Kamera_mann89 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei, jeg bruker Pinnacle Studio 9 og har problemmer med oppløsningen. Når jeg spiller inn så får jeg en oppløsning på 576x720 pixel og kamera mitt tar 800 000 pixel (Oppløsningen halveres når jeg spiller den inn på data'en). Jeg lurte på om det finnes noen Gratis programmer som kan spille inn filmen på en høyere oppløning enn nevt? (Helst en link hvor jeg kan laste den ned fra) Takker for alle svar. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Vanlig Pal system er 576 * 720.. Noe bedre kvalitet enn dette får du ikke.. hvis ikke du har HD kamera. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 De 800 000 pikslene har ikke noe med saken å gjøre, de gjelder kun når man tar stillbilder på brikke. Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Nei, det er mye klarer når jeg kobler den direkte til TV'en enn når jeg spiller den inn på data'en og brenner på DVD. Foresten så har jeg ikke minne-brikke i videokamera. JVC GR-D53 DV dette kamera tar bildene over på kasseten. Hvordan får de som jobber i TV2 og NRK... Filmprodusenter så god oppløsning på filmene? (hvis 576x720 er maks som går ann)...? Endret 31. mars 2005 av Kamera_mann89 Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvordan får de som jobber i TV2 og NRK... Filmprodusenter så god oppløsning på filmene? (hvis 576x720 er maks som går ann)...? Standard PAL 4:3 oppløsning er 768x576, ingen vanlig TV kan vise mer enn dette (strengt tatt viser alle vanlige 4:3 TV'er litt mindre). DV har en oppløsning på 720x576 da bildepunktene er rektangulære ikke kvadratiske. NRK etc. har altså ikke noe spesielt bedre oppløsning på sine sendinger. Det de derimot har er kameraer med bedre format (f.eks. Beta-SP/Digi-Beta) og laaaangt bedre optik enn hva konsumentkameraene har. Det er nemlig ikke slik at oppløsning=oppløsning. Selv om selve bildet har en oppløsning på 720x576 er det ikke sikkert optikken din klarer en å fange opp detaljer. Videre er jo DV kraftig komprimert noe som også gjør at kvaliteten ikke er 100% optimal. (Skal dog sies at 1. generasjons DV med et bra kamera/optikk og god lyssetting er så bra at jeg ikke klarer å se forskjell mellom dette og SP). DVD fra DV vil videre heller ikke bli optimalt da man komprimerer fra et allerede komprimert format DV (stillbildekomprimering) til et annet enda kraftigere komprimert format DVD (bevegelseskomprimering)... Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Jeg har noe som heter NTSC Ikke bare PAL, er NTSC noe bedre å bruke? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Nei. NTSC er TV-formatet brukt i Amerika og Japan (bl.a.) lavere oppløsning og 30 fps. (29.97 fps hvis man skal være nøyaktig). Ditt DV-kamera spiller vel forhåpentligvis inn i PAL? fps= frames per second (altså bildefrekvensen). Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Ditt DV-kamera spiller vel forhåpentligvis inn i PAL? fps= frames per second (altså bildefrekvensen). Jepp det er jeg klar over. hvordan finner jeg ut om den spiller inn i PAL? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvis du ikke er sikker tror jeg nok sjansen er 99.9% for at det spiller in i PAL. Det står sikkert i bruksanvisingen på kameraet ditt om ikke annet... Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Jeg har noe som heter SP og LP har det noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Nei, det dreier seg bare om hvor tett du lagrer data på tapen. Bildekvaliteten er identisk men faren for drop-outs er mye større hvis du bruker LP (longplay). Men, har du kjøpt kameraet her på berget kan du nok ta det for gitt at det er PAL... Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Ja, jeg har funnet ut at det er PAL. Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Nytter det å kjøpe noe linser..osv..? Jeg trenger bedre kvalitet på filmen enn det jeg har nå. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hjelper - schmelper. Regner med at kameraet ditt har fastmontert optik, altså ikke utskiftbar linse? I så fall kan du jo strengt tatt ikke lure no bedre definisjon ut av linsen. Uansett vil du ikke kunne få noe større fysisk oppløsning på videoen din. DV er 720x576. Skal du ha høyere oppløsning må du gå for et eller annet HD-format. Dette er d-y-r-t selv om HDV etterhvert vil gjøre dette tilgjengelig for oss vanlige dødelige også. Er allikevel litt nysgjerrig på hva du mener er for dårlig med kvaliteten på filmen du nå har? Det er f.eks. mye å hente med lyssetting, selv billige "malerlamper" kan gi veldig mye bedre resultat enn ingenting. Kan jo nevne at 28 days later, ble skutt på DV, riktignok prosumermodelen XL1, med utskiftbar optik og proft crew men allikevel... Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hvorfor trenger du bedre kvalitet enn du har? Er det ikke bra nokk? Til slike DV kamera kan du ikke bytte ut linser. MEN, også, på slike "billige" 1ccd kameraer gjelder godt lys! Hvis du har masse bra lys ser du ikke så all verdens forskjell på 1ccd og 3ccd.. Jeg sier ikke at du får helt den samme kvaliteten NRK har... Men.. du sier at du får bra kvalitet når du kobler direkte fra kamera til tven.. og dårlig når du spiller dvd.. Det skjønner jeg ikke helt, vel. Det skal ikke bli MYE dårligere fra DV > DVD.. Har du noen eksempler? muligens du har noen feile innstillinger på programmet!? Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Jeg tror dere to har misforståt meg, jeg mener slike linser man skrur utpå den andre for å samle mer lys!! (Ikke selve kameralinsa). Når jeg spiller inn filmen i Pinnacle 9 så pleier jeg å bruke Full DV Kvalitet er det jeg skal bruke eller skal jeg bruke MPEG-format? Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Hmm.. Linser eller ikke, det eneste jeg kan tenkte meg er en "vidvinkel" linse som du får "større" bilde.. Det skal stå på DV Full Kvalitet ja, men seriøst, hva blir dårlig? har du bilde? Kan ikke skjønne at bilde blir så ufattelig dårlig når du får det ut på dvd.. Lenke til kommentar
Kamera_mann89 Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Jeg kan legge ut et eksempel!! Tar meg noen timer... Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Jeg tror dere to har misforståt meg, jeg mener slike linser man skrur utpå den andre for å samle mer lys!! (Ikke selve kameralinsa). Når jeg spiller inn filmen i Pinnacle 9 så pleier jeg å bruke Full DV Kvalitet er det jeg skal bruke eller skal jeg bruke MPEG-format? Det siste først, ja har du nok harddiskplass skal du selvfølgelig bruke full DV-kvalitet. Har du mindre HD-plass og Pinnacle 9 (kjenner ikke programmet) tillater offlining kan du jo velge en lavere kvalitet når du redigerer. Tror ikke det finnes noen slik magisk lyssamleskrupålinse. Det er jo faktisk slik at hvis du setter en forsats utenpå den alminnelige linsen kommer det mindre lys inn til bildebrikkene. Tror strengt tatt du heller bør eksperimentere litt mer med ting som lukkeråpning og hastighet samt faktisk forsøke, som vi har foreslått, å eksperimentere med faktisk å lyssette det du ønsker å filme. Det er faktisk ingen superenkle snarveier som gir deg et "profft" resultat. Realiteten er tvert i mot at det ligger mye arbeid og bruk av ressurser bak proffe resultat, egentlig ganske innlysende... Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 jah.. Men da venter vi på et eksempel, så får vi bedømme da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå