Gå til innhold

Ny Spill pc: Intel/AMD, ATI skjermkort (Max 13K)

Anbefalte innlegg

Klokka er nå 03.00 og jeg får ikke sove,

så da sitter jeg her i sofaen og sikler på ny pc...

og siden jeg har fått etterbetalt klekkelig me stipend denne uka (takk lånekassen :xmas:),

så tenkte jeg, hvorfor ikke bruke noe av pengene på noe "fornuftig" :thumbs:

Har satt meg opp en pakke som kan sees her: Mulig oppsett... (Intel LGA775, Sapphire X800XL+++)

Er det oppsettet overkill eller sånn passe, vil helst at det holder noen år....

Sitter på et Abit TH7-2Raid me Intel P4 Northwood 2,4Ghz me 512 RDRAM og Radeon 9700Pro,

men er så dyrt å oppgradere RAM at jeg kjøper heller ny maskin... :innocent:

(Skal innrømmes at maskinen jeg har nå har tjent meg vel og hovedkortet har vært dønn stabilt) :love:

Da dette blir en pc jeg kommer til å spille en god del på (Half-Life2, World of Warcraft, osv osv)

så lurer jeg på om det er noen kloke hoder her som kan anbefale noen alternativer...

kanskje som et AMD oppsett istedet for Intel,

har dessverre ikke så mye peiling på AMD da jeg har brukt Intel oppsett siden jeg var liten drittunge :blush:

forandring fryder sier de jo....

Billigere og bedre oppsett er absolutt ikke å forakte ;)

BTW, trenger ikke andre deler enn de som er med i

oppsettet, har en god del som kan brukes fra før!

Alle innspill mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell siden du skal ha spille pce bør du gå for amd , de er best når det gjelder spill. en amd 64 3500+

skjermkort ville jeg heller valgt en ati x800xt eller x850xt

hovedkort til amden ville jeg ha valgt : MSI K8N NEO2 Platinum.

ram har jeg ikke så mye peiling på. :ermm:

Lenke til kommentar

Anbefaler AMD oppsett for gaming. Kjapp endring på Cpu, minne og hovedkort:

AMD 64 3500+ socket 939 Boxed 2 090,-

MSI K8N Neo4 nForce4 Ultra hovedkort 1 195,-

1024 Mb (2x512) Kingston Hyper X CL2 (2-2-2-5-1) 1 995,-

Totalt 5 280

Tilsvarende du hadde satt opp med P4 kostet 5 641,,- dvs. ca det samme.

Hvis du er ute etter å ha en maskin som duger lengst mulig, bør du muligens vurdere SLI opsett. Dette er Nvidia hovedkort for socket 939 med plass til 2 grafikk-kort. Du kjøper et nå og et ved senere behov. Du er da nødt til å kjøpe GeForce 6600GT/6800GT/6800Ultra kort fra Nvidia. Disse koster ca 1600 for 6600GT (MSI), 3500 for 6800GT (MSI) og fra ca 4800 for 6800 Ultra (XFX.

Alle prisene er tatt fra Komplett.no

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har akkurat gjennomført det du tenker på og er mildt sagt strålende fornøyd med resultatet!

Her er det jeg kjøpte:

- Beantech Igloo 4 kabinett

- ASUS A8N SLI-DeLuxe HK

- AMD 3200+ "Winnie" uten kjøler

- Thermalright SLK-948U + 80mm papst vifte som cpukjøler

- Hiper HPU-4R480 (ser helt RÅ ut!) psu

- Twinmos 2x512mb Dualpack (billig og bra)

- Nec dvdbrenner duallayer sort

- Diskettstasjon sort

- Hightech Excalibur Radeon X850XT 256MB VIVO ICEQ (ser bare über-rått ut!!!)

- Seagate 250MB S-ATA disk

Etter montering og installasjon i går kan jeg ikke si meg annet ett strålende fornøyd! Jeg hadde forventet meg en ytelsesøkning fra mitt gamle system (MSI K7N2 DELTA ILSR, barton xp2500+, 2x512 ram), men ikke i det hele tatt så mye forskjell som det ble!

Alt dette er i ca samme prisklasse som det du er på jakt etter og det eneste jeg ville forandret på i ettertid er rammen. Selv om den funker bra er den vel ikke så god til klokking.

Jeg gleder meg til å komme hjem fra jobb i dag - da skal det benchmarkes!

Mvh en strålende fornøyd

*Tronaldo*

EDIT: Glemte disken.

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar

Altså, bare et kort innspill: Det kan gjerne ha seg slik at AMD er "best" til gaming, dvs at ut i fra en liten tabell på hw/tomshardware/anandtech så "må" den CPU-en være best, ingen tvil liksom. Jeg skjønner ikke hvorfor? Altså, om jeg hadde satt to forskjellige maskiner ved siden av hverandre, en AMD-basert og en Intel-basert så tror jeg ikke halvparten en gang hadde merket forskjell på "kraften" som man har tilgjengelig.

My two cents.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Altså, bare et kort innspill: Det kan gjerne ha seg slik at AMD er "best" til gaming, dvs at ut i fra en liten tabell på hw/tomshardware/anandtech så "må" den CPU-en være best, ingen tvil liksom. Jeg skjønner ikke hvorfor? Altså, om jeg hadde satt to forskjellige maskiner ved siden av hverandre, en AMD-basert og en Intel-basert så tror jeg ikke halvparten en gang hadde merket forskjell på "kraften" som man har tilgjengelig.

My two cents.

Ja - enig i dette jeg også. Selv om jeg er en "AMD-fan" så ser jeg jo at intel også leverer kraftige og stabile systemer.

Dette er som med den evigvarende Ati vs nVidia diskusjonen - smak og behag...

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

My two cents.

Mulig du har rett, men om 20-30% ikke har noe å si kan du like gjerne la vær å oppgradere....

-Du nevnte anandtech...

Se her: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330&p=2

P4 530 koster omtrent det samme som a64 3200, og forskjellene er opptil 20%, i tillegg er det mye billigere å kjøpe DDR enn DDR2minne

P4 er bra til mye men ikke til spilling om du sammenligner to cpuer som koster det samme.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

My two cents.

Mulig du har rett, men om 20-30% ikke har noe å si kan du like gjerne la vær å oppgradere....

-Du nevnte anandtech...

Se her: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330&p=2

P4 530 koster omtrent det samme som a64 3200, og forskjellene er opptil 20%, i tillegg er det mye billigere å kjøpe DDR enn DDR2minne

P4 er bra til mye men ikke til spilling om du sammenligner to cpuer som koster det samme.

Jeg snakker om IRL EXPERIENCE. Vesentlig forskjellig fra en teit graf.

Lenke til kommentar

så er det pån igjen..

Ja azza... jeg tror jeg ville gått for AMD her selvom jeg er "Intel fan"

AMD 3500+

ASUS!!! A8N SLI Deluxe

IKKE TWIN MOS! Kingston eller Geil ram ville jeg anbefalt! Kingston Hyper X eller Geil CL 2.0 PC 3200

Skjermkort kanskje 6800Ultra eller muligens 6600GT..

Har ATI X800XT Platinum... det er ett kick ass skjermkort liksom har ikke noe å utsette på det.. men det som er er jo at jeg kan ikke putte det i SLI.. derfor anbefaler jeg deg AMD SLI oppsett intill videre ;)

Anbefaler oxo 2 disker! S-ata, en windows disk og en til annet shait

Raptor 10K RPM som win disk?

Lenke til kommentar
IKKE TWIN MOS! Kingston eller Geil ram ville jeg anbefalt!

Hvorfor det egentlig? Twinmosen funker jo finfint, selv om det ikke er highend ram. Det er ikke noen grunn til å kjøpe bedre kvalitet dersom det funker med en billigere type... Som sagt; hvis du ikke skal klokke da.

Du må grunngi hvorfor du så steilt avviser Twinmos og ikke bare slenge et utsagn på bordet.

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
IKKE TWIN MOS! Kingston eller Geil ram ville jeg anbefalt!

Hvorfor det egentlig? Twinmosen funker jo finfint, selv om det ikke er highend ram. Det er ikke noen grunn til å kjøpe bedre kvalitet dersom det funker med en billigere type... Som sagt; hvis du ikke skal klokke da.

Du må grunngi hvorfor du så steilt avviser Twinmos og ikke bare slenge et utsagn på bordet.

*Tronaldo*

yeah kan godt begrunne det jeg...

Ofte lav kvalitet.. snakket med en som driver en databutikk i mjøndalen(drammens område)

Han sa at han pleide å ha twin mos før.. men de fikk stadig feil og tull med de..

Han forklarte at han nettopp hadde slutta å selge det og at han fikk nok da endelig en dag det sto helt seriøst flamme ut av rambrikka når de skrudde på maskina!!!!

Lenke til kommentar
Ofte lav kvalitet.. snakket med en som driver en databutikk i mjøndalen(drammens område)

Han sa at han pleide å ha twin mos før.. men de fikk stadig feil og tull med de..

Han forklarte at han nettopp hadde slutta å selge det og at han fikk nok da endelig en dag det sto helt seriøst flamme ut av rambrikka når de skrudde på maskina!!!!

At det står flammer ut av en datakomponent trenger vel strengt talt ikke ha så mye å gjøre med selve komponenten, men kan være både HK og psu...

Når det er sagt så har du jo rett i at kvaliteten på Twinmos brikkene er noe lavere, men at dette blir delvis kompensert gjennom prisen. Brikkene hadde jo ikke blitt solgt dersom det hadde vært så ille som du beskriver.

At du har snakka med en kar i Mjøndalen som en gang greide å kortslutte en brikke med flammer og røyk er lissom ikke helt nok for å avskrive TM helt.

Dette er min mening da, men du har selvsagt rett til din egen :)

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Diskutre kan dere vel gjøre en annen plass.. Han skal ha hjelp til å kjøpe ny PC her...

Mitt forslag:

AMD 64 3200+ s939

DFI Lanparty NF4 Ultra

Kingston HyperX 1024mb(2-2-2-5-1)

ATI X800XL

Seagate 250GB S-ATA

Og, en kraftig PSU. 450w++

Lenke til kommentar

Er litt i samme båt og skal ha ny AMD maskin. Ser det er en del som anbefaler Kingston HyperX 1024mb(2-2-2-5-1). Hadde selv i utganspunktet tenkt på

OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2 som er noen få 100 lapper dyrere. Hva ville dere anbefalt av disse to? Skal selvsagt overklokke.

Lenke til kommentar
Diskutre kan dere vel gjøre en annen plass.. Han skal ha hjelp til å kjøpe ny PC her...

Mitt forslag:

AMD 64 3200+ s939

DFI Lanparty NF4 Ultra

Kingston HyperX 1024mb(2-2-2-5-1)

ATI X800XL

Seagate 250GB S-ATA

Og, en kraftig PSU. 450w++

Hehe ok.

Bra forslag det der, men ville han ikke kunne "kjøpe seg" frihet med tanke på fremtidig bruk av nVidia og SLI hvis han gikk for et SLI kort?

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Er litt i samme båt og skal ha ny AMD maskin. Ser det er en del som anbefaler Kingston HyperX 1024mb(2-2-2-5-1). Hadde selv i utganspunktet tenkt på

OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2 som er noen få 100 lapper dyrere. Hva ville dere anbefalt av disse to? Skal selvsagt overklokke.

Gå for OCZ'en du.. den er enda bedre for overklokking ;)

Og btw @tronaldo tenkte litt på at han hadde 13k å bruker her da.. men du har rett at det er bra pris på dem ;)

Noen som vet noe om garantien på TWIN MOS?

Endret av Amo Aka Eagle
Lenke til kommentar

Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Asus P5AD2-E Premium, I925XE, Socket-775 SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 Kit w/two matched CM2X512-5400C4 Dimm's

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Asus EN6800 GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, Retail

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

Thermaltake Purepower Butterfly 480W W0019 Strømforsyning Sort farge

Totalt: 13852

Kjøp og bli glad. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...