Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spenning på ISDN linje

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvor høy spenning som blir levert over en ISDN linje?

Ringte akkurat Telenor, men de virket noe nølende, så vil gjerne ha bekreftet/avkreftet deres svar som var 95V/110V (Varierte visst noe).

Grunnen til at jeg lurer er egentlig for å finne spenningsforskjellen mellom ISDN og USB (USB er 5V), ettersom jeg sitter her med en bærbar PC som alt som var tilkoblet USB kontaktene gikk i stykker når det ble plugget en ISDN kontakt i nettverkskortet... :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare IP telefon.. ellers skulle jeg gjerne sjekka det.. :)

Takker for søk. (Søkte endel på google selv først men fant så sprikende resultater, dessuten finnes det vel flere ISDN typer, hvor den i norge ikke er så utbredt..)

Takker for måling Blue--Sky :)

Lenke til kommentar
ja ok......................... MEN jeg målte min linje for 5min siden og den var 94v. :yes:

Det er vel rundt 110V på inngående linje mot ISDN-boksen og endel lavere ut på nettet i huset, rett meg gjerne da jeg tar det etter hukommelsen.

Lenke til kommentar
Hei!

Noen som vet hvor høy spenning som blir levert over en ISDN linje?

Ringte akkurat Telenor, men de virket noe nølende, så vil gjerne ha bekreftet/avkreftet deres svar som var 95V/110V (Varierte visst noe).

Grunnen til at jeg lurer er egentlig for å finne spenningsforskjellen mellom ISDN og USB (USB er 5V), ettersom jeg sitter her med en bærbar PC som alt som var tilkoblet USB kontaktene gikk i stykker når det ble plugget en ISDN kontakt i nettverkskortet... :nei:

Jeg har også koblet dette feil noen ganger (trangt og mørkt bak pcen), men har aldri ødelagt noe på grunn av det.

Synes det virker merkelig at alt som var tilkoblet USB ble ødelagt. Nettverkskortet burde jo ha beskyttelse for slike feil.

Lenke til kommentar

Jeg også synes dette høres litt rart ut, men kan noen komme med noen bedre forklaring på hva som kan ha skjedd? (Det er en HP bærbar med 2 stk usb porter, hvor tilleggsutstyret i begge portene sluttet å fungere på nøyaktig samme tidspunkt..) Det fungerer også fint å plugge til andre ting.

Lenke til kommentar

ISDN = 110V +/- 20%

Analog line = 48V +/- 20%

Punktum

Men du får ikke noe serlig støm ut der.

Grunnen til den høye spenningen er at de da kan minske strømmen

og kabelsversnittet uten å ha minsket effekten til motakeren.

Ved høyere spenning får man også mer å gå på i forhold til

spenningstap i lenderene fram til huset.

Men er godt mulig ting som er beregnet på lav spenning ryker på 110V.

Er ikke sikker på spenningen på cat5 net. men det går jo ann å måle.

Lenke til kommentar
ja ok......................... MEN jeg målte min linje for 5min siden og den var 94v. :yes:

Det er vel rundt 110V på inngående linje mot ISDN-boksen og endel lavere ut på nettet i huset, rett meg gjerne da jeg tar det etter hukommelsen.

Målte i "inntaket" der linja kommer inn i huset. ;)

Edit: men det varierer vel litt fra linje til linje... ;)

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Vanlig analog telefonlinje er på rundt 40V inn til kontakten, her skal det termineres med en motstand (husker ikke verdi) i en av kontaktene.

ISDN linje er 110V inn til ISDN boksen og ca 100V videre til kontaktene, her skal siste kontakt i en serie termineres med 100Ohm pr. kabelpar.

Endret av nah
Lenke til kommentar
ISDN = 110V +/- 20%

Analog line = 48V +/- 20%

Punktum

Det er to typer sentraler i Norge, System12 og Axe. Den ene leverer 110V og den andre 97V.

(Husker ikke helt hvilken i farta, :hmm: men jeg tror det er S12 som leverer 97V)

Analoge telefonlinjer er på 48V, men hopper vel opp på rundt 100V når det ringer.

Speningen faller selvsagt på lange kabelstrek. (Motstand i kablene.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...