Gå til innhold

Netshop.no: Krangel om defekt harddisk.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For en stund tilbake (ja, noen uker) sendte jeg inn en av mine nye WDC-disker, som viste seg å være defekt. Den fungerte fint noen ganger, men den stoppet etter et ubestemt tidsrom. Det som da skjedde var at jeg hørte et liite klikk, og disken sluttet å rotere.

 

Jeg fikk en blåskjerm som ikke overraskende nok var blå, men den inneholdt INGEN tekst.

 

Jeg måtte restore raid-arrayet mange ganger, noen ganger reinstallere Windows og så videre.

 

Jeg testet diskene hver for seg, forskjellige kontakter på hovedkortet, s-atakabler og strømkabler, uten hell.

 

Nå nekter Netshop.no for at den er defekt, siden de har kjørt et testprogram fra WD, og den fant ingen feil.

 

Den fant ingen feil her heller, men disken stopper!

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal/kan gjøre, for jeg vil jo ha en slik tilbake, men ikke den defekte.

 

Netshop.no var nok informert innen 14 dager, og deretter sendte jeg harddisken nedover, og nå når de mener den er defekt, kan jeg bruke angreretten på disken og få pengene tilbake, slik at jeg kan avslutte mitt kundeforhold hos Netshop.no, og gå over til Komplett.no, der jeg tidligere alltid har handlet?

 

Tusen takk.

 

MVH

 

Bjørn-Petter Johannessen,

Bodø

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om WD sitt eget testprogram sier at disken er i orden, så er den ikke nødvendigvis det.. Har en disk selv som jeg har kjørt diverse diagnoser på, uten at de finner noe feil, men disken høres jo ikke ut som noe annet.. venter bare på at skal klikke. :p. Dette er én av fire identiske disker (ikke WD), og de andre høres helt OK ut.

Lenke til kommentar

Jeg hadde lignende problemer med en Maxtor 200Gb disk. Alltid den samme, og den varierte mellom å falle ut, gi ulåter, eller gå rett i BSOD. Det viste seg med litt sjekking at PSUen min ikke holdt mål (340w) og etter at jeg kjøpte meg en ny 550-watter, har alle fem diskene i maskinen oppført seg eksemplarisk.

Lenke til kommentar

Dette skyldes ikke power problemer.

Har har jo testet med 2 stk WD disker og 1 Maxtor.

Alt funket bra, MEN! Den WD disken er den eneste som stopper opp. Den stopper opp både i RAID og når den står alene. Kan fungere alt fra 1 times tid til nesten 1 dag så klikk og stopp.

Det nytter jo ikke og scanne etter feil i sectorene osv, dersom det er disken som stopper opp et lite sekund. Da ramler den jo ut av arrayet.

Er helt sikker på at det er harddisken som lager problem her.

En mulighet er å benytte seg av angreretten her, få pengene tilbake, handle en annen plass og droppe Netshop helt. Siste alternativ høres jo veldig bra ut i denne saken.

 

EDIT: 350W shuttle power er nok til dette.

Drar selv 2 slike disker + x800xt pe på et 250 W shuttle power. Funker fint. Og en annen ting er jo at det er rart at alt fungerer fint så lenge den WD disken ikke er i pcen..

Endret av jij1984
Lenke til kommentar

Er jo ikke bare power som kan spille inn her men flere faktorer :

 

*Manglende bios oppdatering.

*Konfigurasjonsproblemer ved hd av forskjellige merker.

*Manglende støtte for disken pga bios.

*Feil Jumper settings.

*Problemer med kablene.

 

Men som sagt stopper den opp så be Netshop ta en lang test av disken, forklar dem problemet på en høflig måte så tester de nok disken en gang til. Tar du feil derimot og det viser seg at disken fungerer 100% så må du nok betale en testsum.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det er nok IKKE PSU/kabler som gjør ugang her, siden jeg har testet disken alene, i lag med en annen, men det er kun den defekte disken som streiker, ikke den andre.

 

Den andre som jeg sier, den bruker jeg nå, og har brukt den lenge, uten problemer.

 

Det er en 350W Shuttle-PSU, som leverer mer enn nok.

 

Edit: Jeg har verken benektet, eller tror, at Netshop.no lyver til meg ang. testing av disken. De må teste disken ved å la maskina stå på/prosessere mye data, gjerne over noen dager, så ser de nok selv at disken er ødelagt.

Endret av BjPetter
Lenke til kommentar
Tar du feil derimot og det viser seg at disken fungerer 100% så må du nok betale en testsum.

 

Blir bare å benytte angreretten her da netshop ble informert om problemet i god tid og ikke vurderer å se på problemet, men bare sende samme disk tilbake. Så får han disken og det samme skjer innen kort tid... Hva da?

Lenke til kommentar
Tar du feil derimot og det viser seg at disken fungerer 100% så må du nok betale en testsum.

 

Blir bare å benytte angreretten her da netshop ble informert om problemet i god tid og ikke vurderer å se på problemet, men bare sende samme disk tilbake. Så får han disken og det samme skjer innen kort tid... Hva da?

Jo, kan godt være at han benytte seg av angreretten i dette tilfellet, men er litt usikker da jeg føler at den kan godt være i gråsonen.

 

Men hovedsakelig så har kunden returnert et produkt pga reklamasjon/garanti og netshop har funnet ut at det ikke var noen mangler ved produktet og for dette (testingen) mener jeg at de tar et gebyr.

 

Hvis du allerede har fått disken tilbake så kan du jo høre med de og forklare problematikken din og si at du velger å benytte deg av angrefristen i og med at produktet ikke virker som det skal på din datamaskin og at de ble underrettet om dette i tide (du sendte produktet i retur pga du trodde det var en mangel ved det).

Lenke til kommentar

Case closed.

 

Fikk e-post fra en god sjel hos Netshop.no, og de ville sende en ny disk tilbake om jeg ville ha det.

 

Det takket jeg ja til.

 

Jeg tror ikke diskene er FOR varme, det ligger to vifter for å suge ut luft.

Det er en Shuttle SB81P.

Lenke til kommentar
Litt off-topic kanskje?

Idiotisk kommentar :thumbdown:

Skjedd noe mer? :)

Jepp det har det :-). Vi har fått en avtale på alle kort av "Lanparty-serien", de kan sendes til oss for reparasjon hvor DFI skal ta alle kostnader rundt dette i forbindelse med frakt etc. Vi syns det er litt rart at det ikke gjelder andre kort også innenfor garantitiden, men har ikke fått svar på det ennå så derfor har vi ventet litt med å gi tilbakemelding her. Men de som har defekte "Lanparty-kort" innenfor garantitid kan sende de til oss med kopi av kjøpskvittering og detaljert feilbeskrivelse, så skal vi sørge for rep av disse. Vi jobber som sagt også med en løsning også for andre DFI-kort, regner med at det kommer en god løsning også her.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

 

Men den løste problemet i begge trådene .... merklig nok.... :D

Lenke til kommentar

Netshop kan ikke kritiseres for at de stiller kritiske spørsmål til en slik sak. Det ville enhver vanlig butikk i hvertfall gjort. Kan ikke forvente at de sånn uten videre skal stole 100% og bytte produktet. Er kanskje litt mye å forlange mange dagers testing av harddisken også da, er jo grenser hvor mye ressurser netshop skal bruke på testing av returvarer.

 

Slik saken endte, synes jeg Netshop oppførte seg på en relativt ryddig måte, ihvertfall når enden ble slik den ble. Så synes ikke Netshop burde stilles i noe dårlig lys etter denne "affæren"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...