Vallhall Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei dere Nå kommer sikkert noen fjollete spørsmål fra en nybegynner men tar sjansen likevel. Nå er jeg helt fersk i digitalverden, og er jo vant til fra den analoge speilrefleks verden at de aller aller fleste bildene mine var riktig eksponert. Nå med mitt 350D begynner det å blinke i denne høylysvarlsingen hvis det så mye som er bare litt av søkeren som dekkes av feks skyer/horisont, og jeg har prøvd med alle de 3 lysmålersystemene og likevel begynner det å blinke i alt for mange av bildene, noen ganger blinker det bare litt og noen ganger blinker hele horisonten, så jeg håper noen kan hjelpe en stakkars nybegynner litt, jeg begynner jo også å lure på om noe er galt med kameraet Lenke til kommentar
jojo1717 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Du mener høylysvarslingen på LCD-info.. Jeg vil si det er ingen feil. Det opplever jeg sjøl med 300D også. Det gir bare tips til oss at enkelte områder er -altfor- lyst og vi bør huske hvis vi skal ta noen ekstra bilder av samme motivet og prøve justere litt. Som sagt ingen fare med det!! Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Godt å høre da at det ikke er unormalt, men tenkte kanskje at lysmålerne var så avanserte idag at de taklet det meste uten korrigering Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Godt å høre da at det ikke er unormalt, men tenkte kanskje at lysmålerne var så avanserte idag at de taklet det meste uten korrigering Lysmåleren er god nok, men bildebrikken har et begrenset dynamisk omfang sånn at hvis kontrasten i bildet er for stor så mister du noe i det lyse eller det mørke, eller begge deler. Automatikken prøver å gjøre en vurdering av hva som er best og viser på displayet de områdene som ble utbrente ved den vurderingen. Bare du vet hva du vil ha med på bildet og hvordan, så i noen tilfeller så gjør automatikken helt feil fordi den prøver å få til et slags normalresultat. Under vanskelige forhold så er det som oftest best å bruke manuelle instillinger. Det lønner seg ofte å ta bilder med forskjellige instillinger og bestemme seg senere for hvilket bilde som fungerer best. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Kan lønne seg å bruke bracketing i slike tilfeller. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Nå er vel ikke "bracketing" noe godt alternativ når en ser på hva problemstillingen var i første posting. Der gikk det mer på variabel/generell overeksponering i motiver som kameraet absolutt burde eksponere riktig. Nå har jeg ikke noen Canon selv så dette får dere korrigere meg på hvis feil. Det er allikevel et inntrykk av at Canon sin eksponeringsautomatikk ikke er så god som det konkurrentene lager og at dette kan være årsak til overeksponeringer. Dette inntrykket kommer av andre sine innlegg på forum hos f.eks. dpreview og f.eks. test på www.digit.no. Ingen kamera er perfekte - heller ikke EOS350D. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Glemte å få med at løsningen på problemet er vel heller at du etter en stund vil lære kameraet ditt så godt at du vet når og ved hvilke motiv kameraet kommer til å overeksponere. Så du blir nok flinkere etterhvert til å kompensere. Og så er låsing av eksponeringen også en grei mulighet. Rett kameraet vekk i fra en lys himmel og lås eksponeringen før du tar bildet. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Så du syntes ikke brackting er noe godt forslag å bruke ved vanskelige eksponeringsforhold. Nei, det er nå i tilfelle din mening. Hvilken funksjon mener du bracketing er ment som da? Når det gjelder eksponeringen til testkameraet digit hadde med på safari var dette en pre-production modell som ikke fungerte som den skulle. Det står det også i konklusjonen. Etter min mening bør ikke folk uten erfaring fra det spesifikke kameraet det er stilt spm. om svare. For hvilket grunnlag har de å svare på? Det skrives mye forskjellig på div. forum inkl. dpreview og man kan ikke stole på alt som står der. Vent heller til Phil er ferdig med sin test av dette kameraet. Da får vi en kvalifisert og god vurdering av bl.a eksponeringen. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Bracketing er ment til vanskelige lysforhold, helt klart. Men i typiske landskapsbilder der det blinker i hele horisonten som opprinnelig poster beskriver, det mener jeg et kamera burde klare. Og han beskrev det som et generellt problem. Det blir litt upraktisk å ha bracketing påslått hele tiden for å fange opp uventete variasjoner i eksponeringen. Da er det bedre å lære kameraet å kjenne istedenfor. Og dette er ikke noen kritikk til akkurat denne modellen. Å lære eksponeringen å kjenne gjelder forsåvidt alle kameraer. Når det gjelder testen i digit så er det Kai Thon sin "oppfatning" av at dette var et uferdig kamera. Hans oppfatning trenger nødvendigvis ikke bety at et nytt kamera fra butikken fungerer anderledes. Når eiere av et kamera skriver om eksponeringsproblemer og det er tildels mange slike innlegg så vil ikke jeg tro det bare er tøys. Jeg tror faktisk da at det kan være noe i det, men som du sikkert så i mitt forrige innlegg så tok jeg forbehold om at jeg tok feil akkurat her. Når det gjelder en ferdig test i dpreview så tror jeg ikke du eller andre får noe svar på om eksponeringen er bra eller dårlig. Dette hopper stort sett dpreview glatt over. De konsentrerer seg mer om oppløsningsevne og funksjonalitet enn rigtige eksponeringer i forskjellige situasjoner. Kan godt forstå det valget for det er nok svært tidkrevende å teste et kamera på alle bauger og kanter i forskjellige situasjoner. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Eksponeringen på 350D er ikke noe problem og det er heller ikke mye diskutert på dpreview. Selv om blizbilder kan bli noe mørke (dette er gjort med vilje, for å ikke brenne ut for mye høylys). I konkl. til Digit nevner de i kat. bildekval. at: Til tider ustabil eksponering og hvitbalanse (første testkamera). Dette gjaldt kun på pre-production modellen. Som aldri har vært solgt. Har selv tatt mye bilder av lys himmel uten noen problemer (Dette forekom riktignok på 300D som jeg hadde tidligere). END OF STORY............ Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Madmax30 Hva mener du med at du har tatt mange bilder av lys himmel uten problemer?, blinker ikke det i høylys varslinga når du tar slike bilder? kanskje det er noe galt med mitt kamera likevel da. Har ISO verdi og andre innstillinger mye å si ved slike bilder? Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Jo, det blinker i høylyspartier, men det er på steder der det f.eks. er en hvit sky og da skal det være sånn. Når du får slik blinking betyr det at noe er reg. som helt hvitt på bildet. Det betyr ikke at det er utbrendte detaljer, det kan like gjerne bety at du har fått med deg en helt hvit sky som har liten tegning. Hvis du derimot tar bilde av noe som ikke er helt hvitt, men har gråtoner i seg bør det helst ikke blinke på slike partier. Likevel hender det at man i visse tilfeller får utbrendthet i gråtoner ved at kameraet har valgt feil eksponering, men dette gjelder ved vanskelige lysforhold der det kan lønne seg å bruke bracketing + RAW. Man bruker ikke bracketing fast, men kun ved vanskelige lysforhold altså. Det er også forskjell på hvordan eksponeringen foregår avhengig av hvilken linse man bruker. Med min Sigma 18-125 påmontert eksponerer kameraet noe mørkere enn med standard kitlinse (noe jeg synes kan være en fordel, da det som regel er høylys man kan miste detaljer i). ISO har ikke så mye å si for eksponeringen annet enn at den endres proposjonalt med lukkertid ved like lysforhold. Endret 1. april 2005 av Madmax30 Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Mange takk for inngående svar Mandmax30, vel jeg har bestilt nytt objektiv EF-S 17-85 IS USM og håper jeg blir bedre fornøyd enn med kitlinsa Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Det er jeg sikker på at du gjør Valhall. Da får du et objektiv som utfyller kameraet mye bedre enn kitlinsa. Et meget klokt valg !! Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Som dere sikkert har fått med dere er jeg jo totalt grønn angående digital foto. Jeg har nå eksprimentert litt med valg av fokuspunkt, og kan konstatere at i motiv jeg har latt 350Dn velge fokuspunkt selv har motivet kunne vært undereksponert, nå har jeg prøvd å velge fokuspunkt selv og kan fastslå at det har stor betydning for "rett" eksponering, jeg prøvde meg frem med alle 7 fokuspunkt til jeg kom frem til riktig eksponering kun med å velge fokuspunkt, jeg hadde apparatet innstilt på P, og brennvidde og motiv var det samme hele tiden. Lenke til kommentar
FHFH Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Som dere sikkert har fått med dere er jeg jo totalt grønn angående digital foto. Jeg har nå eksprimentert litt med valg av fokuspunkt, og kan konstatere at i motiv jeg har latt 350Dn velge fokuspunkt selv har motivet kunne vært undereksponert, nå har jeg prøvd å velge fokuspunkt selv og kan fastslå at det har stor betydning for "rett" eksponering, jeg prøvde meg frem med alle 7 fokuspunkt til jeg kom frem til riktig eksponering kun med å velge fokuspunkt, jeg hadde apparatet innstilt på P, og brennvidde og motiv var det samme hele tiden. Ta bildene i Raw- format. Foreta lysmålingen mot høylysene (de som du ikke ønsker skal fremstå som helt hvit). Evt. mot de områdene som er viktigst. Les av histogrammet etter at bildet er tatt, og se om du har informasjon lengst borte til høyre uten at høylysene er utbrent (såfremt det ikke er noen høylys du ønsker skal bli utbrent/fremstå som helt hvit). Dersom histogrammet kun har informasjon frem til midten, foretar du eksponeringskompensasjon, helt til informasjonen når helt til høyre. Eksponeringskompensasjon foretas ved å justere enten blender eller lukker. Husk at kameraet kun ser 18% grått. Dvs. at dersom du ikke foretar ekspongeringskompensasjon ved fotografering av f.eks. snø, vil snøen fremstå som grå. +1- 2 EV vil få snøen til å fremstå som hvit. Konverter til bildebehandlingsprogrammet (PS?) (fortrinnsvis i 16 bit) og foreta tonejusteringer der. På den måten ivaretar man dynamikken og detaljgjengivelsen på en best mulig måte. Dersom du oppnår "blinking" ved avlesing av bildet, tyder dette på at motivet inneholder for mye kontrast enn hva kameraets dynamikk er i stand til å behandle. Du må da prioritere hva som er viktigst; detaljer i skyggeområdene eller detaljer i høylysene. Kameraet har ikke så stort dynamikkområde som f.eks. synet vårt. Langt derifra faktisk. Mvh Lenke til kommentar
Zork Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Dette med eksponering er ikke alltid enkelt men jeg kan på det varmeste anbefale boken "Understanding Exposure: How to Shoot Great Photographs with a Film or Digital Camera" av Bryan Peterson. Den fås til en rimelig penge på bl.a. amazon.co.uk og forklarer utfyllende alt om hvordan en skal få en riktig eksponering - fra grunnleggende ting som forholdet mellom lukkertid, blender og iso til hvor (og hvordan) en bør foreta lysmåling for ulike motiver og det meste i mellom og utover dette. Den er skrevet på en lettfattelig og enkel måte (så lenge man behersker engelsk sånn noenlunde), med mange illustrasjoner og reelle eksempler som viser teknikk og resultat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå