Techpoint Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) jaja folkens, da begynner jeg vel etterhvert på mitt "prosjekt" skal bygge ett hus, 3 etasjer med garasje. Før jeg går i gang med dypere info om hva som skal i huset kan dere jo komme med noen tips angående tekniske løsninger. Bedre med for mye enn for lite spør du meg Kom gjerne med andre tips også som dere har tenkt på i forbindelse med husbygging. Min erfaring som jeg skal dra god nytte av er at jeg har jobbet som elektriker i 8 år, samt svakstrømsmontør og tekniker for Bravida/Telavie. Endret 31. mars 2005 av Techpoint Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 jaja folkens, da begynner jeg vel etterhvert på mitt "prosjekt" skal bygge ett hus, 3 etasjer med garasje. Før jeg går i gang med dypere info om hva som skal i huset kan dere jo komme med noen tips angående tekniske løsninger. Bedre med for mye enn for lite spør du meg Kom gjerne med andre tips også som dere har tenkt på i forbindelse med husbygging. Min erfaring som jeg skal dra god nytte av er at jeg har jobbet som elektriker i 8 år, samt svakstrømsmontør og tekniker for Bravida/Telavie. Med tanke på din interesse\kompetanse innen nettverk går jeg ut i fra at du har planlagt både kablet og trådløst nett i hele huset? Da med kanaler som gjør det lettere å bytte ut kabler og slikt? Slik som jokkakim (riktig skrevet?) har planer om, med server(e) som tar seg av mye multimedia plassert i et rom i kjelleren er jo kjekt. Om du kan bruke dette til f.eks sende ut tv-signaler. Intercom i hvert rom er et must. Evt. noen slags videokonferanse, der man kan både se og høre hverandre. Videoovervåking av kjeller, garasje, barnerom og ellers alle rom du føler for? Noe av det jeg ville syntes var litt kult. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Multirom stereo M/innegygde høytalere i veggen (vantette høytalere på dass), Kontrollpaneler i rommene akkurat som fjernkontroll og plasmaskjerm innbygd i veggen (vet pioneer har innbyggningsmodeller av sine plasmafjernsyn til en billigere penge en vanlig). Gjennomsiktig gulv med gullfisker i Dedikert hjemmekinorom (skikkelige greier, montert på sånne lydbøyler slik at lyden ikke sprer seg til resten av heimen) Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hadde jeg vært deg, ville jeg ha lagt inn vannbåren varme i hele huset. Du vil ha så mye mer igjen for det hvis du har tenkt å bo der lenge.. Men så er jo du en elektriker..så du har vel egne meninger om akkurat det temaet (rørlegger) Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Boligalarm! Edit: Jeg jobber forøvrig IKKE lenger i dette firmaet som ble nevnt her, og det var et forsøk på en spøk, men bryter visst retningslinjene. Endret 31. mars 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Boligalarm er i min mening obligatorisk i disse dager. Tar jo helt av med innbrud enkelte steder. *fjernet en uaktuell quote* Endret 1. april 2005 av el-asso Lenke til kommentar
Even. Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Har hørt at mangen tyver snur i døren når de ser de der "alarm" klistermerket. Boligalarm er uansett noe "må ha" greier, i hvert fall inni byen. Lenke til kommentar
sim Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Har hørt at mangen tyver snur i døren når de ser de der "alarm" klistermerket. Boligalarm er uansett noe "må ha" greier, i hvert fall inni byen. Holder vel kanskje bare med klistremerket. Så slipper du alarmavgiftene. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) @fredrikrb: Gidder du redigere posten der du quotet meg (ta bort navnet)..? Kan forøvrig fortelle litt om boligalarm, siden man har fortid som Sikkerhetskonsulent i Norge største firma på boligalarm.. Om man har et alarm-skilt montert (helst så mange som mulig, og de skal helst være synlige fra gata), er man omtrent garantert at man ikke får innbrudd. Dette kommer antageligvis an på hva slags merke man har. Det finnes en del lokale firma som leverer alarm, men disse er i omtrent alle tilfeller uten online oppkobling til alarmsentral, og jeg vil påstå at disse skiltene ikke er så prevantive som de man får hos f.eks Hafslund eller Securitas. Har forøvrig sett litt av hvert av skilter, men jeg har min tvil om folk som har svenske eller engelske skilter på døra, egentlig har alarm innstallert. Så ja, det holder egentlig med å ha skilter montert på huset sitt. Problemet her, er at om man bare hadde solgt skiltene, så hadde det ikke tatt lange tiden før innbruddstyvene hadde funnet ut at det ikke ligger noe bak skiltet. De fleste seriøse alarmfirma er faktisk så strikse på skiltene, at det faktisk bare er montørene som har tilgang på dem, og de blir bare satt opp når montøren har sjekket at alarmen fungerer 100%. Det finnes også de som har funnet ut at de skal stjele skiltene, så nå blir det i de tilfellene jeg kjenner til brukt egne skruer til festing. Uten å nevne leverandør, så er vertfall alarm ingen dum investrering om du skal ha mye stæsj i huset (merk at jeg ikke har noe tilknytning til noe firma). Endret 31. mars 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Planlegg tider nøye, hver dag koster penger(kommer ann på sitasjonen din) Dvs du må ta hensyn til hvilke resursjer du trenger hvor du får tak i dem leverings tid pris etc. Siden du er elektrikker selv er det ypperlig siden du slipper "bestille" elekrtikker når det trengs og derfor slipper ta hensyn til når han må komme. Eks elektrikker kommer da snekker er ferdig. Snekker blir ikke ferdig pga leveringstid/tilgang på en resursj andre årsaker.. Elektrikker kommer får ikke jobbet. Du må betale elektrikker... Er vel noe du er smertlig klar over og unødvendig av meg å dra opp men alikevel... Er veldig viktig å planlegge tid når du skal ha håndtverkere for tid er penger, du betaler sikkert i dyre dommer der du bor og er interesert i å komme deg ut sammt nå en deadline. Andre tips kan være å faktisk bruke polsk/norske godkjennte håndtverkere(se bort fra nasjonal idealisme) Disse er like dyktige jobber mer effektivt med bedre arbeidsmoral en halvfeite grinete late norske arbeidere. og de er mye mye billigere. Absolutt verdt å sjekke ut! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 @fredrikrb: Gidder du redigere posten der du quotet meg (ta bort navnet)..?*snip* Solly 'bout that, sir. Enig i resten av det du skriver. Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Har ikke lest alle svarene så beklager om det allerede er nevnt. I stue og lignende ville jeg hatt hange veggpunkt til lampetter, sånne små bokser, tror de er 40-50mm. da slipper du å ha masse kabler hengende ned på veggen. En annen ting er å lage til rør og bokser der du skal ha høytalere, surround osv, er ikke fint med masse kabler liggende rundt i hele tv-stua. Ellers er spotter viktig spør du meg. Er selv elektrikerlærling, så dette er jo ting du fikser selv uten att det koster for mye. Legg opp masse rør, så har du dersom du trenger senere. Ellers kan jeg nevne noe som jeg har lyst til å gjøre dersom jeg skal bygge hus. En eller annen lur plass vil jeg ha ein stort rom som er så lydtett som mulig. En slags tv-stue. Da har du eit tilfluktsrom der du kan guffe musikk, se film, feste uten å plage naboer/kone/barn som sover. Og senere blir det nok mye brukt av barna som vil se film sent på kvelden når du skal sove pga jobb. jeg har alltid sett for meg dette rommet midt i kjelleren. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Ellers kan jeg nevne noe som jeg har lyst til å gjøre dersom jeg skal bygge hus. En eller annen lur plass vil jeg ha ein stort rom som er så lydtett som mulig. En slags tv-stue. Da har du eit tilfluktsrom der du kan guffe musikk, se film, feste uten å plage naboer/kone/barn som sover. Og senere blir det nok mye brukt av barna som vil se film sent på kvelden når du skal sove pga jobb. jeg har alltid sett for meg dette rommet midt i kjelleren. Great minds think alike. Har lyst på et slikt rom selv. Så kan jeg se film mens foreldre sover. Det må være ideelt å bygge et rom til kino når man først skal bygge hus. Noen tusenlapper ekstra i et allerede stort budsjett til husbygging vil vel ikke være for galt? Det finnes jo mange ting man kan bruke det til, selv om jeg ville hatt en kino med utstyr som ikke dominerer for mye. Lerret, projektor og et pent anlegg der stereorack er bygd inn i veggen, med god sofa/stoler og et bord til snacks må være drømmen min. Da har man et rom som ikke nødvendigvis MÅ være kino hele tiden, men også kan være et sted du setter deg med venner for å slappe av eller feste. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Som nevnt. Plasser rommene strategisk. Eks sønnen din blir 18 år kommer hjem fra fest og bråker.. Lag derfor soverommene slik at han slipper å gå forbi deres og bråke og vekke hele huset. En annen ting; når han blir ungdom tenk på at han må få "kose" med dama uten at hele huset hører det. Bygg huset fremtids rettet, om noe kanskje ikke virker så aktuellt nå ha mulighetene åpne tio endring senere Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvis du har badet oppe og har planer om å vaskekjeller eller noe, lag en løsning hvor du kan bare slenge klærne inn i et "skap" som egentlig er en slags trakt som ender opp i en kleskorg i vaskerommet. Slik slipper du å bære på skittentøy og holder det ryddig. Genial løsning! (kanskje ikke så genialt foklart dog). Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Takker for mange svar, noe av det er jo ting jeg helt klart har tenkt på, kommer tilbake med en liten oppdatering i kveld. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Et par ting punktvis: - unngå vannbåren varme: i Sverige her de hatt så mye problemer med vannbåren varme at forsikringsselskapene vil ikke forsikre slikt lengre ble jeg fortalt. Og nå ser jeg at også norske forsikringsselskaper begynner å få kalde føtter - sats heller på friskluftannlegg med varmeveksler og filtre; det sparer deg for mye støvtørking og hybelkaniner i maskinene - skal du være virkelig kreativ kan du ordne slik at innvendige vegger kan løsnes med enkle grep (ikke spikret) for å legge til nye infrastruktur bak veggen som flere kabler, antenner, gjennomføringer for diverse osv. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Da kommer jeg med litt info før jeg går å legger meg, var merkelig trøtt i dag hehe.. Huset er en modifisert utgave av ett hus som Konsmo har i sine kataloger. Kan komme med en nøyaktig tegning av huset etterhvert. Huset har en grunnflate i overkant av 120m2 i 3 etasjer. Kjeller: Garasje Utsalg Leilighet m/stue, kjøkken, soverom, bad, 2xbod og vindfang. 1.etg Hall, vaskerom, bad, 2xsoverom, kjøkken, stue og kino 2.etg Gang, 3xsoverom, stort bad. (Her har ett soverom 28m2 samt bad på ca 20m2) Elektrisk: Her skal jeg gjøre alt selv, og det elektriske anlegget vil være EIB-basert, hvor lys styres av bevegelses-sensorer med mulighet for overstyring. Bevegelses-sensorene vil fungere som detektorer for innbrudd. Alarm: Denne vil ha vanlig telefonutringer samt GSM-modul for oppringning ved kuttet telefonlinje, samt sms kommunikasjon med EIB og Alarm. Jeg har ikke behov for oppkobling mot vaktselskap, da vaktselskapet ikke har som hensikt i å ta noen innbruddstyv, men å sikre åstedet frem til politiet kommer. Det som er mine to hovedprosjekter for boligen er garasjen og kinoen. To "rom" jeg kommer til å bruke mye. Kinoen er ca 18m2 hvor taket vil bestå av systemhimling med gullprofiler, gulvet vil ha ett teppe, ikke bestemt enda. Anlegget vil bestå av klipsch forsterkere og høyttalere, samt pioneer plasma og prosjektør. (Er forhandler for lyd og bilde og har jo derfor en grei pris ) Garasjen er 50m2 og vil fungere som monteringshall, denne vil ha varmekabel i gulv. Det vil også monteres lysarmaturer i taket i tillegg til armaturer på vegg i 2m's høyde. Ang akvarie i gulv så synes jeg egentlig det var en ganske morsom ide og dette vil jeg faktisk vurdere å se litt på, tenk deg tanken med ett akvarie i gulvet i kinoen. tøøøøfft Alle rom: Vil ha Cat 6/7 nettverksuttak, tilkoblingsmuligheter for antenne/satelittuner. Det er jo en stund frem til byggeperioden, grunnet at snekkere har mye å gjøre, men når vi er i gang så vil det settes opp web-cam på byggeplassen slik at folk kan følge med Om det er noen flere her som holder på, eller skal bygge hus snart så gi meg gjerne ett hint, moro å følge andres prosjekter også.. Kommer sikkert med litt mer info i morra Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Først og fremst: Inni pokkern på dovre, detta hørtes helt rått ut.. Håper du får det til slik du vil! Har ikke allverdens kunnskap om EIB, men det jeg vet virker vertfall spennende og fremtidsrettet. Genialt å bruke samma sensorer for lys og innbrudd, så slipper man to forskjellige. Når det gjelder alarmen, hvorfor ikke la den bruke GSM-senderen konstant..? Blir vel dobbelt opp å ha både en vanlig telefonlinje og en GSM-sender som oppkobling..? Dessuten er vel en GSM-sender mer fremtidsrettet og stabil enn fastnettet (dersom man har utstyr som oppdager jamming o.l). Når det gjelder vaktselskap, så finnes det delte meninger. Ja, de sikrer åstedet, men er ikke det litt fint da..? Om du er på ferie i Spania og du får beskjed på mobilen at alarmen har gått, er det ikke da litt kjekt å vite at fagpersonell faktisk er på vei til stedet, og kan sikre stedet, skru av alarmen, tilkalle politi osv..? De fleste innbrudd i hus med alarm blir avbrutt i det alarmen går av (hvem vil oppholde seg i et rom som lager mer lyd enn en ambulanse?), men da er faktisk huset ditt åpent. I tillegg vet inbruddstyven at det faktisk er noen på vei dit, noe som er med på å la det gå opp for han at han kanskje burde stikke av. Men på den annen side, det finnes vel ingen firma som tilbyr de produktene og tjenestene du ønsker, og jeg regner med at du som elektriker har en del peiling og erfaring med alarmer. (Bruker du en leverandør eller setter du sammen selv..? Tenker på om du får skikkelige skilter og slikt til montering) Du burde også koble brannvarslingssystemet (optiske detektorer) til det samma systemet, slik at du får beskjed om at det brenner om du ikke er hjemme.. Men igjen, virker som et rått hus! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Marvil, ja. Igjen, enig i det du sier der. Jeg vil tro det skremmer mer om det er skilt fra Securitas, Hafslund, Sector eller lignende på dører og vinduer enn om det er noe uten noe firmanavn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå