Stig-Arne Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Visste ikke helt hvor ellers jeg skulle plassere en slik tråd.. men prøver her først. Solgte i Januar mnd en AMD XP 2600+ Barton. Jeg tok CPU`en ut av maskinen og la den i en blå antistatisk eske. CPU`en fungerte fint når jeg tok den ut av. Jeg la cpu`en og esken i en polstret brevpose og sendte den som brev etter kjøpers ønske. Men når kjøper skal montere cpu`en og starte opp så fungerer det ikke. Jeg ber han sende inn CPU`en til MPX.no hvor jeg kjøpte den. Så nå for noen dager siden fikk jeg mail i fra mpx.no angende returen på cpu`en, der den blir avvist grunnet skade på siden av cpu og skade på kjernen. Så i dag fikk jeg pakken i posten med cpu`en. Så kontaktet jeg kjøper og sa i fra at jeg hadde mottat cpu`en og spurte han om hva han ønsket å gjøre med cpu`en. men da setter han seg på bakbenene og sier at han vill ha 700 kr igjen (som var kjøpesummen) Siden han hadde prøvd cpu`en i en ett annet hk så ville han frem til at den var ødelagt før han fikk den. Så kommer sakens kjerne. Har han noe krav på penger i fra meg? Jeg kan jo ikke bevise i form av bilder at cpu`en ikke hadde de skadene når jeg sendte den. Men nå skal jo da heller ikke slike skader skje ved demontering, tvert i mot ved montering av cpu. Men det blir jo mye ord mot ord det jeg blir å stå på mitt at han ikke får igjen pengene da det var han selv som har stått for å knust kjernen og de skadene på siden. Men kan han gjøre noe utover det enn å gi meg dårlig rykte? Endret 31. mars 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Så lenge det er et privat salg så har han vel ingen lover på sin side sånn sett. Privat er privat liksom, alt på egen risiko. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Han har ikke krav på noe som helst; cpuen funka jo da du tok den ut. Dette blir ord mot ord for du vet jo ikke hvordan han har behandlet den når han fikk den. Det kommer an på hvor mye du legger i ditt "rykte" på bruktmarkedet også da. Jeg ville ha ringt kjøper og snakket med han for å prøve å komme til en enighet. Kanskje tilbakebetaling av halve kjøpesummen eller noe? *Tronaldo* Lenke til kommentar
Viper_Block_50 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Husk at det er like stor sjanse for å ødelegge kjernen på en slik CPU ved demontering som ved montering. Vri f.eks kjøleribben av på en gal måte og skaden er skjedd... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 I dag har alle digitalkameraer med zoom og høy oppløsning.. hvorfor ikke ta datert bilde av CPU'en før pakking. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Bare antistatisk pose samt en lite foret konvolutt? Tror vi har synderen her.. hvis ikke monteringa tok livet av den så hadde jeg satset mine penger på at posten tok siste rest.. Hvis det var kjøper som forlangte denne forsendelsesmetoden så er det hans feil. Hadde jeg derimot mottatt en slik cpu av selger uten og ha forlangt denne forsendelsen så hadde jeg sporenstreks returnert den. Man ber jo om at kjernen blir knust eller pinner bøyd/brekt med slik pakking. Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Send CPU tilbake til kjøper i pakke, klag til posten og få dekt alt da pakken er forsikret:D Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Bare antistatisk pose samt en lite foret konvolutt? Tror vi har synderen her.. hvis ikke monteringa tok livet av den så hadde jeg satset mine penger på at posten tok siste rest.. Legg merke til at selger skriver: "Jeg tok CPU`en ut av maskinen og la den i en blå antistatisk eske. CPU`en fungerte fint når jeg tok den ut av. Jeg la cpu`en og esken i en polstret brevpose og sendte den som brev etter kjøpers ønske. " Mao i den originale esken som en bulk cpu fra AMD kommer i... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Det var ikke noe pose her nei. .men esken som AMD levere sine bulk cpu`er i. Angående bilde.. nei, tok ikke bilde dessverre.. men har jo lært den leksa nå da.. Rykte, man får jo tildelt karakter på bruktmarkedet for tiden så.. 1 minus er en for mye. Men i en slik sak som dette.. da de skadene jeg tydelig ser på cpu.. viser at kjøler har vært montert feil.. så er det ingen sak egentlig. Men takk skal dere ha for at jeg fikk klarhet i hvilke rettigheter og krav som er tilstede ved slike salg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Husk at det er like stor sjanse for å ødelegge kjernen på en slik CPU ved demontering som ved montering. Vri f.eks kjøleribben av på en gal måte og skaden er skjedd... Tjaa ? Har vel montert/demontert ca. 700-800 CPer`(sikkert mer og`) og min erfaring er klinkende klar, det er lettere å få knust kjerne ved montering, ikke demontering. Gjelder seff. spesielt AMD Socket A CPùer.... Tipper at kjøperen har fucket det til..... Endret 31. mars 2005 av jarmo Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg ville igrunn stått på mitt hvis jeg var 100% sikker på at CPU fungerte når jeg sendte den fra meg. Åssen så pakken ut når den kom frem til han? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Det er alltid viktig å ta bilder av ting man selger og sender med posten.. Har heldigvis ikke lært det den tunge veien, men har alltid gjort det uansett. Dette er en litt vanskelig sak, siden det blir ord mot ord, du må nesten prøve å bli enig om en pris. (Si han får igjen halve beløpet eller lignende) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 nah.. er ganske avgjort.. han får ikke igjen noe som helst. Da i 99% av tilfellene slike feil skjer ved montering. Skal heretter alltid ta bilde av ting jeg sender.. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Så lenge det er et privat salg så har han vel ingen lover på sin side sånn sett. Privat er privat liksom, alt på egen risiko. Det stemmer ikke. Kjøpsloven gjelder hvis man ikke har avtalt noe annet (for eksempel at kjøpsloven ikke skal gjelde). Det følger av kjøpsloven § 3. Lenke til kommentar
brabra Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Det stemmer ikke. Kjøpsloven gjelder hvis man ikke har avtalt noe annet (for eksempel at kjøpsloven ikke skal gjelde). Det følger av kjøpsloven § 3. Tror du missforstår litt. Man kan ikke avtale at kjøpsloven ikke skal gjelde når det gjelder forbrukerkjøp, noe som dette er. Det kan man med næringskjøp. Men det er litt off topic. Derimot ved kjøp og salg av brukte varer mellom to privatpersoner vil ikke forbrukerkjøpsloven være gjeldende. Her er prinsippet "kjøpes som den er" hvis ikke annet er avtalt. MAO forbrukerkjøpsloven er til for å regule forholdet mellom profesjonelle og konsumenter. MAO2 kan kjøper i denne saken hevde kontraktsbrudd ved at varen(avtalen) ikke er slik den ble forespeilet. Men dette er vel tvistens kjerne, og bevisstillingen i denne saken er nogen lunde uklar. Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) *** Kjøpsloven gjelder: Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler. Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning. Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt. *** ovenstående hentet fra Forbrukerportalen.no ------------------- Koker i grunnen ned til at dette tilfellet blir ord mot ord. Du kan ikke selge en brukt ødelagt prosessor "som den er" og så si sorry til kjøper. (bare eksempel, impliserer ikke at det er tilfellet her). Problemet her er at ingen kan dokumentere når skaden skjedde. Endret 31. mars 2005 av spaakh Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Kjøper har en klar undersøkelsesplikt i kjøpsloven, dessuten må han reklamere innen rimelig tid innen han oppdaget eller burde ha oppdaget den.. Kunne en enkel undersøkelse av tingen ved ankomst konstantere at cpuen hadde skader så gjelder burde ha oppdaget.. Da er spørsmålet igjen hvor langt man skal dra kjøpers undersøkelsesplikt.. Hvis du kan sannsynliggjøre feilmontering\ behandling av kunde så har han ikke noe krav.. Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Send CPU tilbake til kjøper i pakke, klag til posten og få dekt alt da pakken er forsikret:D Som han skrev så ble pakken sendt som brevpost. For å kvalifisere til forsikring hos posten så må vel varen sendes som pakke og ikke brev. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Du får begynne som "oss andre" alt som skal sendes i post, skal det tas en fin billedserie av FØR sending, så har du ditt på det tørre..! Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Vel, siden du sier det er avgjort og at han ikke får noe som helst bare ved å lese på disse forumene her, håper jeg du får minus 1000 på de sidene du er så redd for å få minus på. Ta å snu på det: ville ikke du blitt rimelig pissed hvis du kjøpte en cpu som var skadet da du fikk den, og du fikk en idiot av en selger i telefonen som sier det samme som du?? Hvor mange tror du selger ødelagte ting, og som reagerer som du? Kanskje var det posten, kanskje var det kjøper, kanskje var det faktisk DU, gudene veit. Det er surt for begge parter. Jenk deg ned litt og vær imøtekommende istedenfor å frasi deg alt ansvar. Et bilde sier dessuten INGENTING. Det sier hvordan tingen var i det øyeblikk bildet ble tatt, men sier ingenting om hvordan tingen var idet den ble sendt, håper det går an å se forskjellen her. Nå er ikke hele denne kraftsalven ment på deg, ,men se saken fra litt flere sider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå