Gå til innhold

MP3 filer

Anbefalte innlegg

Hvordan er det lurest å organisere MP3-filene sine? Bare stappe alle inni en mappe, eller sortere det på en eller annen måte? Hvordan sortere de i så fall? (Vil ha det så ryddig som mulig på ny PC...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en egen partisjon bare for mp3'er..

H:

så har jeg lagt til mapper fra A-Å inkl. 0-9.

f.eks hvis jeg skulle ha en Eminem - Hailies song så blir det slik:

H:EEminemThe Eminem showEminem - Hailies song.mp3

Lenke til kommentar

På min harddisk ligger er det slik:

3 mapper:

_nytt, Cd'er, blandet,

i "_nytt" er det sortert etter dato oppi mapper.

i "CD'er" er det mapper med navnet til alle artistene, og oppi mappene ligger de forskjllige cd'ene i nye mapper.

i "blandet" er det mapper med navn på artister, og der bare hiver jeg alle sangene/singlene jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er tungvint med mange mapper. Etter min mening er det mye enklere å finne fram hvis jeg har alt i en (eller noen få) mapper.

For at det skal være mulig å finne fram må da filnavnet ha artistnavn først og sangtittel sist. Hvis albumnavn og nr skal være med må filnavnet ha dette formatet:

artist-album-nr-sangtittel

Dette gjør at alle filene blir sortert riktig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-02 23:17, simfan skrev:

Jeg synes det er tungvint med mange mapper. Etter min mening er det mye enklere å finne fram hvis jeg har alt i en (eller noen få) mapper.

For at det skal være mulig å finne fram må da filnavnet ha artistnavn først og sangtittel sist. Hvis albumnavn og nr skal være med må filnavnet ha dette formatet:

artist-album-nr-sangtittel

Dette gjør at alle filene blir sortert riktig.

Jeg er ikke enig( ang. mange mapper ).

Men slik har jeg det:

ARTIST

-> ALBUM

*artist_album_trackno_tracktitle.mp3

*artist_album.m3u

Saa bruker jeg bare soekefunksjonen i Windows til aa finne alle playlists( *.m3u ) under "", og legger snarveier til disse i en katalog paa skrivebordet, som jeg gir hurtigtasten CTRL+SHIFT+P.

'nuff said.

Lenke til kommentar

Jeg mener personlig at det beste er å ha bare små filnavn (altså når det gjelder caps) - for det blir utrolig slitsomt å lese: Iron Maiden - En Eller Annen Sang istedet for: iron maiden - en eller annen sang.mp3... greit med at filnavna begynner med caps for hvert ord, men det blir så jævlig slitsomt når folk skal bruke underscore og finne på jalla navn som: IrOn_MaIDeN-SonG_NaMe-RippEd_By_nig0r.mp3

Jeg foreslår at man bør bruke flash renamer som rename'er alle mp3'ene (simpelt og greit) du selv velger incl. sub dirs også sortere selv...

Sorteringa.. hm... Kanskje slik?

x:mp3*.* <-- singles +++

x:mp3albums <-- albums

enkelt og greit, bare stapp på i x:mp3 og rename til samme filtype så finner du ut at det er 100x letetere å finne frem i èn mappe hvor det er GOD sortering, enn en ekkel lang TREE (masse subdirs osv) med forskjellig filnavn overalt - man kan ikke spontant spille mp3'er like lett som på èn mappe, for har man så mange sub dirs er det mye man må gjennom for å finne èn bestemt sang..

hehe, min mening da :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har en mappe som heter album, hvor jeg bruker filnavn som artist-album-melodi.mp3

Så har jeg Mp3 som inneholder alt av variert musikk. Artist-melodi.mp3

Til slutt har jeg en mappe som heter nytt, som jeg legger alle låtene som er nye, eller mye brukt. Også artist-melodi.mp3.

Eneste undermapper jeg bruker er ei som heter download under mappa nytt.

Lenke til kommentar

Har omtrent som han over, en mappe som heter Albumn, inni denne har jeg over 600 album så de burde kanskje vært sortert alfabetisk, men sånn har jeg det nå.

Så har jeg en mappe som heter singler, gjett hva som ligger der :razz:

Så har jeg en diverse mappe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...