Gå til innhold

Lydkkrets skadet på avslått PC - mulig?

Anbefalte innlegg

Dette dreier seg om hovedkort, psu, lyd og høyttalere så jeg drister meg til å poste her.

En maskin jeg satte sammen for noen dager siden med Asus A8N-kort har fått problemer med lyden. Eieren har skurring i den ene høyttaleren, men jeg har testet disse og de er i orden. Jeg har ikke fått sett på selve pc`en foreløpig.

Dette oppstod ETTER at maskina var slått av. I det spenningen på overspenningsvernet ble slått av hørtes en skikkelig spraking i den ene høyttaleren, og det ble aldri skikkelig lyd i der igjen. I og med at høyttalerene er ok antar jeg at det har skjedd skade på lydkretsen på hovedkortet.

PC`en var forresten koblet til jordet stikk.

En bryter som slås av lager jo en støypuls på nettet, men at den kan gå gjennom avslått PSU (som for øvrig er av merket F/S) i det nettspenningen kobles fra, deretter ned på hovedkortet og finne veien til lydkrets for så å skade denne forstår jeg ikke helt hvordan kan skje.

Selvfølgelig er det skade på hovedkortet. Det jeg derimot er usikker på er om dette tyder på at det er feil med PSU?

Aller betraktninger rundt dette mottas med takk.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo slik at elektronikk går i stykker av og til. Og mange feil vil skje akkurat når strømmen slåes av og på.

Hva slike feil egentlig skyldes, om det er interne eller eksterne årsaker, det er det vel bare NASA og lignende som har mulighet og interesse av å studere. Vi andre får nøye oss med å konstatere at feilen har skjedd.

Lenke til kommentar
mange feil vil skje akkurat når strømmen slåes av og på.

Logisk det du skriver der. Det som jeg reagerer på er at PC`en faktisk var avslått og at lyden fant veien helt ut i høyttaleren i det nettspenningen på overspenningsvernet ble slått av. Lurer på at det muligens kan være noe krøll med psu som forårsaket dette. Selv om PC`en fungerer ellers kan det jo kan det vel muligens være en god forhåndsregel å bytte ut psu sammen med hovedkortet? Hva mener du om det?

Lenke til kommentar
Høyttaler til PC har jo innebygd forsterker, dermed kan de jo gi fra seg lyd uten at PC er slått på. Ikke noe mystisk der, spesiellt hvis det var strømmen til høyttaler som ble slått av.

Det er så elementært at til og med jeg skjønner det. :)

Det som jeg anser som rart her er at denne "støypulsen", om vi kan kalle den det, som ble dannet i det strømmen ble slått av sannsynligvis fant veien inn i pc gjennom strømforskyningen, ned på hovedkortet og inn i lydkretsen, som ble skadet. Dette til tross for at pc`en ikke var påslått!

Det er selvfølgelig godt mulig at lyden i høyttaleren kom via forsterker i ht-settet, men i følge eieren var det "en hel****s lyd" kun i den ene høyttaleren. Faktisk den som stod tilkoblet samme kanalen som nå er defekt i lydkretsen på hovedkortet. Har akkurat testet maskina nå, og ganske riktig - det er skurring på den ene kanalen.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...