Gå til innhold

Den uoffisielle lille AV8 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nok sikkert endel som ville valgt nForce 3 eller 4 over et VIA chipset, men jeg gjorde det litt på fae*

Og vilket kort som er "best" etc er vel heller ganske så subjektivt men som sagt jeg er fornøyd til mitt bruk ihvertfall :)

De fleste her på forumet anbefaler nForce,men sannheten er at i en blindtest så vil man neppe merke forskjell på VIA og nForce. Eneste grunnen til at jeg valgte AV8 var at jeg var så fornøyd med mitt gamle Abit NF7-S at jeg ville ha Abit denne gangen også.At kortet ikke har vifte synes jeg også er en fordel. Hater små NB vifter som bråker som et helv...

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Morten K.

Må si meg enig når det gjelder støy fra vifter, hadde tenkt å kjøpe Asus Sli, men et ble AV8 istedet da jeg ikke hadde tid til å vente,(gammel maskin døde).

Har 3 kompiser med ASus SLI alle har byttet ut vifta på hk med passiv kjøling, vifta var av elendig kvalitet og støyet utolig mye.

Når jeg ser hva de gutta sliter med av prob. er jeg glad jeg valgte av8 :yes: .

Må bare si det igjen AV8 er noe av et mest stabile jeg har eid.

Lenke til kommentar

MortenK: Det var de to tingene som var utslagsgivende for meg også :)

Guran1942: Ja det ble litt varmt, sluttet testen når jeg nådde 60grader, kommer sikkert til å se etter ny vifte senere og da skal jeg gi den viften en sjangs akkurat nå bare tester jeg potensialet. :)

Lenke til kommentar
MortenK: Det var de to tingene som var utslagsgivende for meg også :)

Guran1942: Ja det ble litt varmt, sluttet testen når jeg nådde 60grader, kommer sikkert til å se etter ny vifte senere og da skal jeg gi den viften en sjangs akkurat nå bare tester jeg potensialet. :)

Skal du ha deg den beste kjøleren på markedet,så kjøp en Thermalright XP-120. Den slår både Zalman 7700,Swiftec og alle andre kjølere.

Skal ha meg en XP-120 selv.

Lenke til kommentar

Ja, om den uGuru klokken hadde hvert touchscreen hadde den nok vært en god del dyrere.

Ser kortet har fått god kritikk, også her på HW.no så det er nok et trygt kjøp.

Ellers var det at det var Socket 939 og hadde AGP port som gjorde at jeg gikk for dette, og jeg kjøper ikke annet enn Abit, enkelt og greit :cool: ! Hadde et VIA basert kort før det jeg sitter på nå og hadde da aldri slike problemer som mange klaget over.

Min Zalman CNPS7000CU får duge til jeg får meg vannkjøling (kan nok ta sin tid), burde kunne klare jobben greit den.

Ja, er jo bra det er kjøleribbe på NB istedenfor vifte, ellers har jeg en Zalman Nb kjøler, kanskje bytte til den, den kjøler kanskje litt bedre? Men så er den høyere og kommer kanskje i konflikt med cpu kjøleren.

Forøverig har jeg lyst til å vente til Venice kommer, om den ikke blir for mye dyrere enn Winchester, men er det logisk at den skulle bli det da? Har uansett ikke pengene klart enda, så om Venice kommer om en 2 ukers tid så...

Lenke til kommentar
Ja, er jo bra det er kjøleribbe på NB istedenfor vifte, ellers har jeg en Zalman Nb kjøler, kanskje bytte til den, den kjøler kanskje litt bedre? Men så er den høyere og kommer kanskje i konflikt med cpu kjøleren.

Jeg hadde en sånn Zalman NB kjøler på mitt forrige Abitkort. Den som står på AV8 er nesten like stor,så jeg tror ikke det er noen vits i å bytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
winchester 3000+

Sitter akkurat å tester ut 2500Mhz,så langt er det stabilt :)

Edit: Boxed kjøler.

Hvordan tester du da?

Prime95? CPU-Burn-in? 3DMarknn? Super-Pi?

2500Mhz skulle tilsi HT(FSB) 278x9 for en Winchester 3000+.

Det er sålangt jeg har erfart ikke mulig å få til stabilt i 3D med HT(FSB)>250..men du kan jo ha fått ett kort som ikke har de problemene som de aller fleste med AV8-serien rapporterer om på ABit's forum (USA).

Det gjelder båder v.17 og v.19 av Bios (v17 er "minst" dårlig)..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er mega fornøyd, stødigste hovedkortet jeg har eid.

Det5 klokker skikkelig bra.

Har et AV8 ikke third eye.

1gb OZC 3200 plat.ed.rev2 ram.

3500+cpu med Newcastlekjerne,

Kjører forøvrig 3500+@2670 (fsb 267*10) med htt4/ddr400 og følgende ramtimmings 2,5-4-3-10 1T.

Cpu V =1,675 ram V = 2,65 (rammen funker bedre på lavere spenning merkelig nok,prøvde 2,8 V men da yter den dårligere).

Har kjørt div mem/torture tester og systemet er fjellstøtt.

Interessant..:)

Det kan tyde på to ting..

Du har ett HK hvor problemet med 3D og HT > 250 ikke er tilstede..

Eller at du har en Newcastle og at problemet kun oppstår med "winnies" (er noe som tyder på det).

Lenke til kommentar
winchester 3000+

Sitter akkurat å tester ut 2500Mhz,så langt er det stabilt :)

Edit: Boxed kjøler.

Hvordan tester du da?

Prime95? CPU-Burn-in? 3DMarknn? Super-Pi?

2500Mhz skulle tilsi HT(FSB) 278x9 for en Winchester 3000+.

Det er sålangt jeg har erfart ikke mulig å få til stabilt i 3D med HT(FSB)>250..men du kan jo ha fått ett kort som ikke har de problemene som de aller fleste med AV8-serien rapporterer om på ABit's forum (USA).

Jeg testet bare med cpu-burn in, var igrunnen mest ute etter å sjekke temp.

Men jeg kjører nå med HT 250 og det er stabilt i spill og 3dmark 2001 (eneste 3dmark jeg har testet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg testet bare med cpu-burn in, var igrunnen mest ute etter å sjekke temp.

Men jeg kjører nå med HT 250 og det er stabilt i spill og 3dmark 2001 (eneste 3dmark jeg har testet)

Takk for svar.. :thumbup:

Selv er jeg nå i ettertid litt skuffet over at jeg lot meg "blende" av den uGuru-klokka..

HK'et er "rock-solid" *inntil* HT250 (kanskje 256), men over det er det "useless crap".

Skulle nok gått for ett MSI K8N2...isf. impulskjøpet..

Men det er alltid lett å være etterpåklok... :)

Tror jeg skal investere i en brukt NC (Newcastle) som har MP=11... 11x250 bør gå greit... ;)

Lenke til kommentar

Ja nytteverdien i den uguru klokken er vel så som så (jeg visste faktisk ikke jeg fikk den med før etter jeg bestillte kortet), det er en liten gadget.

Eneste som er litt surt er at jeg ikke får brukt den 512 brikken min alene men det er vel egentlig A64 arkitekturen sin skyld er det ikke? og det er en no-name brikke også så jeg tør ikke matche den sammen med en ny 512 brikke,blir nok til at jeg kjøper 2x256 til.

Jeg ser igrunnen en overklokk på 2200 til 2300 som god nok klokk og vil heller øke ytelse med mer RAM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres meget fornuftig ut Hamilton.. :thumbup:

Men fornuftig.. se det er ikke jeg... :p

PS.

Om det er A64 eller S939 som er "skyldneren" for at du ikke kan mikse slik med brikker er vel sikkert ett diskusjonstema.. Minnekontroller sitter jo i CPU, men den virker jo ikke uten å kommunisere med HK(Bios).

Med alle 4 banker fylt må du forøvrig kjøre DDR333 iflg. manualen..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hmmm så jeg må kjøre 333Mhz da altså.....men hvis jeg klokker FSB eller HT (er enda ikke helt sikker på rette betegnelse her :roll: ) vil vel DDR følge med ikke sant?

Korrekt..

Setter du RAM'en til DDR333 og klokker HT til 250..vil det resultere i at RAM'n kjører DR400.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert 2x256 Ram til(har nå 4x256) og jeg kjører på DDR400 default.

Jeg tror det kun er hvis du har alle 4 bankene fyllt med double rank brikker (1GB brikker?) at man må kjøre dem på 333Mhz.

Men ellers må jeg si at jeg savner nForce litt når man driver å innstallerer XP på nytt, det er så oversiktelig med 1 driver fil i stedet for slik som med VIA og Realtek og det er mye lettere å finne driver oppdateringer når alt man trenger er å gå til nvidia.com

Men utenom det er jeg strålende fornøyd med dette kortet framleis :)

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

Har jobbet som en gæerning med en kompis av meg som har samme kort. Har selv montert Thermal Right XP-120 med en paps CPU-vifte. Er nesten helt lydløst.

For tiden får jeg bare 512 RAM til å kjøre på HK.

Har to av dette minnet: OCZ DDR400 Double Channel 3200

Slik jeg forstår skal en sette ned DDR 400 til DDR 333. På advance BIOS feature og deretter stille HT på 250.

Er HT = hyper treading?

EDIT: Har Bios v 19

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Intel bruker Hyper threading.

AMD's HT betyr HyperTransport :)

Etter som jeg skjønner så skal du kunne kjøre 2x512 i enten Dimm 1 og 2 eller i 3 og 4 og da oppnå Dual channel og DDR400.

Hvis du senker DDR hastigheten til 333Mhz og øker HT til 250 vil du også overklokke prossesor, hvis du da ikke senker multiplier samtidig.

Dette skal ikke være nødvendig i i ditt tilfelle, er det kanskje kompabilitets problemer med OCZ RAM?

Jeg bruker selv Twinmos m/winbond og som sagt her funker det strålende med alle 4 bankene fyllt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpa :)

Skal prøve det du sa, Feilen jeg får er da altså 0.4. Tror jeg skal sjekke med netcom hvis ikke rammen fungerer da.

Hadde vært veldig flott om du kunne forklare meg hvordan en kan styre hatstigheten til kabbis vifta via Uguru. Slik jeg forstår det på ABIT forumet må en koble alle viftene til strømforsyningen eller på en viftekontroll...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...