daytripper Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Kjøpte for litt tid siden en Chrysler Neon, 95-modell, gått ca 130 000. Hørte for første gang i går (startet brått, ikke gradvis) en bankelyd fra rundt 1800/2000 o/min, som øker jevnt med turtallet. Og når jeg endelig fant peilebrønnen - så viste det seg at det var veldig, veldig lite olje. (Noe som selvfølgelig er rettet nå) Noen som har noe tips om hva lyden kan være? Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Skal ikke male f.. på veggen, men jeg har sett endel lignende symptomer beskrevet der problemet med banking har vært slamdannelse i motoren. Mange bilmerker har hatt (og har fremdeles!) problemer med dette, noe som delvis skyldes alt for lange oljeskiftintervaller (som er blitt så moderne de siste åra) eller at eieren selv ikke bytter olje i tide. (Norske kjøreforhold tilsier olje- og filterskift MINST èn gang i året.) Oljen går da full av karbonpartikler og andre forurensninger, og sammen med vanndamp fra småkjøring blir dette er gelèaktig masse som ikke lar seg pumpe rundt. Resultatet blir havari om man ikke får løst opp og renska ut suppa i tide. Problemet oppstår både med mineralsk og syntetisk olje. (Jeg har mer dokumentasjon på dette for de som ønsker det.) Ikke sikkert det er dette hos deg, er det banking og ikke "tikking" ? Blir det ektra mye rabalder når du ruser opp motoren og slipper gassen brått? Har du byttet både olje OG filter? En annen årsak kan være en defekt stempelring, noe som ofte medfører brått, kronisk overforbruk av olje samt ulyder/banking. Sjekk alle tennplugger og se om noen er oljevåte eller mye svartere enn de andre. Hvis det er det må du IKKE kjøre mer med den før det er fikset, ellers blir det MYE dyrere... Prøv også å finne ut hvor lyden kommer fra, bruk f.eks. et stetoskop eller en stang som du holder mot øret og berører motoren med på ulike steder. Pass opp for vifte og reimer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå