idjut2 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Problem: Har fått tak i en litt eldre pc med en Athlon XP 2400+ cpu. Problemet er at når jeg bare er i Windows uten å kjøre noe annet enn diagnosevertøyet får jeg en CPU-temp på 54 grader. Og når jeg bare bruker en liten % av CPU hopper den opp i 65 grader. Prosessoren er ikke overklokket, vet ikke om den har vert det før. Dette har jeg prøvd: Har sett om det kan være noe galt med viften men det ser normalt ut utifra hva jeg kan se. Den ligger på en fart på 2400. Noen som har peiling på hva som kan være galt? Er ett bedrittent Q-tec kabinett og strømforsyning, kan dette ha noe med saken å gjøre? Kan det rett og slett være noe galt med sensoren? Specs: MSI KT3 Ultra AMD Athlon 2400+ Throughbreath 256 DDR Ram pc2100 Endret 31. mars 2005 av idjut2 Lenke til kommentar
olaberg Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg har AMD athlon 64 3500+ og den ligger på rund 42 grader når jeg starter opp men etter en real omgang far cry kan den komme oppi 64 grader. Men hvis den spretter fra 54-65 grader tror jeg det er sensoren. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Er neppe sensor. Har en slik selv, og den oppfører seg mye likt det du beskriver. Jeg kjøpte ei noe sterkere vifte, og det ble litt bedre. Nå kjører jeg cpuidle, og når jeg ikke gjør noen ting ligger den på mellom 39 og 43 grader, og ved f.ex Generals kan den fyke opp i 60 grader. En slik prosessor vil ikke ta skade før den når opp i 75 grader eller no, så om du vil gjøre noe med det må du vel finne ut selv. Den, eller deler rundt, kan antakelig bli skadet over tid dersom den kjører på veldig høye temperaturer, men det tviler jeg sterkt for. Så, kjør cpuidle som senker temperaturen under bruk, eller ei sterkere vifte. Jeg kjører nå ei Aero7+, men vil kanskje anbefale noe sterkere De koster uansett ikke skjorta Lenke til kommentar
idjut2 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Oppdaget i dag til min forskrekkelse at vifta til PSUen ikke gikk Ikke bra. Men kan dette føre til økt CPU temp da? Kjente på kjøleribbene til cpu-vifta rett etter at jeg hadde skrudd av maskinen og de var ganske heit! Dette er vel ikke normalt? Er en Glacialtech vifte. Så også at ribbene var litt bøyd. Er ikke akkuratt noen overraskelse når det gjelder Q-tec strømforsyninger da Føltes hverfall godt å lempe dn PSU-en i bosset.... Lenke til kommentar
olaberg Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Ikke unormalt at en Q-tek strømforsyning ryker. Her er en link til en bra PSU Skal ikke ha noe å si at ribben er bøyd, i min kjøler har jeg stappa inn noen LEDs. Tror ikke det skal ha så veldig mye å si at PSU viften har stoppet. BYTT PSU!! Lenke til kommentar
w0lfr4m Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Noen råd. Kjøp ny strømforsyning, Qtec er ikke bra. Så her er en annen bra en. Kjøp ny cpu kjøler, sikkert socket A Link til Kjøler. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Har du kjølepasta på, Mye? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Ikke glem at tempen på CPU er avhengig av luften som skal kjøle den ned. Pass derfor på å ha god gjennomstrømming. Dårlig/ujevn strømf. kan føre til høyere temp., ja... .. prøv også med ny goop. For sikkerhetskyld; oppdater BIOS Lenke til kommentar
idjut2 Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Har bestillt ny Thermaltake 480W PSU. Forhåpentligvis hjelper det, men skal for sikkerhetsskyld sjekke opp kjølepastaen og visst ikke det hjelper oppdatere BIOS og kjøpe en kabinettsvifte. Har en følelse av at CPU-kjøleren er som den skal, vifta går som bare det, og ribbene ser relativt grei ut... Forhåpentlig fikser det seg, takk for all hjelp Lenke til kommentar
idjut2 Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Ett spørsmål til; Tror fyren jeg kjøpte maskinen av har kjørt den en del på høye temperaturer, kanskje opp i mot 75-80 grader. Kan prosessoren ha tatt skade? Hva er i så fall symptomene på det? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 80 grader emner jeg er direkte skadelig for en Athlon... les på AMD sine sider Symptomer kjenner jeg ikke... Prøv: Hot CPU Tester Pro 4.2.2 http://www.download.com/Hot-CPU-Tester-Pro...tml?tag=lst-0-2 Kjenner ikke til prg... Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Som nevnt i tidligere tråd er kritisk temp for akkurat den prosessoren fra 75 grader og oppover. Ingenting har godt av høy temp, så f.ex 70 grader kontinuerlig er verre enn 35 kontinuerlig. 75 grader har jeg fra Amd selv, da jeg har spurt om den der prosessoren i en haug med mailer da jeg var like "paranoid" en gang Symptomer er vel at den låser seg, kan vel ikke skje annet enn det. Dør den helt har du jo en tanke i bakhodet som sier hvorfor :!: Men som nevnt, levetiden er kanskje redusert, kan hende den bare varer 2 ganger så lenge som du har tenkt å ha den, eller kanskje dør den litt før planlagt skifte. De koster ikke skjorta uansett, så ikke legg så mye bekymringer i det. Edit: jeg har visst nevnt skjorta før... Endret 4. april 2005 av dobbelmann Lenke til kommentar
glad Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Er neppe sensor. Har en slik selv, og den oppfører seg mye likt det du beskriver. Jeg kjøpte ei noe sterkere vifte, og det ble litt bedre. Nå kjører jeg cpuidle, og når jeg ikke gjør noen ting ligger den på mellom 39 og 43 grader, og ved f.ex Generals kan den fyke opp i 60 grader. En slik prosessor vil ikke ta skade før den når opp i 75 grader eller no, så om du vil gjøre noe med det må du vel finne ut selv. Den, eller deler rundt, kan antakelig bli skadet over tid dersom den kjører på veldig høye temperaturer, men det tviler jeg sterkt for. Så, kjør cpuidle som senker temperaturen under bruk, eller ei sterkere vifte. Jeg kjører nå ei Aero7+, men vil kanskje anbefale noe sterkere De koster uansett ikke skjorta har en intel celerone prossesor, det var noe galt med vifta så cpu kom opp o så høy temp att maskinen låstet seg, den låste seg under alle slags installasjoner. hadde det sikker slk i en måndes tid, etter det fikk jeg ordnet vifta og alt ble normalt, men har cpu tatt skade av det Lenke til kommentar
glad Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 noen som hvet hvor mange grader en intel celerone må komme opp i for å ta skade.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 annbefaler deg å fjærne det gitteret framme og bak i kabinettet for at viften\viftene skal få mere luft.. hjalp sykt i mitt q-tec kabinett.. og ikke mye arbeid heller Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 luft godt på rommet ditt før du slår på maskinen;) ta alt mulig av støv ut av vifta, og strømforskynern Lenke til kommentar
Athene Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Nå er vel problemet løst i denne saken, men jeg vil likevel fortelle om min erfaring om da CPU'n som ble altfor varm, tilsynelatende uten grunn. Jeg hadde nettopp kjøpt en ny ribbe til CPU'n, som skulle fungere mye bedre enn den gamle, lille og slitne. Den klarte derimot overhodet ikke å få vekk varmen fra CPUn, PCn hang seg, kræsja, restarta osv, og da jeg fikk mistanke til temperaturen var den på rundt 60 grader etter å ha stått på i ca 2 minutter! Etter mye om og men, ubrukelig kundeservice fra selgeren og greier, fant jeg ut at det var et lag med no beskyttende(?) lag med no gørr på undersiden av ribba som jeg ikke hadde sett... Jeg måtte fjerne dritten med sprit, da ble temperaturen på CPUn normal igjen med en gang. Moralen er vel at når CPUn tilsynelatende uten videre blir altfor varm, kan det være ribba som har noe på samvittigheten:p Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Det du heviser til heter thermalpad, og er på (nesten) alle ribber. Dette skal ikke tas av, uten at det erstattes med goop (ANBEFALES). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeg hadde en Amd Xp 2100 + som lå på 85 grader ca. uten at det skjedde noe feil. Har nå en P4 3,0ghz og etterhvert begynte PC'n å restarte hele tiden uten at jeg skjønte feilen. Fant ut av den lå på 75 grader. Det jeg gjorde var å ta av kjøleribbe og CPU, renske disse med middelet aceton, og smøre artic silver 3 pasta oppå CPU'n. Da fikk jeg normal temperatur på 50 grader. Andre gang jeg skulle gjennomføre denne "renseprosessen" glapp CPU'n litt når jeg skulle sette den nedpå så jeg måtte ta den av igjen før jeg prøvde på nytt (uten å ordne på pastaen) og temperaturen ble da 65 grader. Så vær endelelig påpasselig med å smøre på riktig mengde pasta og fordele jevnt utover CPU overflaten. Det skal ikke være mye, kun for å dekke riper i metallet. Kjøleribben skal ha mest mulig kontakt med CPU. Bruk skalpell for å jevne ut et tynt lag av pastaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå