Gå til innhold

Unormalt høy CPU-temp.

idjut2

Anbefalte innlegg

Problem: Har fått tak i en litt eldre pc med en Athlon XP 2400+ cpu. Problemet er at når jeg bare er i Windows uten å kjøre noe annet enn diagnosevertøyet får jeg en CPU-temp på 54 grader. Og når jeg bare bruker en liten % av CPU hopper den opp i 65 grader. Prosessoren er ikke overklokket, vet ikke om den har vert det før.

Dette har jeg prøvd: Har sett om det kan være noe galt med viften men det ser normalt ut utifra hva jeg kan se. Den ligger på en fart på 2400.

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Er ett bedrittent Q-tec kabinett og strømforsyning, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Kan det rett og slett være noe galt med sensoren?

Specs:

MSI KT3 Ultra

AMD Athlon 2400+ Throughbreath

256 DDR Ram pc2100

Endret av idjut2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har tidligere erfart at billigste kabinettene til Q-tec er ganske liten der psu ligger rett over cpu vifte når det er satt inn. Psu suger som sagt luft ut, dvs all varm luft som befinner seg i kabinettet (går ut i fra du ikke har kabinett vifter...) og dette rett over cpu vifte som presser/suger luft ned på kjøler. Resten kan jo en tenke seg til.. Jeg vil tørre å påstå at med litt bedre kabinett kan du regne med 5-10 grader mindre på cpu'en...

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvilke vifte det er, må sjekke det opp. Leser av temp. i EVEREST samt noe programvare til hk og de viser ganske sammenfallende temperaturer?

Lukter litt rart av maskinen, er det mulig PSU er har tatt kvelden (er en 300W PSU)? Må ta dette opp med fyren jeg kjøpte maskinen av....

Lenke til kommentar
Uannsett: Skaff deg et bedre kabinett.. Tror du kommer til å nyte godt av det:) PSU'en som følger med Q-tec'ene er ikke noe å skryte av  :ermm:

Q-tec kabinett Er søtt :love:

Hehehe... kanskje det, men de billigste kabinettene deres burde vært "ulovlig" å selge :nei:

Lenke til kommentar

Oppdaget i dag til min forskrekkelse at vifta til PSUen ikke gikk :ohmy:

Ikke bra. Men kan dette føre til økt CPU temp da? Kjente på kjøleribbene til cpu-vifta rett etter at jeg hadde skrudd av maskinen og de var ganske heit! Dette er vel ikke normalt? Er en Glacialtech vifte. Så også at ribbene var litt bøyd.

Er ikke akkuratt noen overraskelse når det gjelder Q-tec strømforsyninger da

:nei: Føltes hverfall godt å lempe den PSU-en i bosset....

Endret av idjut2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...