rmrf Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Skal montere opp en ADSL-tilkobling oppe på loftet til noen venner, slik er tegningen (de har ISDN). Trodde da egentlig jeg skulle greie dette, men det var så mye jeg lurte på at jeg ble helt surrete. Spørsmål 1: Problemet er at det ikke er noen telefonkontakter på loftet (tror jeg), men nede i kjelleren! Må jeg da kable fra kjelleren og opp til loftet? Spørsmål 2: Er en sort boks der på loftet, som er koblet i blandt annet ISDN boksen. Står ikke noe infomasjon på den. Hva er det? Spørsmål 3: Hvis du ser på punkt 1, så går det en kabel fra telefonkontakten til venstrehullet på ISDN-boksen. Det gjør det ikke, den går i det ledige hullet (i midten). mmhm? Lenke til kommentar
Kimme Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 ADSL modemet MÅ kobles til det første telefon uttaket i huset og derfra kobler du til maskinene. Lenke til kommentar
MSc Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 En stund siden jeg installerte hjemme selv. Ta kabelen fra NT-boksen ut fra vegguttaket og koble denne til på splitteren der den skal (se etter "passende" merking). Koble en TP-kabel mellom splitter og vegguttak. Nå skal telefonen virke igjen. Strekk så en TP-kabel fra ADSL tilkoblingen på splitteren til ADSL-modemet, igjen se etter passende merking, og tilslutt TP-kabel fra ADSL-modemet til PC-en. Eventuell router kobles inn der hvor jeg har tegnet PC-en. Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Viktig at splitteren ikke er en isdn-splitter. Da virker det ikke Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Den sorte boksen kan være et analogadapter. Dette gjør at vanlige analoge telefoner kan brukes når man har ISDN linje. De to punktene til venstre er ISDN buss, her kobler man til eventuelle ISDN telefon, analogadapter, og PC med ISDN modem. Du må nødvendigvis ha en tilkobling på venstre siden? Lenke til kommentar
avalino Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 1. Splitteren skal skal bare kobles inn på linjen før ISDN boksen, jeg forstår det slik at ISDN boksen står på loftet og da behøver du kun å forholde deg til ledningen som går til linjeinngangen på boksen. 2. Det er helt sikkert et analogadapter. 3. Hvis det ikke er tilsluttet noen ledningen på linjeinngangen på ISDN boksen (inngangen helt til venstre), og det går en ledning inn i midten på boksen, så er linjen terminert direkte på en "sukkerbit kobling" inne i boksen, da må paret skrus ut og termineres på en RJ-45 plugg, som passer til inngangene på splitteren. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Jeg skal til å koble opp ADSL til mine foreldre imorgen. Tok en liten kikk på innstalasjonspakken og det ser i grunn greit ut, men... Telefoninngangen (1) er ikke koblet til "LINE" på isdn boksen, istede har montøren trekt de to telefonledningene inn i selve boksen og koblet de på to punkter der. Jeg må jo på en eller annen måte få disse inn i splitteren først og trenger da litt hjelp. Disse to kontaktene må jo inn på en RJ45 kobling på en eller annen måte, men jeg vet ikke hvilken som skal hvor (blå til venstre eller høyre?) Har Telenor innstalatøren disablet "LINE" inngangen på NT1 boksen siden han ikke brukte den selv?? Håper det er noen oppegående folk her ute som kan gi meg litt hjelp....evt telefonnummeret til Bravida Endret 6. april 2005 av NeoGeo Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Telefonlinja har ikke polaritet, altså betyr det ingenting hvilken farge du kobler hvor. Det skal bare være to ledere koblet på de midterste pinnene i RJ45. Det er vel fritt valg om man vil bruke RJ45 plugg eller klemrekke på ISDN boksen. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Disse to kontaktene må jo inn på en RJ45 kobling på en eller annen måte, men jeg vet ikke hvilken som skal hvor (blå til venstre eller høyre?) Blå er a-greina og rød er b-greina. Men det er upolarisert, så det gjør ikke noe om du bytter om på de. Har Telenor innstalatøren disablet "LINE" inngangen på NT1 boksen siden han ikke brukte den selv?? Ingenting er deaktivert. De to koblingspunktene inne i boksen henger sammen med Line inngangen. Fritt hvilken du bruker. Lenke til kommentar
GVS Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Tror du bør ringe og få en montør, høres ut som du kanskje må få flyttet linja til loftet. Det kan og høres ut som linja er fastmontert i ISDN boksen, uten rj-plugg. Kjedelig og rote det til slik at telefonen kutter ut... Telavie (tidl. bravida): 02121 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå