Gå til innhold

Firewire lydkort til hjemmeproduksjon/spill

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte å kjøpe meg et firewire lydkort som jeg skal bruke til produksjon samt spill. Programmene jeg bruker er bla. fruityloops, nuendo 2, cubase sx...

Det trenger ikke være det beste lydkortet, men et godt lydkort som er egnet til mitt bruk. Prisklasse 1000-3000

Noen gode anbefalinger? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg er et stort fan M-Audio's Audiophile-kort kan jeg anbefale dette FireWire-kortet fra M-Audio. Siden dette lydkortet ikke er basert på AC97 omsampler dette kortet ikke internt slik som konsumer kort gjør. Dette er proffesjonelt 24-bit/96KHz "all-the-way" :)

Om du synes det kortet er en smule dyrt kan du vurdere dette Delta 44 kortet fra M-Audio (PCI med "breakout box")

Endret av skag1
Lenke til kommentar
....men husk at det kanskje ikke er PCI slot i din neste pc :love:

Vil nok alltid være en eller annen form for ekspansjonsbrønn på hovedkort. AGP er jo på vei ut nå til fordel for PCI-e, men tar jeg ikke helt feil er PCI-e påtenkt kun grafikkort. Er jo litt leit å ha et "låst" system fordi noen ville kvitte seg med mulighetene for å ekspandere med et grensesnitt som egentlig fungerer veldig fint i dag (PCI).

Å fjerne ekspansjonsbrønner ville ha vært et skritt tilbake synes jeg da. Er jo mye, mye mer enn bare lydkort du kan putte i en PCI brønn.

Om PCI skulle ha blitt erstattet av noe annet vil jeg nok tro de nye grensesnittene vil være bakoverkompatible i minst 10 år. Bare tenk på hvor mange som blir snytt når de ikke lengre kan bruke ekspansjonskortene sine.

Lenke til kommentar
Du tar helt feil, kansje på tide å friske opp basis kunnskapene ?

Vel, PCIe er jo bare en viere variant av gammelsdags PCI grensesnitt. Hvor gammle PCI klarer rundt 533 Mbytes/s, klarer PCIe med 16 kanaler ca 4 GBytes/s.

Selvfølgelig er jo PCIe samme som PCI i en teknisk forstand, men jeg ser ikke noe annen bruksområder for 4 Gbytes/s ved 16x (eller 8 GBytes/s ved 32x) annet enn moderne grafikkort som krever slik båndbredde med tanke på caching.

533 Mbytes/s holder jo i hvertfall noen år framover til langt vanligere ting, slik som ethernet adaptere, RAID-kontrollere og lydkort for å nevne noen.

Edit: mer lesning finner man her :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er jo PCIe samme som PCI i en teknisk forstand, men jeg ser ikke noe annen bruksområder for 4 Gbytes/s ved 16x (eller 8 GBytes/s ved 32x) annet enn moderne grafikkort som krever slik båndbredde med tanke på caching.

Joda! Tenk deg den kjemperiggen du kan ta opp med med kun ett lydkort! :D

Lenke til kommentar

skag1, hvor får du 533 Mbytes/s på en vanlig PCI buss i fra ? :hmm:

littinfo fra arstechnica

Summary of PCI's shortcomings

To summarize, PCI as it exists today has some serious shortcomings that prevent it from providing the bandwidth and features needed by current and future generations of I/O and storage devices. Specifically, its highly parallel shared-bus architecture holds it back by limiting its bus speed and scalability, and its simple, load-store, flat memory-based communications model is less robust and extensible than a routed, packet-based model

Forøvrig så viser jeg til min første post i denne tråden

og du kan beggyne å lese her http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=...................

BTW nydelig designe på hjemme siden din

Endret av Big Hawk
Lenke til kommentar

PCI 2.2 kjører på 66 MHz med en busbredde på 64-bits.

66 * 64 / 8 = 528 Mbytes

Det meste av nye PCI-kort er 2.2-kompatible. Lydkortet mitt er hvertfall det. Men jeg vet ikke 100% om hovedkortet mitt er 2.0 eller 2.2.

PCI 1.0 (a.k.a klassisk PCI) kjører på 33 MHz med en busbredde på 32-bits.

33 * 32 / 8 = 132 Mbytes/s

Angående PCI-e hvor hver kanal er på ~250 Mbytes/s kan jeg tippe litt løst her at:

66 * 32 / 8 = 264 Mbytes/s

Skal du ha flere kanaler er det bare å gange 32 med antallet. F.eks 16 kanalers som skal gi 4 GBytes/s:

66 * (32 * 16) / 8 = 4224 Mbytes/s (~4 Gbytes/s)

Det var hvertfall slik vi fikk PCI servert i IT modul 2B på VGS :)

Edit: Ser PCI-SIG har kommet med PCI 3.0. Noen som har noe detaljer? Får ikke lastet ned siden specs er kun for "members" :(

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Med skikkelig utstyr går det bra! :D

OffT: Når jeg blir stor skal jeg ha internettlinje som krever sånn der. Den var jo helt sinnsyk.

Men det er ikke bare jeg som er offtopic her. Tråden handlet om lydkort og ikke hvorvidt PCI kommer til å bli faset ut eller ikke. Stick to topic guys.

Lenke til kommentar

skag1 den vanlige PCI bussen som du finner i alle vanlige Pc`er er en 32 bits bus..... Ja det finnes andre typer pci busser, men det brukes vanligvis ikke på vanlige PC`er ....Hvis du sjekker ut noen av de linkene på den siden du ga link til så finner du ut mer....

Have funn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...