idjut2 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Problem: Har fått tak i en litt eldre pc med en Athlon XP 2400+ cpu. Problemet er at når jeg bare er i Windows uten å kjøre noe annet enn diagnosevertøyet får jeg en CPU-temp på 54 grader. Og når jeg bare bruker en liten % av CPU hopper den opp i 65 grader. Prosessoren er ikke overklokket, vet ikke om den har vert det før. Dette har jeg prøvd: Har sett om det kan være noe galt med viften men det ser normalt ut utifra hva jeg kan se. Den ligger på en fart på 2400. Noen som har peiling på hva som kan være galt? Er ett bedrittent Q-tec kabinett og strømforsyning, kan dette ha noe med saken å gjøre? Kan det rett og slett være noe galt med sensoren? Specs: MSI KT3 Ultra AMD Athlon 2400+ Throughbreath 256 DDR Ram pc2100 Endret 31. mars 2005 av idjut2 Lenke til kommentar
sjoko Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei. Har tidligere erfart at billigste kabinettene til Q-tec er ganske liten der psu ligger rett over cpu vifte når det er satt inn. Psu suger som sagt luft ut, dvs all varm luft som befinner seg i kabinettet (går ut i fra du ikke har kabinett vifter...) og dette rett over cpu vifte som presser/suger luft ned på kjøler. Resten kan jo en tenke seg til.. Jeg vil tørre å påstå at med litt bedre kabinett kan du regne med 5-10 grader mindre på cpu'en... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hva slags vifte bruker du? Man kan ikke stole på programvarer som viser temp. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 ta av cpu vifta, rens den, og klin på ny kjøpelasta. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16955 Lenke til kommentar
idjut2 Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Er ikke sikker på hvilke vifte det er, må sjekke det opp. Leser av temp. i EVEREST samt noe programvare til hk og de viser ganske sammenfallende temperaturer? Lukter litt rart av maskinen, er det mulig PSU er har tatt kvelden (er en 300W PSU)? Må ta dette opp med fyren jeg kjøpte maskinen av.... Lenke til kommentar
sjoko Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Uannsett: Skaff deg et bedre kabinett.. Tror du kommer til å nyte godt av det:) PSU'en som følger med Q-tec'ene er ikke noe å skryte av Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Uannsett: Skaff deg et bedre kabinett.. Tror du kommer til å nyte godt av det:) PSU'en som følger med Q-tec'ene er ikke noe å skryte av Q-tec kabinett Er søtt Lenke til kommentar
sjoko Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Uannsett: Skaff deg et bedre kabinett.. Tror du kommer til å nyte godt av det:) PSU'en som følger med Q-tec'ene er ikke noe å skryte av Q-tec kabinett Er søtt Hehehe... kanskje det, men de billigste kabinettene deres burde vært "ulovlig" å selge Lenke til kommentar
idjut2 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Oppdaget i dag til min forskrekkelse at vifta til PSUen ikke gikk Ikke bra. Men kan dette føre til økt CPU temp da? Kjente på kjøleribbene til cpu-vifta rett etter at jeg hadde skrudd av maskinen og de var ganske heit! Dette er vel ikke normalt? Er en Glacialtech vifte. Så også at ribbene var litt bøyd. Er ikke akkuratt noen overraskelse når det gjelder Q-tec strømforsyninger da Føltes hverfall godt å lempe den PSU-en i bosset.... Endret 1. april 2005 av idjut2 Lenke til kommentar
idjut2 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Hvor høy kan CPU-temp være for prosessoren tar skade? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvor høy kan CPU-temp være for prosessoren tar skade? ca. ~75 og oppover, kommer an på CPUen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå