Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Husbygging litt utenom det vanlige

Anbefalte innlegg

Marvil, ja. :)

Igjen, enig i det du sier der. Jeg vil tro det skremmer mer om det er skilt fra Securitas, Hafslund, Sector eller lignende på dører og vinduer enn om det er noe uten noe firmanavn.

Nettopp.

Problemet her er at (etter hva jeg har skjønt av hans ønsker) ingen firma leverer slikt. Tror ikke noen firma har alarmer som direkte ringer opp eieren av alarmen, da de fleste firma garanterer at det alltid er noen som svarer telefonen, ergo må den gå til en døgnbemannet alarmsentral (en mobil kan være avskrudd, utenfor deking, osv).

Uansett, om han skulle hatt et relativt godt dekkenede (dette er basert på antagelser av rommene) så vil det koste relativt mye (tipper vi snakker rundt 20.000 om man skal ha 7 detektorer (innbrudd) og en haug branndetektorer, samt GSM-sender).

Annen ting, om du skal ha brannvarsling i garasjen, bruk en varmedetektor, ikke en røykdetektor. Mange som bæsjer på leggen der, og får en morsom overraskelse når de starter bilen i garasjen.. :p

(joda, jeg liker å snakke om alarmer :!: )

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I (det obligatoriske) serverrommet kan du plassere en Switch med mange flere porter en du bruker. Så kan du strekke kabler over alt i huset (inne i veggen, såklart) og ut i "stikkkontakter" i flere forskjellige rom. På den måten kan man lett koble en datamskin opp til internett uansett hvor i huset man befinner seg.

Kanskje litt dårlig forklart, men jeg trur dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens, moro at dere følger med :)

Ved alarm så vil jeg få beskjed over mobil, om jeg ikke har dekning så vil den sende beskjed til en annen mobil, til sammen over 9 tilknyttede mobiler på systemet.

En av disse vil garantert kunne ringe en nabo av meg, politi, for så videre å ringe noen som kan sikre boligen, midlertidig eller gjøre jobben ferdig.

Nå skal ikke jeg bo så veldig sentralt, dvs 15 minutter fra sentrum, og for ett vaktselskap f.eks hafslund hvor jeg selv har jobbet så må de først innom kontoret for å hente nøkkel til huset, for så å kjøre til huset, dette vil ta over 15 minutter. Da vil nok en nabo gjøre samme jobben raskere, så kan jeg heller betale han en eller to tusenlapper for jobben, istedet 3-500kr i mnd til hafslund for det samme, og regner ikke med jeg skal ha innbrudd hver måned heller ;)

Vet ikke om jeg nevnte det, men alt innvendig skal jeg gjøre selv, dvs, snekkerarbeid, kjøkken, bad og det elektriske da selvfølgelig. Av samme grunn kan jeg følge mitt eget tempo å lage løsninger som jeg finner opp på veien.

Eneste snekkere skal gjøre er å levere skallet, dvs huset ferdig utvendig, samt nødvendige bærevegger innvendig.

Så også at det ble nevnt serverrom, dette har jeg selvfølgelig tenkt på, men jeg har glemt å få det med på hustegningen :no: så da må jeg få tegnet inn det, blir nok plassert i kjelleren, i garasjen, så slipper jeg å ha så mye støy på kontoret eller i de øvrige etasjene. Bestående av 2xHP24 porters managment swicher og systimax patchepaneler.

Blir stående en server der til generell fildeling, og slikt.

Når det gjelder trådløst nettverk er også dette noe jeg allerede har liggende, og består av 4 aksesspunkter, kommer vel bare til å bruke to, som har 2 eksterne antenner hver, kommer vel til å plassere disse slik at jeg kan bruke de innendørs og utendørs, to antenner inne og to ute altså.

Vil egentlig ha minst mulig trådløst i huset, er mye som begynner å bli trådløst nå og jeg kan ikke tro at dette ikke påvirker noe oppi hodet :dribble:

Og ja, det vil selvfølgelig være skilt med at det er alarm og tv-overvåking der. Fra firmaet jeg selv jobber i.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Artig! endelig en post som var vært å lese (alt).

Tips fra meg til deg:

-spotlight i gulvet på badet (det er tøft det, har sett det sjøl)

-liten radio i lysbryteren på veggen, kan forøvring plaseres overalt hvor det er strøm (hiv inn en tabbeboks og vips du har radio) Gjerne i garasjen som står på hele tiden som kan skremme vekk tyver.

-trådløst og fjernstyrt lyskontrol. Synkroniser alarm og brann opp mot lyset. F.eks når det brenner så lyser alle lys mot rømningsveier eller når det er innbrudd så blinker hele huset som en UFO :dribble:

-fjernstyrt og værkontrolerte markiser. De vil da gå ned når det er sol og oppigjen hvis det er for mye vind. (jeg har hatt ufrivillig nærkontakt med en av disse markisene) :whistle:

-dropp vannboren varme, sats på varmepumpe tilknyttet V.beredern din og eller til luft.

-solcellepanel på taket, ekstra strøm til lys og lign. spare strøm som er så dyrt.

-sjakt i huset til senere formål å sette inn en heis på dine eldre dager hvor trappene blir uendelig lange, hvor i mellomtiden kan du bruke sjaktene til boder o.lign.

-sentralstøvsuger er ett must med smuleluke på kjøkkenet når ungene griser som værst

-Intercom tilknyttet inngangsdør med fjernstyrt døråpner

-varmegjennvinningsanlegg er bra på store hus.

Hilsen en villabygger og som bygger hus selv, men på et mer økonomisk nivå :roll:

Lenke til kommentar
Tips fra meg til deg:

joda spotlight er tøft det,men husk at det advares på det sterkeste å bruke disse på våtrom eller i tak som går mot kaldloft eller yttertak. Dette fordi kasettene som disse monteres i bryter plsasfilmen (fuktsperren) og det er umulig å få det 100% tett, dermed er dette en alvorlig konstruksjonsfeil som skaper grobunn for sopp og råte på få år .

mvh Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tips fra meg til deg:

joda spotlight er tøft det,men husk at det advares på det sterkeste å bruke disse på våtrom eller i tak som går mot kaldloft eller yttertak. Dette fordi kasettene som disse monteres i bryter plsasfilmen (fuktsperren) og det er umulig å få det 100% tett, dermed er dette en alvorlig konstruksjonsfeil som skaper grobunn for sopp og råte på få år .

mvh Snekker`n

Ja amen til det, jeg er så møkk lei av å fly rund å skifte tak fordi folk har pjåtet oppi en kvart million spotter i skrå himlinger og på loft...

Men disse spotene som monteres i gulv er jo de samme som bruker i basseng og 99.9 prosent tett, det kommer jo seff jo helt an på montøren men de er rimelig trygg, ellers hadde de ikke overlevd på markedet.

Lenke til kommentar
Men disse spotene som monteres i gulv er jo de samme som bruker i basseng og 99.9 prosent tett, det kommer jo seff jo helt an på montøren men de er rimelig trygg, ellers hadde de ikke overlevd på markedet.

Jo,men slike blir montert i gulv,så er det som regel ikke selve spoten som lekker men rundt den. På et badgulv legges det som regel fliser og da må det smøres på flere lag med membran først,dette er uproblematisk og tetter godt. Men problemet oppstår over tid da varmen fra spotene gjør membranen porøs og den sprekker opp, dermed er det fritt frem for fukt som gir mugg/råte .

Lenke til kommentar

Valgte selv ett hus i 3 etager da vi bygde for 12 år siden. Den gang var ikke akkurat data og multimedia det første vi tenkte på (dessverre) så det har blitt endel tilpasninger underveis.

Blant annet det som flere har nevnt med kino/multimediarom kan være greit å planlegge grundig ihvertfall hvis du har planer om projektor som krever endel ledig veggflate. Selv har jeg dette i loftsetasjen med lerretet hengende ned fra skråtaket. Det fungerer greit men er ikke noen optimal løsning.

Ellers valgte vi å ha "hoved"-soverommet og badet på samme etasje som stue og kjøkken. Mest ut fra en tanke om at hvis en fortsetter å bo der når en blir gammel blir en lei av å fly i trapper. :p

Garasje:

Selv har jeg garasje i tilknytning til huset med inngang gjennom en bod fra gangen i 1.etasje (underetasjen). Veldig greit å slippe å gå ut når det regner og du skal ut med bilen. Taket på garasjen er flatt og fungerer som terrasse med utgang fra stue og kjøkken.

Garasjen blir aldri stor nok. Sykler, ski, surfebrett, materialer, hagemøbler, ved, plenklipper, redskap, ting som skal kastes, ting som kanskje ;) skal kastes osv. Med litt planlegging får du også plass til bilen(e).

Og husk, en elektrisk portåpner med fjernkontroll liggende i bilen gjør at du også gidder å kjøre inn i garasjen (hvis det er plass).

Lenke til kommentar
Anlegget vil bestå av klipsch forsterkere og høyttalere, samt pioneer plasma og prosjektør. (Er forhandler for lyd og bilde og har jo derfor en grei pris :p )

Klipsch :thumbup: Pioneer :thumbup: .

Hvis du tar en titt på http://www.minhjemmekino.no er det mange som har bygget selve kinorommet på lydbøyler slik at det blir et rom inni rommet (noe man ikke legger merke til selvfølgelig) der det innerste rommet kun har kontakt med resten via lydbøylene. Vanseklig å forklare :) Da blir det ikke så mye risting.

Noe annet småheftig er å bygge inn prosjektoren i en "hushbox" (tror det er det det heter) i taket. Må også ha avrack innbygget i veggen.

*ønske seg eget hjemmekinoromm*

Lenke til kommentar
Anlegget vil bestå av klipsch forsterkere og høyttalere, samt pioneer plasma og prosjektør. (Er forhandler for lyd og bilde og har jo derfor en grei pris  :p )

Klipsch :thumbup: Pioneer :thumbup: .

Hvis du tar en titt på http://www.minhjemmekino.no er det mange som har bygget selve kinorommet på lydbøyler slik at det blir et rom inni rommet

Noe annet småheftig er å bygge inn prosjektoren i en "hushbox" (tror det er det det heter) i taket. Må også ha avrack innbygget i veggen.

Den skal bygges opp i taket ja, og skal komme ned samtidig som lerret gjør det, ved at jeg trykker på en knapp :)

Hadde egentlig planer om rammelerret på veggen, men tror dette kan bli litt problematisk i forbindelse med plasmaen også. (At plasmaen blir for lavt nede og lerret for langt oppe, om du skjønner.

Om det blir bruk av lydbøyler på vegger får jeg nesten se litt etterhvert, rommet blir fort mindre av sånnt, hehe.

Ang garasje:

Så vil jeg ha tilgang til denne fra hall'en i 1.etg, trapp ned altså.

Mekkerom blir også i garasjen, dvs innerst i garasjen blir det ett eget lite rom på ca 6-8 m2. Må ha dette til rep. av forsterkere, cd-spillere osv :)

Spot i gulv tenkte jeg på for en stund siden, mens fruen i huset ikke var såå begeistret for dette, hva det blir til får vi jo se etterhvert.

Spotter i taket på badet blir det, så om det betyr at jeg må bytte tak om 10 år, så får jeg heller gjøre det.

Har også sett denne radioen for veggboks som ble nevnt og dette virker jo litt tøft, men får vurdere det etterhvert, den er jo ganske dyr også.

Intercom og videoovervåking av inngangen blir det, dette er heller ikke særlig kostbart.

Automatiserte markiser og solcellepanel hadde jeg faktisk ikke tenkt på, og dette er sikkert ikke så dumt, får se hva slags priser jeg kan få på det etterhvert da.

Kan jo også nevnet at huset vil ikke koste så veldig mye mer enn gjennomsnittet, men jeg har heldigvis veldig gode rabatter på mye av det jeg skal ha, som gjør det mulig for meg å gjøre det slik jeg gjør det..

Lenke til kommentar
Ved alarm så vil jeg få beskjed over mobil, om jeg ikke har dekning så vil den sende beskjed til en annen mobil, til sammen over 9 tilknyttede mobiler på systemet.

En av disse vil garantert kunne ringe en nabo av meg, politi, for så videre å ringe noen som kan sikre boligen, midlertidig eller gjøre jobben ferdig.

Hehe, gromt system!

Nå skal ikke jeg bo så veldig sentralt, dvs 15 minutter fra sentrum, og for ett vaktselskap f.eks hafslund hvor jeg selv har jobbet så må de først innom kontoret for å hente nøkkel til huset, for så å kjøre til huset, dette vil ta over 15 minutter.

Når det gjelder det med nøkler, så er jo det et lite minus, men den beste løsningen å gjøre det på. De fleste plassene har flere vekterbiler, så da må det ligge en nøkkel i hver bil. I tillegg, tenk den sikkerhetsrisikoen dersom en av disse bilene blir stjålet. Da må det nok byttes låser i en del hus. Noen firmaer tilbyr nå faktisk en nøkkelsafe på dørene til kundene, som Hafslund kan låse opp og hente ut nøkkel til døren. Har ikke sett dette i praksis, så litt usikker på åssen responsen er.

istedet 3-500kr i mnd til hafslund for det samme, og regner ikke med jeg skal ha innbrudd hver måned heller wink

Bare til opplysning, så koster Hafslund-abbonementet 299,- (innbrudd) eller 349,- (innbrudd og brann), uavhengig hvor mye utstyr og sensorer du har.

Og ja, det vil selvfølgelig være skilt med at det er alarm og tv-overvåking der. Fra firmaet jeg selv jobber i.

Stilig!

Med et så stort system som du har her, så skal det mye til om du ikke får hele alarmen (både utstyr og dekning/montering) FG-godkjent, så da kan du minske forsikringen din med rundt 20% også..

Blir spennende å følge med fremover.. :)

Lenke til kommentar

Litt mer info:

Leverandører/produsenter:

EIB :

Klockner Moeller

Berker

Annet elektrisk, stikkontakter, div brytere, vegg og takbokser:

Elko

Belysning:

Thorn Lightning as

SG as

Lys Komponenter as

Fiberoptisk belysning:

El-Produkter as

Varme og varmestyring:

Devi

Det neste jeg kommer med nå er vel noen tegninger og rombeskrivelser med hva som skal være hvor.. :)

Lenke til kommentar
Bare til opplysning, så koster Hafslund-abbonementet 299,- (innbrudd) eller 349,- (innbrudd og brann), uavhengig hvor mye utstyr og sensorer du har.

Joda, ok, men problemet mitt er nok uansett at jeg ikke kan koble mine detektorer på Hafslund sikkerhet's system, og det er uaktuellt for meg å sette opp ekstra detektorer fordi det ikke ser så pent ut. Med tanke på at huset også blir ganske stort så blir det også ganske dyrt om jeg skal ha en FG-godkjent alarm fra f.eks Hafslund, Sektor, Securitas, Falck osv.

Tidligere tilbydde jo mange av disse å tilknytte eksisterende alarmer i boligen til vaktselskapet, slik at man ikke trengte å kjøpe en helt ny alarm fra disse. Dette er vel og merke en tjeneste de ikke tilbyr lenger.

Lenke til kommentar

Jepp, litt kjedelig at man ikke kan koble sitt eget utstyr på, men på den annen side så må Hafslund ha såpass mye kontroll på systemet siden de har en del garantier, fri service, osv.

Dyrt blir det også ja, bare for nyskjerrighet, hvor mange detektorer vil du ha i huset ditt som vil være koblet på innbruddsalarmen..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...