Gå til innhold

Finner ikke ATA harddisk (ikke S-ATA)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et merkelig problem..

Har satt inn en ny harddisk hos en kamerat, og skal installere windows på denne 8den gamle var gåen), men når jeg booter fra windows CD`en og skal trykke enter for installasjon, så komemr det opp at den ikke finner harddisk..Strømledningen står i , og kabelen går fra harddisk til riktig port på hovedkort.

Har også kjør en ting fra Seagte (dette er en seagate barracude 120 gb harddisk), men det hjalp ingenting..

Noen som vet hvorfor? Som sagt er dette en ATA harddisk, og er derfor ikke det samme problemet mange ehr har hatt med S-ATA harddiskene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endesnudd kabelen??? Lang ende inn i hovedkort....

Den andre enden heter Master og midtkontakta heter Slave. Så skal jumperene plaseres master eller slave henholdsvis etter hvor du plugger inn disken.... (se skisse på disken for jumperplassering).

Ungå å bruke "cable selet".

Undersøk om der er en jumper på hovedkortet for skifte mellom ATA og SATA...

Etterpå gåt du i BIOS og sørger for at disken blir registrert.

Lenke til kommentar
Endesnudd kabelen??? Lang ende inn i hovedkort....

Den andre enden heter Master og midtkontakta heter Slave. Så skal jumperene plaseres master eller slave henholdsvis etter hvor du plugger inn disken.... (se skisse på disken for jumperplassering).

Ungå å bruke "cable selet".

Undersøk om der er en jumper på hovedkortet for skifte mellom ATA og SATA...

Etterpå gåt du i BIOS og sørger for at disken blir registrert.

Skjønner ikke helt hva dette med jumpers er.. Er det noe jeg må gjøre på hovedkort, kabel eller harddisken? Det er kun ATA og ikke S-ATA på hovedkortet!

Lenke til kommentar
Det er en jumper setting. Det står på disken hvordan du skal sette jumperne for å få den som master/slave/cable select.

Som regel er vel cable select at du dropper jumperne på begge diskene på samme kabel tror jeg :hmm:

Uansett så foretrekker jeg selv det kun som en nødløsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...