helt uten problemer og får ping under 1 konstant.

Test2: Koble opp bærbar på nettverksporten til 3Com aksesspunktet og overføre filer fra PC'en gjennom WDS-linken og til den bærbare. Dette fungerer også helt uten problemer, og har akkuratt nå overført ca 5 GB med en gjennomsnittshastighet på 20 Mbps. Jeg har samtidig som dette sjekket ping mot aksesspunktet og får mellom 1 og 19, med 8 i snitt.

Test3: Overføre filer som ovenfor, samt koble til en bærbar til på standard AP (samme profil som WDS-linken). Dette fungerer også helt uten problemer og har overført et par hundre MB.

Test4: Koble på profil2 som ikke står som standard AP (dermed med SSID avslått). Denne profilen har WPA-TKIP kryptering. Dette fungerer også helt uten problemer. Ping øker noe og varierer fra 9 til 50 ms. Husk at overføringen i test 2 fortsatt pågår.

Avstanden mellom aksesspunktene er på bare en meter, så signalet skal være godt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...