Gå til innhold

Kjøpe nytt lydkort?

Anbefalte innlegg

Heisann. Nettopp fått meg nytt headsett. Det er et Pioneer HDJ-1000. Vet ikke om dere har hørt om det.

For tiden så har jeg bare lyd som er innebygd i hovedkortet. Er det noe poeng i å skaffe seg bedre lydkort bare for dette headsettet? I så fall, hvilket? Har ikke så utrolig mye penger å bruke. Er det i hele tatt noen bra lydkort for under tusenlappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler egentlig det er noen vits i å investere i nytt lydkort bare p.g.a headsettet. Kommer også litt an på hva du bruker PC'en til og om du har stereo, 2.1 eller 5.1+ system.

Men om du virkelig skal ha stereo lydkort i toppklassen så er vel M-Audio Audiophile 2496 det desidert beste til en grei penge. Men, det er ikke dolby på dette kortet (kun DTS pass-through via digital S/PDIF), og det er mer rettet mot hobbymusikere. Men i motsetning til konsumerkort (intergrerte, Audigy 2/4, SantaCruz o.l.) er Audiophile fri for intern omsampling og andre ulumskheter. :)

Funker fint til film og spill også da, om man ikke skal ha mer enn stereo.

Men om du virkelig vil gjøre investeringen er dette noe du må vurdere. Hadde jeg vært deg og hadde hatt behov for finessene på kortet ville jeg ha kjøpt det. Men tror det er lite å hente om du bare skal lytte på musikk.

EDIT: Du kan jo ta en titt på dette kortet fra samme produsent som Audiophile 2496. Har ikke prøvet det kortet selv, og jeg vet heller ikke om det er basert på AC97 og dermed omsampler internt osv. Men etter mitt kjøp av Audiophile har jeg en god følelse for M-Audio :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Mine erfaringer sier at de fleste lydkortene er bedre enn det integrerte. Dette har jeg erfart flere ganger. Så jeg ville kjøpt nytt lydkort uten tvil. Dette er ikke fordi jeg skal ha 7.1 eller 5.1 eller hva det nå enn måtte være, men fordi jeg skal ha rett og slett digg lyd!

skag1: Hvorfor er digg lyd forbeholdt høytalere? Bortsett fra bassen så har jeg inntrykk av at ved bruk av headset er det lettere å fange opp flere lyder.

Ser ikke poeng i å investere i noe toppkvalitetskort. Jeg tviler ikke på at Audiophile gjør jobben sin, men toppkvalitet gir som regel overprisede produkter i forhold til ytelsen. Spesielt om du går en liten prisklasse ned. Jeg ville heller gått for dette fordi det er halve prisen, og jeg tviler på om du vil høre forskjell på denne og det anbefalte audiophile-kortet.

Summa summarum:

Kjøp nytt lydkort, integrerte lydkort er å som å se på skurrete tv på hytta oppi fjellet. Et eksternt kort blir som å kjøpe parabol på hytta :w00t:

.. mens audiophile blir som å sende opp en egen satelitt som kan sirkulere over hytta.

Spørs hva du har behov for :whistle:

Lenke til kommentar
skag1: Hvorfor er digg lyd forbeholdt høytalere? Bortsett fra bassen så har jeg inntrykk av at ved bruk av headset er det lettere å fange opp flere lyder.

Vel, kommer an på headsettet da. Mannen i gata vil være fornøyd med lyden på det intergrerte lydkortet samt headphonesne med mic han kjøpte på Elkjøp til 300,-.

Fordelen med intergrerte lydkort er at disse ofte har en grafisk EQ som duger for gamere og vanlige brukere. Noe EQ har jeg ikke sett på det gode kortene dessverre, derfor jeg har selv investert i ekstern EQ.

Audigy 2-serien er AC97-basert, og de kortene har jeg dessverre lite til overs for. Derfor jeg tenkte å anbefale et alternativt kort til mannen. Skal man først investere i et godt lydkort kan man like gjerne gjøre det beste ut av det og kjøpe et godt til 500 - 1 000,- er min mening :)

Et annet langt billigere kort som ikke er AC97 kan beskues her. Har dessverre ikke noe personlig erfaring med dette kortet eller hvordan det er i bruk, men er verdt å titte på :)

Lenke til kommentar
Audigy 2-serien er AC97-basert, og de kortene har jeg dessverre lite til overs for. Derfor jeg tenkte å anbefale et alternativt kort til mannen. Skal man først investere i et godt lydkort kan man like gjerne gjøre det beste ut av det og kjøpe et godt til 500 - 1 000,- er min mening :)

Greia mi er at jeg har så utrolig lite til overs for de integrerte lydkortene når jeg sitter med mine sennheisere. Det hærper lyden som en idoldommer ville sagt. Den digge følelsen forsvinner. Så selv et rimelig lydkort til ca 500kr vil være som en drøm i forhold til integrert. Å kjøpe et lydkort behøver ikke være noen stor investering, så lenge man ikke skal ha det til å mekke musikk på.

Når han her sier han har kjøpt headset til over 1000kr vil jeg si det er bortkasta penger om han skal sitte og loffe med et integrert lydkort. Blir som å kjøre lada med ferrari-ratt.

Jeg har en kamerat som kjøpte audigy2 istedenfor integrert, og det har han aldri angret på siden. Han angret mer på at han i det hele tatt drøyde med å kjøpe det i over 1 måned ;)

Men det er greit med noen alternativer, trådstarter har ikke sagt noe om hva bruksområde han skal ha det til. Men det mest normale er vel gaming\musikk\film.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Jeg har allerede bestillt dette lydkortet. Kom på 580 kr inkl. frakt. Det er jo rimelig.

har hatt god erfaring med creative før. Husker jeg hadde ett soundblaster Live som jeg var veldig fornøyd med back in the days.

Får håpe jeg ikke har gjort et rævva kjøp nå da.. :blush: Har egentlig stor tro på forbedret lyd.

Takk for svarene da gutter.

edit: psdata har allerede sendt kortet. Enten har de utrolig lite kunder eller så er de bare meget flinke på å få sendt ut pakkene sine :D

Edit2: Ja det er musikk som er hovedtingen, men også noe gaming og filmtitting.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...