Marvil Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Etter å ha lest gjennom tråden, sitter jeg egentlig bare igjen med ett spørsmål; Hva er HIB? (Har googlet litt, men kanskje ikke godt nok) Prøv søk på f.eks Kvasir etter EIB (ikke HIB), da finner du nok en del intressante treff.. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Enkelt og greit programvare/teknisk løsning for f.eks. lysstyring som det ble snakket om her, gjerne til smarthus? Ikke noe mer "hokus pokus", altså. (Mente naturligvis EIB, liten leif der) Techpoint, hvordan har du tenkt å sette opp systemet? Hvor mye av elektronikken skal være EIB-basert/styrt? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Huset blir liggende en plass i Arendalsområdet, noe mer skal jeg ikke si enda, men vi er begge glade i sjøen, så da får vi jo se At det vil bli ordnet en liten visning en gang under og etter byggeperioden skal du ikke se bortifra, huset er ment å være en liten pekepinn på hvordan ting kan gjøres annerledes. Det er også klart at man får litt ideer når man har installert elektriske anlegg i ca 180 eneboliger. EIB er enkelt en elektronisk styring av huset med veldig mange muligheter. f.eks så vil det være en bryter på soverommet som har 8 impulsbrytere, slik at jeg kan slå av og på lys i nesten hele huset fra soverommet. dvs at fra hver lysbryter så går det en kabel til sikringskapet, og fra sikringskapet videre til lampepunktet bryteren skal styre. Vanligvis går det direkte fra lysbryteren til lampepunktet. Man kan også styre huset via internett og mobil om man ønsker dette, vel og merke dyre løsninger. Styring via internett koster vel ca 100 000kr ekstra. Litt mer info om EIB: http://www.stork.no/stork-i/brosjyrer/eib_...ntroduksjon.pdf http://www.hus.no/smarthus.html http://www.framtidshuset.no/catalog/ Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Techpoint, hvordan har du tenkt å sette opp systemet? Hvor mye av elektronikken skal være EIB-basert/styrt? 90% av huset skal være styrt av dette systemet Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 (endret) Ekstremt spennende prosjekt... Siden du vil ha tips til tekniske løsninger fyrer jeg i vei... ja her er det høy gadget-faktor. - PDA-mobil-basert styring av EIB-annlegget + andre IR-mottakere (fikses selv om du har windows-basert pda-mobil og de rette programmene, lager knappemeny på pc og så kan du få pda'en til å herme etter dine andre fjernkontroller) - Husalarm tilknyttet EIB-annlegget - Ytterdør med leser for fingeravtrykk slik man slipper nøkkel. (ja dette finnes) - Jordvarmepumpe (også kalt jord/vann-varmepumpe eller grunnvann/vann-varmepumpe eller til og med sjøvann/vann-varmepumpe)... varmepumper med langt høyere virkningsgrad og fleksibilitet enn luft/luft-varmepumpe. En varmepumpe suger - Solfanger i kombinasjon med ovennevnte... ville i såfall blitt første anlegg i Norge, og første anlegg i privathus i hele verden.. og i hvertfall den mest energieffektive oppvarmingen som er mulig. - Musikkservere er in, multiromslyd er ut... Altså... du kjører lyden på seperate annlegg rundt om i huset men laster lyden fra en sentral enhet. Optimal fleksibilitet. - Alle visuelle enheter bør være tilpasset kravene for HDTV-720p som er alternativet som er aktuellt i norge. Dette er faktisk bedre enn HDTV-1080i siden det har progressive scan i steden for interlaced scan. Kravene er mulighet for å vise bilder i 1280*720 og for lydenhetene dine er HDTV-kravet 5.1 surround. - HTPC er et fint prosjekt, sjekk guiden her på hw.no - Harddiskopptaker med norsk EPG (elektronisk programguide), dvd-brenner og nettverk er også noe som er kult hvis du ikke går for hjemmelagd HTPC... dette kan jo være enklere. - Masse downlights, downlights er sjef. - Fiber fra Lyse med IP-TV er jo konge hvis du har mulighet. - Trådløst nett - Gigabit nett mellom stasjonære, servere og HTPC + sikkert mye annet snacks som jeg kommer på hvis jeg får tenkt meg om. Endret 15. april 2005 av GolfBag Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 [/b]hehe, og jeg svarer deg - PDA-mobil-basert styring av EIB-annlegget + andre IR-mottakere (fikses selv om du har windows-basert pda-mobil og de rette programmene, lager knappemeny på pc og så kan du få pda'en til å herme etter dine andre fjernkontroller) Koster ca 70 000kr - Husalarm tilknyttet EIB-annlegget Dette er allerede gjort, dvs EIB anlegget er alarmen, så jeg slipper å tilknytte den - Ytterdør med leser for fingeravtrykk slik man slipper nøkkel. (ja dette finnes) Dette er foreløpig for lett å etterligne så det er uaktuellt - Jordvarmepumpe (også kalt jord/vann-varmepumpe eller grunnvann/vann-varmepumpe eller til og med sjøvann/vann-varmepumpe)... varmepumper med langt høyere virkningsgrad og fleksibilitet enn luft/luft-varmepumpe. En varmepumpe suger Og folk er egentlig ikke klar over hva dette koster å drifte? Som elektriker har jeg sett endel bra eksempler på at dette ikke har vært så lukrativt, så hos meg blir det varmekabler - Solfanger i kombinasjon med ovennevnte... ville i såfall blitt første anlegg i Norge, og første anlegg i privathus i hele verden.. og i hvertfall den mest energieffektive oppvarmingen som er mulig. Dette finnes allerede på hus i grimstad, kunne vært aktuellt men alt for dyrt i forhold til inntjening. - Musikkservere er in, multiromslyd er ut... Altså... du kjører lyden på seperate annlegg rundt om i huset men laster lyden fra en sentral enhet. Optimal fleksibilitet. Holder ikke høy nok kvalitet - Alle visuelle enheter bør være tilpasset kravene for HDTV-720p som er alternativet som er aktuellt i norge. Dette er faktisk bedre enn HDTV-1080i siden det har progressive scan i steden for interlaced scan. Kravene er mulighet for å vise bilder i 1280*720 og for lydenhetene dine er HDTV-kravet 5.1 surround. HDTV er en selvfølge, noe pioneer etterlever til punkt og prikke - HTPC er et fint prosjekt, sjekk guiden her på hw.no Holder ikke høy nok kvalitet - Harddiskopptaker med norsk EPG (elektronisk programguide), dvd-brenner og nettverk er også noe som er kult hvis du ikke går for hjemmelagd HTPC... dette kan jo være enklere. Dette er nok mer aktuellt ja. - Masse downlights, downlights er sjef. Dette blir nok benyttet ja, i sammen med fiberbelysning - Fiber fra Lyse med IP-TV er jo konge hvis du har mulighet. De leverer ikke her, men jeg har allerede en god avtale med leverandør av internett - Trådløst nett Dette skal jeg ha med innvendige og utvendige antenner, maks 2 aksesspunkt i huset. - Gigabit nett mellom stasjonære, servere og HTPC Hele nettverket i huset blir gigabit, to uttak pr rom. Ellers takk for en innholdsrik post Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 - Jordvarmepumpe (også kalt jord/vann-varmepumpe eller grunnvann/vann-varmepumpe eller til og med sjøvann/vann-varmepumpe)... varmepumper med langt høyere virkningsgrad og fleksibilitet enn luft/luft-varmepumpe. En varmepumpe suger Og folk er egentlig ikke klar over hva dette koster å drifte? Som elektriker har jeg sett endel bra eksempler på at dette ikke har vært så lukrativt, så hos meg blir det varmekabler Hehe, dette utsagnet måtte komme fra en elektriker.. Det tar 8-12 år å tjene dem inn, men med 40 års levetid på pumpen, og MYE lenger på rørsystem og radiatorene så bør det gå greit. Menmen, siden elektrikere avskyr vannbåren varme, varmepumper og alt som fører til mindre elektriske installasjoner skal jeg ikke skrive mer om dette. Lenke til kommentar
13Marius37 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Kult, huset ditt kommer til å bli helt konge !! Gleder meg til å se bilder etc... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Regner med du skal ha potent UPS til alt dette (egen kurs for kritisk utstyr, ikke sant). Dette, og mer, er ganske tungt, har du tenkt på lasterampe, og/eller mulighet for å heise ting opp i 2.re etasje uten å skade rygg eller invetar? Jeg arbeidet et sted der alle endegavlene i bygget var klargjort for å heise ting inn rett fra utsiden, duverden så kjekt det var. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 - Jordvarmepumpe (også kalt jord/vann-varmepumpe eller grunnvann/vann-varmepumpe eller til og med sjøvann/vann-varmepumpe)... varmepumper med langt høyere virkningsgrad og fleksibilitet enn luft/luft-varmepumpe. En varmepumpe suger Og folk er egentlig ikke klar over hva dette koster å drifte? Som elektriker har jeg sett endel bra eksempler på at dette ikke har vært så lukrativt, så hos meg blir det varmekabler Hehe, dette utsagnet måtte komme fra en elektriker.. Det tar 8-12 år å tjene dem inn, men med 40 års levetid på pumpen, og MYE lenger på rørsystem og radiatorene så bør det gå greit. Menmen, siden elektrikere avskyr vannbåren varme, varmepumper og alt som fører til mindre elektriske installasjoner skal jeg ikke skrive mer om dette. Jeg bare vet at siden jeg har koblet til 6-10kW varmekolber på slike systemer som står å durer i lange tider, det er ikke gratis å svi a 6000 til 10 000watt i timen. Og med tanke på at jeg har 80% rabatt på varmekabler og 0% rabatt på alt som har med vann å gjøre så er vel ikke valget så vanskelig Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Skal forresten ha en bereder og pumpe i garasjen og noen vannrør frem og tilbake i innkjørselen. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 - Ytterdør med leser for fingeravtrykk slik man slipper nøkkel. (ja dette finnes)Dette er foreløpig for lett å etterligne så det er uaktuellt Dårlig ide dem er dårlige og har en tendens til å ikke fungere når man er kald på hendene, og hva om man faller og risper opp de innskannete fingeravtrykka... Lenke til kommentar
Soni Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Hvem og hvor selger de disse intercomene til frontdøra, med automatisk åpner? Veldig interesant lesestoff her. Driver selv å bygger, blir ikke så mye EIB på meg, trur det blir mer X10 som jeg trur er billigere, men helt sikkert mer simpelt. Spennende prosjekt Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Hvem og hvor selger de disse intercomene til frontdøra, med automatisk åpner? Veldig interesant lesestoff her. Driver selv å bygger, blir ikke så mye EIB på meg, trur det blir mer X10 som jeg trur er billigere, men helt sikkert mer simpelt. Spennende prosjekt Har ikke fått sjekket dette opp enda, i systemet jeg skal bruke går dette via EIB'en og en trioving dørlås. Hvorvidt jeg kommer til å gjøre dette funksjonelt er jo en annen sak, hehe.. Men kan sjekke opp dette i morra.. Lenke til kommentar
tommer Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 (endret) Hei Har selv nettopp bygd hus der jeg prøvde å tenke litt på data/styring FØR jeg sente ut anbudet Har ett sentralt server rom der jeg har alle PC'er samt forsterkere til hjemmekino og lyd forøvrig. Dette rommet ligger rett ved siden av TV-stua, som består av 42" plasma skjerm og KEF KHT 5005 høyttalere. Bruker TV kort i PC (wintv pvr 150), og overfører bildene ved hjelp av DVI kabel til plasma skjermen. Fjernstyring skjer ved hjelp fjernkontroll medfølgende PVR150 kontrollen, videreført av ir-øye plassert oppe i ett hjørne på TV-stue. Kjører volumet opp og ned på forsterker ved hjelp av USBUIRT. PC'en kjører Mediaportal samt Zoomplayer til DVD visning. DVD spilleren er en USB 2 Slim drive (Lacie) plassert i en enkel hylle i TV-stua. Fordelene er at jeg får ett helt "rent" rom uten kabler, og at TV'en kjører Timeshifting/pause/opptak etc veldig fint, og at kvaliteten på DVD filmer blir VELDIG bra!! Er veldig fornøyd med denne løsningen, men serverrommet (med varmepumpe og fryser) blir dessverre veldig varmt... Må finne på noe der... Til barnas soverom har jeg bare lagt inn ett 50mm rør fra datarom. Planen er å sette PC'en i datarommet og trekke skjerm samt lyd/USB kabel dit. Videre så har jeg også en kjøkken PC, dvs en trykkfølsom skjerm som er koblet til PC i serverrom. Brukes til å spille musikk (192 bit MP3) via forsterker (multisone) i serverrom, se på TV, radio etc. Kan styre lyden til 5 par med høyttalere rundt omkring i huset... Tilslutt har jeg en skjerm på arbeidsrommet koblet til nok en PC i serverrom. Deilig å kunne sitte her å skrive uten det evinnelige viftesuset... Tom NB Valgte vann/vann varmepumpe av komfort hensyn; varme i gulvene er deilig. Økonomisk skal strømprisen øke mye før det svarer seg... Endret 26. april 2005 av tommer Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Hei! Jeg går VK1 Elektro nå, og har nesten akkuratt vært på utplassering nå. En på utplasseringsplassen sa han hadde noe "comfort" lys osv i leiligheten sin, som ble styrt av pc'en.. de hadde vist også noen sensorer, slik at de merket om det var dag eller natt.. Det jeg syntes var stilig, var at om morgenen, så ha hadde han 10% lys på soverommet, 15% i gangen og 10% på badet igjen, dette for å skåne øynene. Men, er dette noe i likheten av EIB? og, er dette veldig nytt? Ellers så må jeg ta en prat med læreren min om hvorfor vi ikke har hørt om EIB enda BTW: Lykke til med husbyggingen! ser ut som en bra gjennomført planlegging (Jeg datt over ett program her, roomarranger, der kan man legge inn mål på rom, og legge inn mål på ting man skal ha inni rommet for og se hvordan man kan ha det, og istedenfor å måtte ommøblere\tegne og pusse ut gang på gang.. kanskje dette kan være til hjelp senere i byggefasen ) MVH: Joakim Gulbrandsen.. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Utrolig fascinerende prosjekt. Hvor skal herligheten ligge? (Neida, jeg har ikke lyst å komme å se på det selv når det er ferdig ) Etter å ha lest gjennom tråden, sitter jeg egentlig bare igjen med ett spørsmål; Hva er HIB? (Har googlet litt, men kanskje ikke godt nok) 3979140[/snapback] På tide å vekke tråden til live igjen, nå begynner de fleste brikkene å falle på plass, nå mangler vi bare en tomt, ikke at det er noe problem å finne en, men det er så uendelig mange å velge i Pengene er på plass, vi holder fortsatt på å fintegne på huset, tekniske detaljer osv. Vi har nå to forskjellige hus å velge i, dette pga tomtevalg osv. ikke like lett å plassere/få lov til å plassere denne typen hus overalt. Mer info kommer i løpet av denne uken.. Endret 7. november 2005 av Techpoint Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 I morgen kl 16.00 så skal entreprenøren for grunnarbeid sjekke ut tomten og gi oss en pris på klargjøring av denne.. Samt at byggeriet har gitt oss en pris på nødvendig innvendig materialer som stendere, veggspon, gulvspon, takpanel, tak-ess, lekter og gipsplater.. Sponplater, gulv (fuktbestandig): 5 stk Sponplater, gulv (vanlig): 32 stk (hele 1.etg gulvet er med i leveransen fra konsmo) Sponplater, vegg : 107 stk Gipsplater 13mm: 56 stk Lekter, 36x48mm: 260 meter Lekter, 23x48mm: 470 meter Lekter, 36x68mm: 350 meter Huntonit Trinnlyd 12mm: 76m2 Lydreduksjonsbøyler: 210stk Trefiber, tak antikk, ferdigmalte: 230stk Skygge, skråpanel: 550 meter Til den nette sum av ca 60 000kr, så synes ikke det var så galt... Skal også få en pris på isolasjon, lister og dører etterhvert som vi får bestemt oss hvor mye vi skal ha hvor Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Leiligheten blir som følger: Vindfang: 2m2 Entre: 5,6m2 Bod 1: 5,2m2 Bod 2: 3,2m2 Soverom 1: 11,2m2 Soverom 2: 6,3m2 Gang: 4,4m2 Stue/kjøkken: 25m2 Bad/Vaskerom: 6,5m2 Sterkstrøm/Svakstrøm totalt (for leiligheten) 45 stikkontakter 15 vanlige brytere 1 PIR bryter 19" Rack (usikkert hvor mange U jeg skal ha enda) 24 porters 19" patchepanel Cat6 (systimax) 16 datauttak (cat 6) Kommer nok mer etterhvert også Leiepris anslått til 3500kr pr måned pluss strøm :!: Lenke til kommentar
EJN Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 En venn av meg har en ganske kul device. Han har kodelås på inngangsdøren pluss en intercom med innebygget kamera, så når noen ringer på kan han se dem på en skjerm midt inne i huset før han slipper dem inn via en knapp på intercomen. Kanskje dette er en idè? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå