Gå til innhold

spørsmål ang. formatering

Anbefalte innlegg

Hei !

Lurte en liten ting her.

har en eldre data med 20 gig. harddisk og win xp home men det går så sakte og tror det er noe som ligger og tar opp plass men vet ikke hva.

Har uansett bestemt meg for og formatere og da har jeg lyst til og øke den partsjonen som OS ligger på. er åp 5 gig. nå.

Åssen skal jeg gjør det(NOOB deluxe spørsmål) ?

Endret av lars_f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lager en oppstartdiskett ved hjelp av WindowsXP CD-en.

Så starter du maskinen ved hjelp av den og skriver FDISK C: og presser entertasten. Hår du kommer inn i FDISK følger du anvisningene og fjerner logisk og de andre partisjonene (også hovedpartisjonen). Deretter lar du all tilgjenglig plass bli en hovedpartisjon som du deretter aktiverer.

Så stopper og starter du maskinen på nytt til denne disketten og skriver FORMAT C: og presser enter deretter svarer du y to ganger (tror jeg det var :roll: ), og lar format jobbe seg igjennom saken.

Dette er litt plynder hvis du ikke har prøvd før, og det tar litt tid ... , men du får ikke de store "Magic"-overraskelsene som kan være ødlagt disk.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Du blir visst aldri lei av FDISK, mens andre mener folk bør holde seg langt unna slike dinosaurer og bare bruke det som siste utvei. Det er enklere metoder.

Men jeg stusser litt på " oppstartdiskett ved hjelp av WindowsXP CD-en".

Hvis du gjør det så får du installasjonsprogrammet som booter fra CD'en, og det inneholder ikke FDISK.

Men installasjonsprogrammet inneholder jo akkurat det man bør bruke.

Lenke til kommentar

FDISK lager jo kun fat .

Boot med xp cd og velg recovery consol .

I recovery command prompt bruk:

"DISKPART" for å lage slette partisjoner (erstatter FDISK)

"FORMAT" for å formattere filsystem som da klarer å lage NTFS .

Ellers kan man jo bare gjøre alt dette under xp installasjonen med cd'en .

Lenke til kommentar
FDISK lager jo kun fat .

Boot med xp cd og velg recovery consol .

I recovery command prompt bruk:

"DISKPART" for å lage slette partisjoner (erstatter FDISK)

"FORMAT" for å formattere filsystem som da klarer å lage NTFS .

Ellers kan man jo bare gjøre alt dette under xp installasjonen med cd'en .

Men .... man kan vel ikke utvide C: med den metoden ?? Det er det som jeg stusset på.....!

Derimot kan han velge NTFS under installasjonen (ehh... setup.. som det heter) hvis han mener å ha nytte av det.

Desuten kan han konvertere til dette senere også.

Nå må man heller ikke blande inn så mange momenter at .......

Lenke til kommentar

Hvis du skal slette alt som er på disken kan du gjøre følgende:

Start opp fra XP-cd.

La den kjøre helt til der du skal velge hvilken partisjon du skal innstallere XP på.

Slett alle partisjoner , eller de du vil slette, og lag en ny, eller fler, på den(de) størrelsen(e) du vil ha.

Nå har du "rene" partisjoner for ny innstallering.

Velg partisjon du vil innstallere på og innstaller.

Dette er vel det enkleste hvis du skal slette disken og lage en partisjon eller fler , men med andre størrelser enn idag.

Mvh

Darkwing

Lenke til kommentar

Hehe sveinsel , man kan ikke utvide noen partisjon med en MS startupdisk og msdos fdisk eller .

Da bør man vel bruke Partition magic 8.0 i dos rescue disketter da ,

altså hvis partisjon-1 skal beholdes+økes og partisjon-2 skal deletes/krympes .

(Eller paragon partition manager/Harddisk manager .)

Da fyrer man systemet vha de to PM8 dos recovery diskettene .

Deleter partisjonen etter C eller krymper den.

Deretter expandere C inn i det frigitte området .

Fdisk hører vel ikke hjemme her eller .

Hvorfor man skal gjøre det så vanskelig skjønner jeg ikke .

Men som nevnt før , all manipulering med partisjoner innebærer en viss risiko . Så man bør sikre seg med ekstern backup av viktige filer .

