Midran Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Er på prøvestadiet her Har nå nettopp fått tak i Suse Linux 9.2 og Fedora Core 3, Begge i dvd-iso format var grei info om hvordan Suse skulle brennes, (burn image, som er relativt lett) og lurte på om jeg også skal gjøre det samme med fedora core3? og hvilken bør jeg prøve først? (skal teste på en gammel p-3 500 med Voodoo3 kort og 128mb ram) (har en bedre pc som jeg kanskje skal bytte til linux vis jeg får det til) Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Brenn på samme måte, hvis du uansett skal pøve begge, er det det samme med rekkefølgen da begge er enkle å instalere. Liker selv Fedora best. Det vil nok gå litt treigt med standard instalasjon i begge tilfelle, men det vil jo fikse seg på en kjappere pc. Hvis du ikke vet om det så går det fint å instalere på en pc med windows. Da fikser instalasjonsprogrammet det slik at du får en 'dual boot'. Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 . Hvis du ikke vet om det så går det fint å instalere på en pc med windows. Da fikser instalasjonsprogrammet det slik at du får en 'dual boot'. Hvordan er da mulighetene for å få frem de to s-ata diskene mine? (ntfs system) og må jeg partisjonere opp c: vis det er eneste plassen jeg har ledig nok plass?, og hvordan er avinstaleringsmulighetene?? (er det og stor fare for å miste ting på de to andre diskene mine?, har skjedd en gang før under winXP, takk f*** for getdataback) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 . Hvis du ikke vet om det så går det fint å instalere på en pc med windows. Da fikser instalasjonsprogrammet det slik at du får en 'dual boot'. Hvordan er da mulighetene for å få frem de to s-ata diskene mine? (ntfs system) og må jeg partisjonere opp c: vis det er eneste plassen jeg har ledig nok plass?, og hvordan er avinstaleringsmulighetene?? (er det og stor fare for å miste ting på de to andre diskene mine?, har skjedd en gang før under winXP, takk f*** for getdataback) 1. Mange distroer (deriblant SUSE og Fedora) setter opp NTFS-diskene automatisk med tilgang fra Linux. 2. Ikke hvis du ikke skriver noe på diskene og ikke endrer noe *viktig* i installasjonen. Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 2. Ikke hvis du ikke skriver noe på diskene og ikke endrer noe *viktig* i installasjonen. holder jo på med en del nedlastning og slikt, men det fåregår jo i windows da. noe som kan skje da? Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 nei det kan ikke skje noe håper nå det, har holdt på å lastet ned serier i over 1 år nå, og surt å miste 200gb++ bare pga det Lenke til kommentar
kiios Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 du mister ikke alt på hardisken hvis du ikke formaterer/sletter den.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 1. Mange distroer (deriblant SUSE og Fedora) setter opp NTFS-diskene automatisk med tilgang fra Linux. Fedora setter ikke opp NTFS av seg selv, pga RH har ikke veldig lyst til å bli saksøkt for å bryte Microsoft sitt NTFS-patent. SuSE (eid av Novel -> eid av IBM) er for store til at Microsoft tør prøve seg. Slik fungerer kapitalen... Ang. RAM, 128 MB er lite. Spytt inn minst 256, og du har lite å klage over. Selv er hovedpc'n min en pentium 3 650 mhz med 384 MB ram og tidligere et Vodoo 3 PCI (i dag Geforce 2 PCI, vodoo-kortet døde og la seg med beina i været...). Er ikke lynraskt, men jeg blir ofte vettskremt av treighet når jeg en skjelden gang jobber på en 2 ghz windows2000 laptop... Skal ikke påstå at jeg ikke planlegger å bytte den ut (er sinnsykt lysten på en dual AMD 64 - bare fordi den er rå... - med minst 1 GB RAM, helst mer. Lydløs, stabil og billig skal den også være ) Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 ikke vær så altfor sikker, mista ALT og hdd'en ble vist i windows som RAW etter en XP formatering, kan bare takke for at GetDataBack for NTFS fins! Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 1. Mange distroer (deriblant SUSE og Fedora) setter opp NTFS-diskene automatisk med tilgang fra Linux. Fedora setter ikke opp NTFS av seg selv, pga RH har ikke veldig lyst til å bli saksøkt for å bryte Microsoft sitt NTFS-patent. SuSE (eid av Novel -> eid av IBM) er for store til at Microsoft tør prøve seg. Slik fungerer kapitalen... Ang. RAM, 128 MB er lite. Spytt inn minst 256, og du har lite å klage over. Selv er hovedpc'n min en pentium 3 650 mhz med 384 MB ram og tidligere et Vodoo 3 PCI (i dag Geforce 2 PCI, vodoo-kortet døde og la seg med beina i været...). Er ikke lynraskt, men jeg blir ofte vettskremt av treighet når jeg en skjelden gang jobber på en 2 ghz windows2000 laptop... Skal ikke påstå at jeg ikke planlegger å bytte den ut (er sinnsykt lysten på en dual AMD 64 - bare fordi den er rå... - med minst 1 GB RAM, helst mer. Lydløs, stabil og billig skal den også være ) leste at ntfs i FC er lett å få til, (annen forum topic en eller annen plass ) det som du også nevner at du blir skremt av treghet med en 2GHz i forhold til 650MHz er jo positivt i linux sitt favør alt jeg nå trenger er dvd plater og guts til å teste ut ... Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 hei. jeg føler selv at Windows 2000 går kjappere på maskiner med en CPU som er under 1 GHZ. Linux går forhåndsvis kjapt på alle typer datamaskiner har jeg merka. kjører selv Linux på min 2.8 GHZ og det går fint Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 leste at ntfs i FC er lett å få til, (annen forum topic en eller annen plass ) Det er vel lett, men i FC er det faktisk vanskelegare enn i mange andre distroar, då FC ikkje har NTFS støtte out-of-the-box. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 hei. jeg føler selv at Windows 2000 går kjappere på maskiner med en CPU som er under 1 GHZ. Linux går forhåndsvis kjapt på alle typer datamaskiner har jeg merka. kjører selv Linux på min 2.8 GHZ og det går fint Linux er ekstremt RAM-bundet. Jeg administrerer blant annet en 200mhz pentium 2 med 300-og-noe MB RAM, og den går langt kjappere (les: den er brukbar. den er ikke rask...) enn en 500 mhz p3 med 128 MB (som swapper seg til døde). Dette gjelder begge deler FC3. Når det gjelder den laptoppen, så tror jeg en av grunnene til at den er skikkelig treig er at den er I/O-bundet - den opererer med programvare-kryptert laptop-HDD... Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 oi, alt dette hørtes GANSKE så avansert ut spør du meg det å få ntfs på FC3 var ikke vansklig, men heller ikke lett, men sån middels skulle jeg tro, var en topic som linket til en side som forklarte hva du skulle gjøre... angående instalering, må jeg partisjonere opp c: vis jeg vil ha linux der? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 oi, alt dette hørtes GANSKE så avansert ut spør du meg det å få ntfs på FC3 var ikke vansklig, men heller ikke lett, men sån middels skulle jeg tro, var en topic som linket til en side som forklarte hva du skulle gjøre... angående instalering, må jeg partisjonere opp c: vis jeg vil ha linux der? Du må forminske C:\ så Fedora-installeren kan lage en Linux-partisjon. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 oi, alt dette hørtes GANSKE så avansert ut spør du meg det å få ntfs på FC3 var ikke vansklig, men heller ikke lett, men sån middels skulle jeg tro, var en topic som linket til en side som forklarte hva du skulle gjøre... angående instalering, må jeg partisjonere opp c: vis jeg vil ha linux der? Hva hørtes avansert ut? Jus'en rundt NTFS er ganske avansert, ja. Men ikke skyld på RedHat for at de ikke legger ved NTFS (og risikerer å bli saksøkt av Microsoft, som *leter* etter en måte å bli kvitt en konkurent på...) Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 oi, alt dette hørtes GANSKE så avansert ut spør du meg det å få ntfs på FC3 var ikke vansklig, men heller ikke lett, men sån middels skulle jeg tro, var en topic som linket til en side som forklarte hva du skulle gjøre... angående instalering, må jeg partisjonere opp c: vis jeg vil ha linux der? Du må forminske C:\ så Fedora-installeren kan lage en Linux-partisjon. forminske c:?? den er nå en partisjon på 120Gb og kun Windows instalert på den, hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Bruk partition magic eller lignende til å krympe den, så lar du det være upartisjonert plass igjen der. Installasjonsprogrammet til distribusjonen vil så opprette sine egne partisjoner automatisk på den ledige plassen. Lenke til kommentar
Midran Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) legger inn partition magic nå, men er litt usikker på hva du mente, men skal se hva jeg får til... Får Frem I PM8 at jeg kan lage en partisjon til ett nytt opperativ system, er det den jeg skal velge? (ikke bry dere om de to andre diskene, funker fint i exploreren ) Edit: la til bilde og og litt info Endret 31. mars 2005 av Midran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå