Gjest Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) OSS / FAQ 1. Hvor får jeg kjøpt en MSI Megabook M510A-basert laptop? De får du kjøpt på komplett.no eller norek.no. Førstnevnte heter Komplett Notebook 410, og sistnevnte Consept Notebook 410 (ja, med 's'!). Det er ingen forskjell på de utover navnet. Norek selger for øvrig kun til forhandlere. 2. Hvor finner jeg tester av en sånn laptop? Du finner hw.nos test her, dinside.nos test her, og jtsai256s omtale her. 3. Hvorfor kaller de den Komplett 410 og Consept Notebook 410, når den er basert på en MSI Megabook M510A? Det er en liten detalj jeg også lurer på. 4. Hvordan deaktiverer jeg Windows-tastene? Last ned Winkey Assassin fra for eksempel her. Den kjører i bakgrunnen mens du spiller, og når du er ferdig lukker du den, og da vil Windows-tastene fungere igjen. 5. Hvordan deaktiverer jeg pekeplata? Hent ned de nyeste Synaptics-driverne herfra. Avinstaller Elantech TouchPad (KTP3)-driverne, og legg inn Synaptics-driverne du nettopp lastet ned. Nå kan du slå av pekeplata i panelet Enhetsinnstillinger. 6. Hvorfor fungerer ikke scrollefunksjonen på pekeplata i Firefox? Legg inn de nyeste Synaptics-driverne som forklart ovenfor. 7. Hvorfor går vifta mi kontinuerlig på høy hastighet? Såvidt jeg forstår så bruker laptop'er generelt den innebygde strømstyringsfunksjonen i Windows XP. Hvis nåværende strømoppsett er 'Alltid på', så vil prosessoren og vifta gå på full hastighet hele tiden. Hvis du i stedet velger 'Bærbar' som strømoppsett, så vil hastigheten på prosessoren og vifta reguleres etter behov, og maskinen vil være mye mer stillegående. 8. Hvorfor er det ingen volumknapp på chassiet? Du skrur ned og opp lyden ved å holde inn Fn-tasten samtidig som du trykker på henholdvis F7 / F8 noen ganger. Dette er en snarvei til å justere mikserinnstillingene i Windows. Du kan også justere lysstyrken på skjermen ned og opp ved å holde inn Fn samtidig som du trykker henholdsvis F4 / F5. 9. Hvilke valg har jeg i forhold til grafikkkortdriver? Du kan først og fremst naturligvis bruke MSIs driver. I tillegg kan du bruke NGO-driverne som du finner her. Du kan bruke Omega-driverne som du finner her. Du kan også hente ned de nyeste Catalyst-driverne fra ati.com her, og installere de ved hjelp av DH Mod Tool som du finner her. 10. Hvor mange 3D marks kan jeg forvente å få i 3DMark03? Litt avhengig av maskinvarekonfigurasjon og drivere, så vil du få i overkant av 3000 3D marks. Ta for øvrig en titt på mine resultater nedenfor. 3DMARK03-RESULTATER - MSI-driver 1.0, standardinnstillinger: 3017 - MSI-driver 1.0, ytelsesinnstillinger: 3158 - NGO-driver 2.3, standardinnstillinger: 3313 - NGO-driver 2.3 ytelsesinnstillinger: 3451 - Omega-driver 2.6.0.5a, standardinnstillinger: 3089 - Omega-driver 2.6.0.5a, ytelsesinnstillinger: 3209 - Catalyst-driver 5.3, standardinnstillinger: 3300 - Catalyst-driver 5.3, ytelsesinnstillinger: 3363 (1.8 GHz, 512 MB, 60 GB (7200 RPM), Windows XP Pro med SP2+. Intel brikkesettdriver 6.3.0.1007, ikke overklokket.) AQUAMARK3-RESULTATER - NGO-driver 2.3, standardinnstillinger: 27034 - NGO-driver 2.3 ytelsesinnstillinger: 27104 DOOM 3: RESURRECTION OF EVIL-RESULTATER NGO-driver 2.3, standardinnstillinger, 640x480, low quality: 51,4 NGO-driver 2.3, standardinnstillinger, 800x600, low quality: 31,0 NGO-driver 2.3, standardinnstillinger. 1024x768, low quality: 19,8 NGO-driver 2.3, standardinnstillinger, 640x480, medium quality: 50,8 NGO-driver 2.3, standardinnstillinger, 800x600, medium quality: 34,6 NGO-driver 2.3, standardinnstillinger. 1024x768, medium quality: 21,4 Kommandoen som ble kjørt var timedemo demo1 usecache, og resultatene er i FPS. Det var minimal forskjell mellom ytelses- og kvalitetsinnstillinger i driveren. Det bør nevnes at low quality-innstilinger i Doom 3 er beregnet på 64 MB, mens medium quality er beregnet på 128 MB skjermkort og så videre. Det bør også nevnes at Doom 3 ser utrolig bra og likt ut i alle oppløsninger på grunn av den avanserte spillmotoren. Jeg opplever for øvrig tilfeldige, men sjeldne slowdowns når jeg spiller. Det skyldes ikke diskaksess da jeg nylig har puttet inn 512 MB ekstra minne. Det hjalp ikke å forsøke andre skjermkortdrivere, så jeg vet ikke hva dette skyldes enda. Med MSIs drivere så fikk jeg i overkant av 10 FPS mindre. ANNET Standardoppløsningen på 1400x1050 er ypperlig til all bruk, men den er som jeg ser det en ulempe i forbindelse med med spilling. Det er sjanseløst å spille Doom 3: Resurrection of Evil i 1400x1050. Hvis man da kjører ned oppløsningen til for eksempel 1024x768, så blir bildet någet uskarpt, spesielt tekst. Dette skyldes rett og slett måten LCDer er bygd opp på. En løsning på dette er å spille i for eksempel 1024x768 i et vindu. På grunn av den høye standardoppløsningen har man her også muligheten til å spille i ymse widescreenoppløsninger i et vindu. Et annet alternativ er inngå kompromiss på kvalitetsinnstillingene når man skal spille. Skal man ha en bærbar for å spille svært mye, så bør man kanskje heller gå for den med XGA-skjerm i stedet (1024x768). Dette er for øvrig noe man blir vant til. Jeg har akkurat gått over fra CRT til LCDen på denne laptop'en, og da ble dette veldig merkbart i starten. Skjermen har dårlig innsynsvinkel, men det gjelder som jeg forstår det LCDer på laptop'er generelt. Sammenlignet med en NEC 1770NX er fargene blasse / utvaskede. Dette plaget meg litt i starten, men er noe jeg har blitt vant med nå. Det skal for øvrig sies at bildet ellers er utrolig klart og fint. Plasseringen av høyttalerne gjør hendene dine dekker de til når du skriver. Da blir naturligvis en del av lyden borte. Dette skyldes at de har valgt å legge nesten alle uttak bak, og da blir det følgelig trangt der. Ctrl-tasten er plassert mellom Fn- og Windows-tasten, og ikke helt nederst i venstre hjørne hvor den vanligvis befinner seg. Under spilling bruker man ofte Ctrl-tasten, og på grunn av dette så treffer man ofte Fn- og Windows-tasten i stedet. Det verste er å treffe Windows-tasten for da blir man jo dumpet til skrivebordet. :\ Heldigvis så kan man deaktivere Windows-tasten under spilling (se FAQ / OSS ovenfor). Ettersom laptop'en har sølv finish innvendig, så blir smuss lett synlig. Den svarte, blanke finish'en på oversiden av tastaturet, samt aluminiumet rundt pekeplata og toppdekselet får lett synlige fingermerker. Den har fire ganske store gummiknotter på undersiden for at den skal stå stødig og sikkert. Dette kompliserer det å dra den over madrassen i senga. LENKER - Komplett Notebook 410 - Consept Notebook 410 - hw.nos test - dinside.nos test - jtsai256s omtale og bilder - MSI Megabook M510A - MSIs forum for bærbare - Intel 855PM-brikkesettet - Intel brikksettdriverne - NGO-driverne - Omega-driverne - Catalyst-driverne - DH Mod Tool - bilder (noen er av MSI Megabook M510C) Endret 11. april 2005 av Gjest Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Kan du ta bilder av skjermen, vil gjerne se innsynsvinkel Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Beklager, men jeg har ikke digitalkamera tilgjengelig akkurat nå. :\ Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Standardoppløsningen som er 1400x1050 er ypperlig til surfing og annet. Hvis man skal spille de aller nyeste spillene på maks kvalitet derimot, så blir dette litt i overkant. Hvis man da kjører ned oppløsningen til for eksempel 1024x768, så blir bildet någet uskarpt. En løsning på dette er å spille i 1024x768 eller 1280x1024 i et vindu. Hvis man spiller svært mye så bør man kanskje satse på en bærbar med XGA-skjerm (1024x768). Er jo bare vas at bildet blir uskarpt i spill når man kjører ned oppløsningen. Anbefaler ingen til å kjøpe med XGA skjerm Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Takk! Nå kan jeg endelig få skrudd av touch-paden. Den er litt vel irriterende når jeg skriver mye... Forresten, vet du hvordan reparasjoner håndteres? Er det opp til hver forhandler, eller har MSI en avtale med noen i Norge som man kan kontakte direkte? Har litt problemer med et tastatur som er delvis hevet ved høyre del av space tasten. Dette har allerede skadet skjermen litt, og er ubehagelig når jeg skriver... Har fått ordnet henting og levering med UPS til et verksted i England, men UPS er noen "#¤¤"#&%%"#%"#¤"¤"!"#¤#% når det gjelder krav til hvilke papirer jeg må fremskaffe for å sende den ut av landet. Får ordnet dette denne gangen (skal til Tyskland uansett, så...), men hadde vært fint å finne ut om jeg kunne latt den være i landet neste gang jeg skulle få bruk for teknisk hjelp... Når det gjelder innsynsvinkel virker det som denne er ganske stor. Jeg kan lese tekst på skjermen med en vinkel på rundt 20-30 graders vinkel (mot 90 som er vanlig vinkel). Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Hvis man har kjøpt sin av Norek så er det InfoCare som utfører reparasjoner. Hvor har du fått tak i din? Er jo bare vas at bildet blir uskarpt i spill når man kjører ned oppløsningen. Anbefaler ingen til å kjøpe med XGA skjerm Da tar du fullstendig feil. Det du sier er dessuten særdeles lett å motbevise. Først kjører du Windows i standardoppløsningen til LCD-skjermen din. Deretter kjører du ned oppløsningen til 1024x768. Enhver kan se at bildet straks blir uskarpt. Dette skyldes måten LCD'er er bygd opp på. Dette er en grei forklaring på hvordan en LCD fungerer: If you run an LCD at any resolution other than its native resolution, the display will become fuzzy or blurry, especially with text. The reason this happens on LCDs is that they are made up of tiny cells in a matrix (called the native resolution). For instance, if the native resolution is listed as 1280x1024, then there are 1280 cells across and 1024 cells down the screen. If you only display at 1024x768, then a large number of the pixels are being 'stretched' over multiple cells, which is what causes the image quality to degrade. Foreta et søk på nettet selv, så finner du ut det samme. Endret 31. mars 2005 av Gjest Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvis man har kjøpt sin av Norek så er det InfoCare som utfører reparasjoner. Hvor har du fått tak i din? Ok... Kjøpte min når jeg var i Østerrike for en stund siden, så jeg får nok forholde meg til den tyske supporten... Men siden de har 1 års henting skulle det gå greit, så lenge jeg finner en løsning med ups... Ellers er jeg veldig fornøyd med denne pcen Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Er førnøyd med maskinen selv. Har aldri merket noe til unaturlig støy. Har hatt den ved siden av tilsvarende maskiner fra Dell og Hp og begge de andre støyer langt mer, spesiellt HP'en. Er sålart merkbar viftestøy nar du belaster maskinen maks, men det er ikke mulig å unngå med tanke på alle de varme komponentene inni. Skjermen er god, absolutt godkjennt innsynsvinkel, likere også "følelsen" i tastaturet. Hva jeg ikke liker ved maskinen er som nevnt over at ctrl tasten har fått en teit og ulogisk plassering. Savner også egen volumknapp og indikator "bar"på skjermen som viser hvor høyt volumet er når du stiller på det. Det siste jeg savner er vel mer et savn blandt laptopper generellt: egen knapp som skrur av og på touchpaden!!! InfoCare serviceavtalen har jeg utrolig dårlig erfaring med, men dette er verken Komplett.no eller selve maskinen sin feil. Jeg ventet I over en måned uten at de klarte å bytte hovedkort i maskinen. Til slutt måtte Komplett ta maskinen inn til seg for reparasjon der. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Med tanke på hvor kompakt en bærbar er i forhold til en stasjonær, så kan man definitivt ikke forvente at det skal være lydløst med såpass kraftig CPU og GPU på full guffe. I såfall bør man satse på ultraportable. Artig at du nevnte det med at det gjerne skulle ha vært On Screen Display for lyd- og lysstyrke. Sånn som det er nå så tar man det på feelingen. Dette hadde jeg tenkt å føye til under ulemper. Om ikke en egen knapp for å slå av touchpad'en som med trådløst nettverkskort, så hvertfall slik at den automatisk blir koblet ut når man setter i en ekstern mus. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Hva jeg ikke liker ved maskinen er som nevnt over at ctrl tasten har fått en teit og ulogisk plassering. Savner også egen volumknapp og indikator "bar"på skjermen som viser hvor høyt volumet er når du stiller på det. Det siste jeg savner er vel mer et savn blandt laptopper generellt: egen knapp som skrur av og på touchpaden!!! Underlig. Når jeg bruker <fn> <f7>, <fn> <f8> og <fn> <f9> får jeg opp en bar på skjermen som viser hvor høyt volumet er, om det evt. er skrudd av... Kan kanskje være en ide å ta en titt på de tyske sidene til msi for å se om dere kan finne linker til dem der... (Skulle gjort det selv, men har ikke tid akkurat nå) Når det gjelder knapp til å skru av/på touch paden er det kanskje mulig å konfigurere den siste knappen (søk) til å gjøre dette? Evt programmere et lite program som du kan knytte til knappen som gjør det? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Jeg tok en titt på den tyske MSI-siden for denne laptop'en, men fant kun MSI Live Update 3 der. :/ Uansett, dette var veldig interessant info som det hadde vært utrolig kjekt å finne ut av. Kanskje programvaren som ordner dette ligger på en av CD'ene som fulgte med da du kjøpte den? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Jeg lager en ny post her for å forsøke å holde liv i denne tråden. Jeg må si at jeg er litt overrasket over den lave aktiviteten her. Jeg hadde sett for meg at det var mange som har Komplett Notebook 410, men det er kanskje ikke det? Når det gjelder OSD når du justerer opp og ned lysstyrken og lyden ved hjelp av Fn-tasten, så fant jeg heller ikke noe interessant på driver-CD'en som fulgte med. :\ Det hadde vært alright om Mr.Garibaldi kunne kommet flere innspill angående dette. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Er jo bare vas at bildet blir uskarpt i spill når man kjører ned oppløsningen. Anbefaler ingen til å kjøpe med XGA skjerm Da tar du fullstendig feil. Det du sier er dessuten særdeles lett å motbevise. Først kjører du Windows i standardoppløsningen til LCD-skjermen din. Deretter kjører du ned oppløsningen til 1024x768. Enhver kan se at bildet straks blir uskarpt. Dette skyldes måten LCD'er er bygd opp på. Dette er en grei forklaring på hvordan en LCD fungerer: I Windows er en ting i spill er det noe annet, jeg kjører alle mine spill på 1024, og det er ikke uklart da... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) Bildet blir også uklart i spill og dette merkes spesielt godt på tekst. Spill først for eksempel World of Warcraft i standardoppløsningen til laptop'en din, og spill deretter i 1024x768. Fyr eventuelt opp samme spill på laptop'en din og en stasjonær PC med CRT og sammenlign direkte. Da ser du hva jeg mener. Det skal for øvrig sies at dette er en vane. Jeg gremmes ikke så mye over dette lengre. Endret 13. april 2005 av Gjest Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Når det gjelder OSD når du justerer opp og ned lysstyrken og lyden ved hjelp av Fn-tasten, så fant jeg heller ikke noe interessant på driver-CD'en som fulgte med. :\ Det hadde vært alright om Mr.Garibaldi kunne kommet flere innspill angående dette. Mener dette er styrt av et program som heter "System Control Manager" hvor jeg har versjon 1.22 Dessverre står det bare ©2004, og ikke noe firma eller annet, og jeg finner ikke noe hos msi.... Dog er det utrolig hva man ikke finner på hovedsiden til msi Her er en oversikt over forskjellige MSI only programmer, deriblant System control manager. Enjoy Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Ahhh.. nydelig! Takk skal du ha Mr.Garibaldi. System Control Manager virker for øvrig kun på volumstyring via Fn-tasten for meg, og ikke for lysstyrken på skjermen. Ved å dobbeltklikke på SCM-ikonet i tray'n så får jeg for øvrig opp en slider for lysstyrken. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hvor mye bråker dataen? har tenkt å kjøpe en for konfirmasjonspengene til skolebruk osv. og da må eg ha en som ikke skaper furore blant lærere! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 hw.no sier dette i konklusjonen av sin test av den: Vi vil rose maskinen for at den er så stillegående som den er. Det har vært en fornøyelse å jobbe på maskinen. Jeg er også fornøyd med hvor stillegående den er. Likevel, så sitter det tross alt en kraftig prosessor og grafikkbrikke i den, skjønt begge er mobile. I tillegg er den temmelig tynn. Den er derfor ikke helt stillegående, men er som jeg forstår en av de bedre på området. HVis du er avhengig av å ha en som er helt stillegående, og hvis spilling ikke er viktig for deg, så bør du vurdere en ultraportabel. Sjekk omtaler på hw.no og dinside.no. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) Kjempeflott! Leste på testen at keyboardet kom litt borti skjermen slik at det kom en strek på den. Der dette tilfelle på din også? Er det ikke bare å legge en tynn silkeklut o.l. imellom? EDIT: Leser overalt unntatt på Komplett at den har R9700 med 64 mb eksternt minnne, mens hos Komplett så har den R9700 med 128 mb dedikert minne. Hvor kjøpte du den og hvor mye minne har grafikkortet? Endret 13. april 2005 av Hubman Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Du kan få MSI Megabook M510A-baserte bærbare med Radeon 9600 / 9700 med 64 eller 128 MB VRAM. Det kan også hende at det går an å få den med en Radeon 9800, men det er uvisst om dette er en skrivefeil eller hva det er. Sjekk her! Denne får du hvertfall helt sikkert ikke hos komplett.no. Jeg har for øvrig en Radeon 9700 med 128 MB RAM, og det er den eneste varianten komplett.no selger. Når du kun klapper sammen skjermen, så kommer det ikke fettmerker fra mellomromstasten. Det er ved frakt dette skjer på grunn av at skjermen gjerne får litt trykk på seg. Når du kjøper den ny så får du for øvrig med en "filtduk" for å legge mellom tastaturet og skjermen. Den bruker jeg alltid når jeg frakter den. Ellers er det mange som bare bruker et A4-ark. Det er nemlig mange andre bærbare som har dette problemet også såvidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå