Lock-Aze Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Et bilde sier dessuten INGENTING. Det sier hvordan tingen var i det øyeblikk bildet ble tatt, men sier ingenting om hvordan tingen var idet den ble sendt, håper det går an å se forskjellen her. Du tar bildet mens du viser at du skyver den inn i brevet eller legger den ned i esken, bruker jeg å gjøre, for å kunne henvise til det hvis kjøper skulle spørre..! Lenke til kommentar
Radial Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Kjøper har en klar undersøkelsesplikt i kjøpsloven, dessuten må han reklamere innen rimelig tid innen han oppdaget eller burde ha oppdaget den.. Kunne en enkel undersøkelse av tingen ved ankomst konstantere at cpuen hadde skader så gjelder burde ha oppdaget.. Da er spørsmålet igjen hvor langt man skal dra kjøpers undersøkelsesplikt.. Det blir litt upresist å dra inn undersøkelsesplikten her- all den tid kjøpet var gjennomført før kjøperen hadde mulighet til å undersøke cpu' en. Det er mye juss man kan problematisere i denne typen saker. Spørsmålene er hva kjøper og selger avtalte / ikke avtalte, og til om cpu'en har en kjøpsrettslig mangel. Det er tidspunktet for overlevering til Posten som må legges til grunn. Hvis man legger til grunn det trådstarter sier om avtalen, så tyder mye på at han har oppfylt sin del av denne. Cpu'en fungerte og ble pakket som avtalt med selger. Hva som deretter har skjedd kan ikke selgeren svare for. Hvis partene derimot ikke har avtalt noe spesielt om forsendelsen, så kan det faktum at varen er uforsvarlig innpakket føre til at det foreligger en kjøpsrettslig mangel som selgeren må svare for. Noe å tenke på for alle som kjøper og selger "privat". Lenke til kommentar
abedin Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Heisann Dette er litt offtopic, men det får gå! For noen år siden bestilte jeg en "splitter ny Nokia 8850" den hadde nettopp kommet og prisen lå på 7999 kr i butikkene. En dag på tv2 tekst fikk jeg øye på en annonse der selgeren solgte en helt ny 8850 til 5000 kr, så jeg kontaktet selgeren og bestilte. Noen dager senere hentet jeg pakken som ble sendt som oppkrav og fant ut at jeg hadde betalt 5000 kr for en stygg motorola tlf !!. Forskrekket og etter å ha tømt kontoen min for oppsparte stipendpenger anmeldte jeg saken, men denne ble henlagt noen uker senere. Det hjalp ikke å kontakte politiet uansett, så jeg hadde tapt 5000 kr . Surt men slik er loven, det koster penger for staten og derfor gidder de ikke å gjøre en dritt for en så liten sum. Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Moralen er her, som alltid: Aldri betal på forskudd. Det meste man kan tillate seg å betale på forskudd, er det selger må betale for å sende varen. Noe annet er bare idioti, ihvertfall når man handler med privatpersoner. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Jepp.. og høres det for godt ut til å være sant, så er det oftest det Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Få varen sendt på oppkrav, det er tryggest for begge parter. Når du henter varen på postkontoret åpner du pakken der og da. Da oppdager du ihvertfall om det skulle være ytre skade på varene, eller om det er en helt annen vare enn den som er bestillt. Er det det nekter du å ta imot. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Du kan ikke apne en oppkravpakke för du har betalt for den. Sorry, nederlandsk tastatur. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Kjøper har en klar undersøkelsesplikt i kjøpsloven, dessuten må han reklamere innen rimelig tid innen han oppdaget eller burde ha oppdaget den.. Kunne en enkel undersøkelse av tingen ved ankomst konstantere at cpuen hadde skader så gjelder burde ha oppdaget.. Da er spørsmålet igjen hvor langt man skal dra kjøpers undersøkelsesplikt.. Det blir litt upresist å dra inn undersøkelsesplikten her- all den tid kjøpet var gjennomført før kjøperen hadde mulighet til å undersøke cpu' en. Det er mye juss man kan problematisere i denne typen saker. Spørsmålene er hva kjøper og selger avtalte / ikke avtalte, og til om cpu'en har en kjøpsrettslig mangel. Det er tidspunktet for overlevering til Posten som må legges til grunn. Hvis man legger til grunn det trådstarter sier om avtalen, så tyder mye på at han har oppfylt sin del av denne. Cpu'en fungerte og ble pakket som avtalt med selger. Hva som deretter har skjedd kan ikke selgeren svare for. Hvis partene derimot ikke har avtalt noe spesielt om forsendelsen, så kan det faktum at varen er uforsvarlig innpakket føre til at det foreligger en kjøpsrettslig mangel som selgeren må svare for. Noe å tenke på for alle som kjøper og selger "privat". Jepp, juss er et fint problematiserings verktøy noen ganger Men uansett burde du komme til en enighet med kjøper, det er vel det beste for begge parter Det er ikke lov å åpne postoppkrav før man har betalt, dette er strengt og hvis noen postansatte har gjort slik uten lov så kan de få problemer.. Men hvis man har mistanke så kan man jo be de ringe noen høyere i systemet eller la være å betale Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Det stemmer ikke. Kjøpsloven gjelder hvis man ikke har avtalt noe annet (for eksempel at kjøpsloven ikke skal gjelde). Det følger av kjøpsloven § 3. Tror du missforstår litt. Man kan ikke avtale at kjøpsloven ikke skal gjelde når det gjelder forbrukerkjøp, noe som dette er. Det kan man med næringskjøp. Men det er litt off topic. Derimot ved kjøp og salg av brukte varer mellom to privatpersoner vil ikke forbrukerkjøpsloven være gjeldende. Her er prinsippet "kjøpes som den er" hvis ikke annet er avtalt. MAO forbrukerkjøpsloven er til for å regule forholdet mellom profesjonelle og konsumenter. MAO2 kan kjøper i denne saken hevde kontraktsbrudd ved at varen(avtalen) ikke er slik den ble forespeilet. Men dette er vel tvistens kjerne, og bevisstillingen i denne saken er nogen lunde uklar. Beklager at dette kanskje er litt off topic, men jeg misforstår ikke. Dette er ikke et forbrukerkjøp fordi selgeren ikke opptrer i næringsvirksomhet. Derfor gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven gjelder likevel. Dette fordi kjøpsloven etter kjl. § 1 gjelder "kjøp". Det er ikke noe krav om at det må være et næringskjøp. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Vel, siden du sier det er avgjort og at han ikke får noe som helst bare ved å lese på disse forumene her, håper jeg du får minus 1000 på de sidene du er så redd for å få minus på Kan ikke si det bekymrer meg så veldig. Men jeg gidder ikke å gi meg på grunn av feil han har gjort. ville bare ha klarhet i hvilke rettihetere jeg og han har i forhold til slike salg/kjøp Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Forskrekket og etter å ha tømt kontoen min for oppsparte stipendpenger anmeldte jeg saken, men denne ble henlagt noen uker senere. Det hjalp ikke å kontakte politiet uansett, så jeg hadde tapt 5000 kr . Surt men slik er loven, det koster penger for staten og derfor gidder de ikke å gjøre en dritt for en så liten sum. Du kunne selvfølgelig ha forfulgt saken privat eller var summen for lav til at du gadd? Dersom fyren før eller siden hadde fått noen verdier så hadde du fått pengene dine og han hadde fått en skrape i lakken. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Cpu'en fungerte og ble pakket som avtalt med selger. Det er nettopp der striden står. Fungerte egentlig prossessoren etter at selgeren hadde tatt prosessoren ut av maksinen og pakket den? (Eller rettere sagt, hvem ødela prosessoren når de monterte/demonterte kjøleribba) Problemet er ikke av juridisk art, men å finne ut hva som faktisk har skjedd. Dersom det ikke er mulig "vinner" den som kan sannsynliggjøre at han har rett. I utgangspunktet sliter kjøperen siden det er han som krever noe her. (det betyr selvsagt ikke at det er han sin feil) Lenke til kommentar
Amd_Xp Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 (endret) I dag har alle digitalkameraer med zoom og høy oppløsning.. hvorfor ikke ta datert bilde av CPU'en før pakking. Hvordan kan du si at alle har digitalt kamera med høy oppløsning og zoom? Jeg har ingen Digtial kamera verken med høy oppløsning eller zooom. Begynner å bli ganske lei sånne dumme svar, la vere og svare vist du ikke har noe bedre å komme med. Edit:Skrivefeil Addet Signature Amd_Xp Endret 1. april 2005 av Amd_Xp Lenke til kommentar
morra Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Et bilde sier dessuten INGENTING. Det sier hvordan tingen var i det øyeblikk bildet ble tatt, men sier ingenting om hvordan tingen var idet den ble sendt, håper det går an å se forskjellen her. Kunne vel ha filmet CPU'ens gang fra "luft" til postkasse . Uansett, har du, Stig-Arne, ny CPU nå? Samme harddisk? Hvis ja på begge har du kanskje ei fil på den som er datert til dagen du sendte CPU'en? Sammen med ei kvittering el. fra Posten og kvittering for når du fikk ny CPU har du vel egentlig bevis. Endret 1. april 2005 av morra Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Sammen med ei kvittering el. fra Posten og kvittering for når du fikk ny CPU har du vel egentlig bevis. Slettes ikke, siden slike ødelagte kjerner skjer ved montering/demontering. Eneste han da ville ha bevis for er at han ikke er en notorisk svindler som bevisst har solgt en defekt CPU. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 jeg kan sansynliggjøre at jeg har rett (noe som jeg har), siden slike skader i 99,99% av tilfellene oppstår ved feilmontering av kjøler.. merk montering. Skulle jeg stått for de skadene, så skulle ikke cpu`en ha fungert her heller. Men uansett.. saken er død nå, kjøper har fått beskjed om at han ikke får noe igjen i fra meg. Og omså jeg skulle ha svindlet han, da ville man vel strengt tatt ikke kontakte kjøper når man fikk pakken i fra mpx.no igjen vel.. men prøve å lure seg unna ? Og jeg tok som sagt.. kontakt for å høre med han hva han ville gjøre med den defekte cpu`en. The End. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Var vel egentlig ganske liten vits i å prøve å prakke prosessoren på mpx hvis den har fungert lenge i din maskin? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Det er nettopp der striden står. Fungerte egentlig prossessoren etter at selgeren hadde tatt prosessoren ut av maksinen og pakket den? Det har du rett i, men som du kanskje la merke til la jeg til grunn det faktiske forhold som trådstarter beskrev. Hva som egentlig var tilfellet er jo en annen sak som jeg ikke vet noe om. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 Var vel egentlig ganske liten vits i å prøve å prakke prosessoren på mpx hvis den har fungert lenge i din maskin? foreslår at du lesere 1. posten før du poster. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Var vel egentlig ganske liten vits i å prøve å prakke prosessoren på mpx hvis den har fungert lenge i din maskin? foreslår at du lesere 1. posten før du poster. Leste hele greia før jeg postet. Du hadde en cpu som hadde fungert i x antall måneder som du solgte til en type. Når han fikk den virka den ikke, eller han påstår iallfall det. Da er det vel ikke noe poeng å henvise han til mpx der du hadde kjøpt den? Prosessoren har jo fungert helt fint i lang tid (har den ikke?).. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå