Gå til innhold

Innspilling av film fra videokamera.

Anbefalte innlegg

Går det ann å legge den ut på blink?

Edit: Nei, det går ikke filmen er på 7 Mb, det er ikke plass på blink. Er det noen som har Gmail som jeg kan sende den til? (eller en mail med mer ledig plass enn 7 mb).

Endret av Kamera_mann89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det er lysforholdene dine som er for dårlige. Da vil bildet se kornete ut. Det kan også bli dårligere ved overføring til PC om du komprimerer filmen. Det gjør du jo nå hvis du legger ut på internett. Mange programmer som overfører til DVD gjør også en dårlig jobb, og komprimerer alt for mye.

Men kan jo se på eksempelet ditt. Vet ikke om det kan legges ut på Blink... en filmfil tar jo veldig mye plass. Hvis mulig kan du ta stillbilder fra filmfilen, og legge ut direkte her i forumet (vedlagt fil).

Lenke til kommentar

Til de fleste kamera kan du feste på ett lite lys, hvis du har tilbehørssko på toppen (firkantet "spor"), og har du strømførende tilbehørssko trenger du ikke egen strømkilde til det heller. Om skoen er strømførende kan du se ved at det er små kontakter nede i skoen, evt. under ett lite deksel.

Videokamera trenger mye lys, og noen (de billigere) trenger mye mer lys enn de litt dyrere for å gi ett bra bilde. Utendørs i lett skumring, innendørs i vanlig innebelysning, en tung regnværsdag er eksempler hvor billigere kamera kan slite sterkt.

Hvis det var vanlig utelys når du filmet det der, kunne det nok blitt bedre, men noen kamera kan ha litt problemer med eksponering også. De fleste kamera vil stille lyset etter en helhetsvurdering av bildet. Jeg ser du filmer ett sted det er snø, og snø er typiske eksempler på forhold som kan lure kameraet. Den hvite snøen vil være så lys i seg selv, at kameraet vil prøve å gjøre bildet mørkere. Du bruker antakeligvis auto eksponering? Les bruksanvisningen for å finne ut om du har mulighet til å stille den manuelt, og evt. hvordan man gjør det. Hvis du kan det, kan du prøve å stille bildet litt lysere selv hvis du føler det blir for mørkt.

Lenke til kommentar
Mener du at jeg skulle ha tatt og lagt opp lyskastere i alle retninger for å få bedre lysforhold?

Å bruke enorme lyskastere er vel stort sett forbeholdt de som gjør slikt med et skikkelig budsjett. Som nevnt, ressurs- og tidsbruken er mye av grunnen til at proffproduksjoner ser proffe ut.

Et annet element er jo at video tradisjonelt er mye dårligere på kontrastfyllte bilder en hva øynene dine og også god gammeldags film er. Dette betyr allikevel ikke at du skal gi opp å få bedre bilder, bare at du bør være forberedt på at du faktisk må jobbe litt ekstra for dét.

På bildet du har lagt ut kunne du sikkert ha fått en forbedring rett og slett ved å lage noen hjemmelagde reflektorer som du pekte på motivet. En annen sak er at hvitbalansen ser litt feil ut, og at fargetonene går litt mot det røde. Hvis kameraet ditt tillater manuell hvitbalanse råder jeg deg til å benytte deg av denne hver gang før du begynner å spille inn.

Hvis ikke, er det mulig redigeringsprogrammet ditt gir muligheter for fargekorrigeringer.

Lenke til kommentar

Ja, det står at man kan ha den på auto eller manuel, så er det også ferdi innstillinger: "Fine", "Cloud" og "Halogen".

Når jeg har velger Manuel så står det at jeg skal sette kamera mot et hvitt ark... (Fylle hele arke) og vente til den har slutte å blinke fort.

Hva skal jeg velge? (Auto, Manuel, Fine, Cloud eller Halogen)?

Lenke til kommentar

:yes:

Jepp, for å si det enkelt: Alt som kan gjøres manuelt bør gjøres manuelt. Kan nok hende det blir en del knoting til å begynne med, men i det lange løp gir det deg mer detaljert kontroll og dermed mulighet til å få det beste ut av kameraet ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Går det ann å lage to reflektorer som har en vinkel på rundt 25 grader, som man fetster i stativfeste under kamera slik at den reklekterer fraover mot ansikte så det blir bedre?

Hvis det går ann så lurer jeg på hvor stor bør en slik reflektor være?

Det er sikkert mulig men hvorvidt det er praktisk er et annet spørsmål. Reflektorene må jo stå i en slik vinkel at de faktisk plukker opp noe lys å reflektere mot subjektet og da er det en fordel med mer fleksible løsninger. (Person til å holde reflektor, eget stativ etc.)

Hvor stor en slik reflektor bør være? Helt umulig å svare på, omtrent som om du skulle spørre "...hvor lang tid tar det herfra til Valsøyfjord?"

-Svaret er avhengig av mange faktorer, hvor er "her" hva slags framkomstmiddel osv...

På samme måte er svaret på spørsmålet om reflektorenes størrelse avhengig av ting som størrelsen på subjektet, avstand til subjektet, hvor mye lys som er tilgjengelig, hvor godt reflektorene fungerer etc...

Kan dessverre ikke gi deg noen bedre råd enn å eksperimentere med forskjellige løsninger for å finne ut hva som funker best for deg i en gitt situasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...