Gå til innhold

Den uoffisielle lille AV8 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært veldig flott om du kunne forklare meg hvordan en kan styre hatstigheten til kabbis vifta via Uguru. Slik jeg forstår det på ABIT forumet må en koble alle viftene til strømforsyningen eller på en viftekontroll...

Koble kabinett vifta til sys.fan strøm uttak eller N.B strøm uttak,

sys.fan sitter rett nedenfor hovedstrømtilkoblingen, N.B strøm sitter nederst på hovedkortet (nedenfor nederste PCI slot).

I uguru OC guru har du muligheten til å styre sys.fsan,N.B.fan og CPU fan,

du kan bestemme hvilke temperaturer viftene skal regulere farten på og vifte farten (8-12 volt),dessuten kan du bestemme hvilken tempmåler som skl styre hvilken vifte (cpu-sys-PWM).

Prøv deg frem så skjønner du fort hvordan det virker.

AUX fan tilkoblingene kan IKKE styres.

Kjører selv med enn innstilling som gjør at alt går på laveste fart til cpu temp når 60C.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd brikkene i single channel. Finner ikke fram hvordan en setter brikkene til single channel. Går det an da minnet virkelig er double channel?

Eller mente du at jeg skulle prøve noen andre single channel brikker og se om de virker i single channel? :) Ble fort usikker her jeg....

Du nevnte "DRAM command rate". Hva skjer når jeg setter den til 2T? Har leitet etter Hypertransport, men det eneste jeg finner er HT voltage.

Guran: Tusen takk for hjelpen med kabbis viftene. Nå skjønner jeg hvordan! :thumbup:

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

En fin detalj dette med viftene, nå kan jeg bruke vifter igjen og det er nesten lydløst :)

Jeg er ikke sikker på hva som skjer når man setter Dram command rate til 2T men jeg leste et sted at hvis man skulle kjøre alle 4 dimm bankene så måtte man sette den til 2T, tenkte bare det var en mulighet å prøve for deg også.

HT er FSBx1,2,3,4,5 (hvis jeg selv skjønner det rett) HT bør ikke overstige 1000 så hvis du kjører CPU med default 200FSB så kan du gange det med 5 altså.

Du finner menyen under LDT & PCI control som igjen ligger under Advanced chipset features.

Lenke til kommentar

Du nevnte "DRAM command rate". Hva skjer når jeg setter den til 2T? Har leitet etter Hypertransport, men det eneste jeg finner er HT voltage.

Dram command rate : setter du den til 2 blir ram ytelsen dårligere, men systemet tåler høyere overklokk,

HTT blir i abit bios kalt LDT bus, bør ikke være høyere enn 1000, dvs multiplikatoren som du stiller i biosen m*FSB=maks 1000, kortet mitt tåler ca 1050 men det er ikke sikkert alle gjør det.

Ville prøvd å sette command rate til 2t hvis du sliter med rammen.Sett timmingsen til rammen til

Dram clock 400

Dram command rate=2t

cas latency time=2,5

ras to cas delay=3

ras precharge time=3

Row cycle time=10

Disse innstillingene burde virke.

skulle gjerne vist hva slags OCZ ddr400 ram du har, finnes mange typer.

Prøv rambrikkene en av gangen for å se om de virker.

Bruk også memtest programmet som ligger på OCZ sin hjemmeside.

Type cpu og vifte har du?PSU?

Håper dette kan være til hjelp. ;)

Lenke til kommentar

Har AMD Winchester 3500+ Bezerk PSU 550W (Støtter standby PSU)

Var innom hjemmesiden til OCZ og fant ut at OCZ bare støtter disse HK.

Abit KG7

Abit KR7A-RAID

Abit KX7-333

Abit AT-7

Abit KD7

Abit KD7-E

Abit NF7-(S)

Abit AT7-Max2

Abit KV8-MAX3 Athlon64

Abit AN7

Bør jeg bytte?

Lenke til kommentar
Har AMD Winchester 3500+ Bezerk PSU 550W (Støtter standby PSU)

Var innom hjemmesiden til OCZ og fant ut at OCZ bare støtter disse HK.

Abit KG7

Abit KR7A-RAID

Abit KX7-333

Abit AT-7

Abit KD7

Abit KD7-E

Abit NF7-(S)

Abit AT7-Max2

Abit KV8-MAX3 Athlon64

Abit AN7

Bør jeg bytte?

Jeg har OCZ på mitt AV8.Funker helt glimrende her.

Lenke til kommentar

Jøss! Det var overaskende. Supporten i Netshop konkluderte med at minnet ikke tar HK mitt. Så jeg sender det i retur. Kjedelig for kompisen min som ga 1916 for det og når koster det 1200,-

Minnet er altså: OCZ 1024MB DUAL CHANNEL plantinum ed. r-2 pc-3200 400Mhz E.L.

Tenker på dette minnet! For guds skyld; Støtter HK denne?

Kingston HyperX PC3200 ultra low latency CL2 1024MB-kit

Produsent: Kingston

Type: DDR-DIMM

Størrelse: 1024 MB (sett med 2x512 MB)

Hastighet: 400 MHz. (PC3200)

Minnespor: 184pins Dimm-sokkel

CAS: CL 2-2-2-5-1

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Vil jeg gjøre noe dumt med å returnere mitt Gigabyte K8NSNXP-939 hovedkort mot dette?

Er så møkka lei de hylende viftene på GB kortet. Frister med et kort uten vifter whatsover. Vil videre skaffe en Thermaltake jævel og en STILLE vifte. :)

Men: hvordan er ytelsen for VIA chipsett opp i mot GB sitt nForce 3 Ultra? Hva med overklokking?

Passer kortet med mine Patriot XBL brikker?

Lenke til kommentar
Vil jeg gjøre noe dumt med å returnere mitt Gigabyte K8NSNXP-939 hovedkort mot dette?

Er så møkka lei de hylende viftene på GB kortet. Frister med et kort uten vifter whatsover. Vil videre skaffe en Thermaltake jævel og en STILLE vifte. :)

Men: hvordan er ytelsen for VIA chipsett opp i mot GB sitt nForce 3 Ultra? Hva med overklokking?

Passer kortet med mine Patriot XBL brikker?

Hvis du er fornøyd med Gigbytekortet ditt bortsett fra litt viftestøy,så er det ikke vits å bytte. Kjøp en Zalman Fan Mate og sett den på NB vifta di. Da vil den bli mye mer stille.

Lenke til kommentar

Er DPS vifta som plager livet av meg, kombinert med northbridge vifta.

Hadde det kun vært northbridge OG man hadde hatt mulighet til passiv kjøling på den hadde jeg seff gjort det. Men X800 XT kortet blokker jo alt inni der. :p

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Monterte den nye rammen i dag. Kingston HyperX 1 gb (selger den på komplett for 1799). Funker glimrende! Ingen bootproblemer! Fikk tilogmed 6080p på 3d mark 03 uklokket! Grafikkortet er ikke allverdens. Powercolor 9800 128 mb.

Pc-en er dønn stabil. Rask oppstart! Alt i alt, et feta bra HK!

Så da vil jeg lære litt om hvordan en kan overklokke pc-en.

Alle innstillingene er nå på org oppsett.

CPU'en er AMD 3500+ Winchester.

Fint om dere har tilsvarende oppsett som jeg, og kan legge ved et screenshots av RAM timingsene samt hypertransport.

Og en siste liten ting. Hva er "Overclocking on fly"?

Er bare så vannvittig glad for at jeg omsider fikk den til å virke stabilt. Kompisen ble kjempeglad og ga meg 300 kr for arbeidet. Det var utrolig snillt av ham det! :cool:

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...