Lenke til kommentar

jeg synes at partion magic eller lignende verktøty er best til å endre partisjone(ne) på hardiskene. det ar ganske mange muligheter her.

selv om jeg ikke har hat problemer med programmet så kan det vere lurt å ta en slaks bakup av filen du vil beholde.

hvis det er opstartspatiisjone som endres så må maskinen omstartes ( p..m gjør det automatisk )

for min del så er formateringen ofte unødvendig hvis du da ikke absolut ønsker det .

bruker du fdisk må alle patisjone på hardisken fjernes.

eks.

her er det 2 hardikser med 3 partisjoener

partisjoene c:,e:f: hvil forsvinne hvis du bruker f disk på den første hardisken

mens d:,g:,g: forstat er der

du har sikker en lit annen fordeling

Lenke til kommentar

Start opp fra XP-cd.

La den kjøre helt til der du skal velge hvilken partisjon du skal innstallere XP på.

Slett alle partisjoner , eller de du vil slette, og lag en ny, eller fler, på den(de) størrelsen(e) du vil ha.

Mvh

Darkwing

Jeg er ikke sikker på om du kan forandre C: på denne måten heller....

Dette fordi "setup" legger alle filene og programmene som den skal bruke inn på C: , og da kan ikke den forandres. I tillegg må C: ha et godkjennt filsystem (være formatert) for at "setup"skal kunne bruke den. Det finns flere måter å omgå problemet. For eks. å sette hardisken inn i en annen maskin og fixe saken Diskbehandling i Windows XP.

Lenke til kommentar
jeg  synes at partion magic  eller lignende verktøty  er  best  til å endre  partisjone(ne) på hardiskene. det  ar  ganske  mange  muligheter her.

P.M må man kunne å bruke også.... Det er flere på forumet som sier "aldri mer PM"

PM er et tredjeparts diskverktøy som kan føre til at disken får et forkortet liv.

EDIT:

Hehe sveinsel , man kan ikke utvide noen partisjon med en MS startupdisk og msdos fdisk eller .

Hvis du sier det har du ikke fulgt med i timen.

Det er nettop å forandre partisjonene, og lage identifikasjon for BIOS man bruker FDISK og AEFDISK. Du får lese .TXT -filene som ligger på oppstartdisketten. :whistle:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Start opp fra XP-cd.

Mvh

Darkwing

Jeg er ikke sikker på om du kan forandre C: på denne måten heller....

Dette fordi "setup" legger alle filene og programmene som den skal bruke inn på C: , og da kan ikke den forandres. I tillegg må C: ha et godkjennt filsystem (være formatert) for at "setup"skal kunne bruke den. Det finns flere måter å omgå problemet. For eks. å sette hardisken inn i en annen maskin og fixe saken Diskbehandling i Windows XP.

Det er ikke noe problem å gjøre det på denne måten.

Har gjort det flere ganger.

Du kan sjonglere med partisjoner og størrelser som du vil.

Tror XP-cd'en bruker kun en liten del (8 Mb?) som du ikke får gjort noe med.

Mvh

Darkwing

Lenke til kommentar

hvis p.m. ødelegger hardisken så er enten hardiske ganske sliten erller så har man ver uforsiktig når man brukte verktøyer - der er nå i hvertfall min mening.

jeg ser ikke bort fra et det kan vere et annet verktø/prgram som fortyrrer prosesen når p.m. gjør jobben slik at det misslykkes

er ikke sikker på hvilke muligherter man har under windws xp filbehandling

Lenke til kommentar
Har brukt PM i mange år og har aldrig opplevd å miste data pga PM. Bruker PM i jobben min som IT-teknikker....

Kent

Greit det, mange har ikke kjøpt PM eller har det blitt gratis nå...

Ikke alle som er vant til å bruke det prog. heller...

Lenke til kommentar
Du kan sjonglere med partisjoner og størrelser som du vil.

Tror XP-cd'en bruker kun en liten del (8 Mb?) som du ikke får gjort noe med.

Mvh

Darkwing

Jou ... du er inne på noe der.... Jeg tror faktisk du kan legge til denne 8Mb ved hjelp av Diskbehandling senere.

Men dert er sååååååå tidkrevende å eksprementere med dette at nybegynnere vil få en negativ opplevelse av hele prosessen. Når denne installasjonsvillige XP-CDen står der og maler er det snart for å få et elendig resultat hvis man mister tålmodigheten.

Det kan vi være enige om???? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...