Gå til innhold

Hvor i debian?

Anbefalte innlegg

Har mountet en disk i debian lagde to logiske disker i fat32 og de blir mountet men jeg trodde de ble vist under/dev som en form for stasjoner men den gang ei de ble mountet som dev/hdc5 og Dev/hdc6.

Er det noen som kunnet hjelpe meg med det.og et annet spørsmål hvordan mounte disse i samba?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja i mnt mappa laga jeg en hardisc,men ser ut som de disken blir oppfattet som en da kopieringen de minker like mye.I /mnt mappa skal det da være 2 logiske på 10GB hver men det ser jammen ut som at de blir fordelt på fe to diskene når jeg kopierer da de minker like mye.

Blir mount kommandoen for samba de mount dev/hdc5 /smb vfat default user 0 0 ?

mount /dev/hdc6 /smb vfat default user 0 0 ?

De skal ha full tillgang med både skrive og slette opprette mapper og slikt

Endret av nre1458
Lenke til kommentar
Hæ? Lær deg å skrive så folk skjønner hva du spør om.

En ting er skrivefeiler, en annen ting er å skrive så ille at folk ikke greier å lese det.

Jaja Zyp Regner med at du selv har vært i utviklingsfasen opp igjennom åra og regner ikke at du er førstevalget hos Linus Thorvalds når det er sagt.Regner egentilig ikke med å få så mye hjelp ifra din kant heller,men skal prøve å skrive så godt jeg kan så du ikke sliter ut eller bryr hjernen med unødvendige ting

1 formaterte en disk i 2 logiske stasjoner i fat32 de kommer opp som hdc5 og hdc6 når du kjører cfdisk.

Prøvde da med å mounte de i fstab med dev/hdc5 /mnt vfat default User 0 0

Det samme med hdc6 ble også gjort.

De blir automatisk satt op i kwdiskfree men jeg finner de ikke under /dev/discs som jeg er vant til i Xandros.men under /mnt mappa kan jeg overføre filer.

Kunne tenkt meg at de kom opp som discs eller lignende.

Det siste spørsmålet er hvordan jeg setter opp disse diskene slik at jeg kan share dem i samba?

Hvilken mountkommando blir det.

Og etter ditt svar håper jeg nesten at du møtte like god forståelse fra dine hjelpere som jeg føler du gir oss nybegynnere på dette forumet.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så følger jeg deg ikke helt selv ...

Prøvde da med å mounte de i fstab med dev/hdc5 /mnt vfat default User 0 0

Opprett en katalog i /mnt f.eks. /mnt/fat1 og monter disken dit. Da blir linjen i fstab så her:

/dev/hdc5 /mnt/fat1 vfat default User 0 0

Lenke til kommentar

skriv bare mount, og ikke noe annet, så ser du hva du allerede har montert og hvor du finer disse "partisjonene" (ikke stasjoner), merk at ingen av dem har samme mount point. mounter du to på samme, vil du kun skrive filer på den du sist mountet.

mounting har ingenting med å dele filer til andre windows maskiner (stikkord for google: samba, smb)

Lenke til kommentar
Jaja Zyp Regner med at du selv har vært i utviklingsfasen opp igjennom åra og regner ikke at du er førstevalget hos Linus Thorvalds når det er sagt.Regner egentilig ikke med å få så mye hjelp ifra din kant heller,men skal prøve å skrive så godt jeg kan så du ikke sliter ut eller bryr hjernen med unødvendige ting

Beklager om du tok deg nær av det, men jeg skjønte rett og slett ikke hva du mente.

Vanligvis klager jeg ikke over skrivefeil, men da forstår jeg også hva folk mener.

Dette er feil måte å motta kritikk på, når noen sier at de ikke forstår hva du mener så må du forklare det bedre, ikke angripe kritikken. Man kan ikke hjelpe uten å skjønne hva du vil ha hjelp med.

Som Torbjørn sier så må du montere de på to forskjellige plasser.

Når du har montert dem, så kan du sette opp samba, og dele dem som om de var ordinære kataloger.

Lenke til kommentar

Du kan ikke mounte begge diskene/partisjonene til samme katalog, /mnt. Du må ha en katalog til hvert mountpoint som det ble nevnt tidligere.

Når det gjelder samba så er det ikke noen spesiell mount kommando. Du må sette diskene opp i smb.conf fila. En guide finner du her.

For å hjelpe deg må man skjønne hva du spør om. Det bør jo være til til ditt eget besta at det blir påpekt at det er vanskelig å skjønne hva du spør om. En godt framsatt problemstilling vil som oftest gi flere svar, og være til større hjelp. Uansett, en god regel er å lese grundig gjennom innlegget før man poster. :)

Ørjan...

Lenke til kommentar

:huh: La meg se.. Du har laget to fat32 disker (hvorfor fat32?) som du så vil montere opp og dele med samba?

"/dev/discs" ? Hva i alle dager er det for noe? Et eller annet xandros jall?

alle entries under /dev representerer hardware. For eksempel /dev/dsp er lydkortet, /dev/mouse er .. japp, musa. Og /dev/hdXY er forskjellige harddisker. hda er primary master, første primary partisjonen på hda er hda1. Første extended er hda5. Men det er bare fysiske områder på disken, hvis du skal lese og skrive data må du ha et filsystem på de, og de må monteres en plass i det eksisterende, oppmonterte filsystemet.

For eksempel "mount -t vfat /dev/hdc5 /mnt/hd1" vil gjøre partisjonen hdc5 tilgjengelig under mappen /mnt/hd1.

Samba er en server som kjører hele tiden, og må bli fortalt hva den skal dele ut. Forklaring og link til mer informasjon om det er skrevet tidligere. Eneste gangen mount brukes ved samba er når DU skal MONTERE en EKSTERN samba deling på DITT filsystem.

Håper det hjalp litt

Lenke til kommentar

Vi har alle begynt på bunnen, men problemet her er at misforståelsene og tvetydighetene er så store og så mange at det er vanskelig å komme noen vei før grunnlaget er på plass.

Mitt forslag for å komme igang er rett å slett å begynne å lese Pocket Linux Guide. Du finner det et kapittel om nettopp mounting, men motstå fristelsen til bare å gå rett på det kapittelet, les alt.

Da vil du også forstå hvorfor folk her har problemer med å forstå hva du mener.

Lenke til kommentar

Beklager om du tok deg nær av det, men jeg skjønte rett og slett ikke hva du mente.

Vanligvis klager jeg ikke over skrivefeil, men da forstår jeg også hva folk mener.

Dette er feil måte å motta kritikk på, når noen sier at de ikke forstår hva du mener så må du forklare det bedre, ikke angripe kritikken. Man kan ikke hjelpe uten å skjønne hva du vil ha hjelp med.

Som Torbjørn sier så må du montere de på to forskjellige plasser.

Når du har montert dem, så kan du sette opp samba, og dele dem som om de var ordinære kataloger.

Nei da zyp,jeg tok meg ikke nær av det,ser i ettertid at spørsmålet kunne vært stillt anderledes,men nå har jeg fått en del input og tenker meg kanskje om en gang til før jeg poster slik at det ikke gjentar seg igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...