mungo Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Hei På hotellet jeg jobber på skal vi fysisk sikre en pc som står i lobbyområdet. Det er snakk om å sikre flatskjermen og selve kabinettet mot å bli stjålet. Resepsjonen med resepsjonister er ikke langt unna, men kan ikke se den datamaskinen det er snakk om. Her om dagen ble nemlig skjermen stjålet. De hadde bare klippet av strømkabelen og VGA-kabelen. Tyder på hastverk. Hadde jo ikke tatt såååå lang tid å dra ut stikkkontakten og skru ut VGA-kontakten. Men men... Hastverk er lastverk. Vi har tenkt sånn foreløpig på feste skjermen med vaier. Noen forslag til kabinettet? Det skal jo se litt pent ut også. I tillegg må gjestene som bruker maskinen ha tilgang til fronten hvor det er en DVD-ROM øverst med diskettstasjon like under og en kolonne med USB-tilkoblinger og av/på-knapp på fronten helt til høyre. Jeg tenkte å sikre dette med et skap av noe slag eller bøyler som gjorde at pcen hang under bordet. Skapet skulle ha åpen front med én eller flere metallbøyler på fronten som gjorde at den ikke kunne tas ut av skapet. Så skulle skapet festes til bordet eller noe annet fast. En annen ting som virker bra er Safetycable, Strømkabel med tyverialarm... Noen som har erfaring med denne? Endret 31. mars 2005 av mungo Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Lei inn en liten polakk til å sitte å passe på den. Jeg kjenner en faktisk, han heter Bichtek. Haha, så fullstendig konstruktiv tilbakemelding ang polakken da.... *not* Men hva med å kunne benytte seg av noe slikt som dette? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119780&cks=PRL http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119781&cks=PRL Bare å få laget ett lite hull med dremmel slik at låse sylinderen kan bli skikkelig festet i baksiden av kabinettet og skjermen. Om mulig da. Ang Safety kabelen så har jo den ikke direkte noen tyveri sikring i seg selv da, den har bare tyverivarsling, ergo da kan det være for sent når man ser tyven løpe ut døra med skjermen under armen. [EDIT] Netshop har også slike Kensington låser, både med lås og kodelås. http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4126 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3651 Endret 31. mars 2005 av Zimon Lenke til kommentar
Musty Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 jeg vet at en del flatskjermer har et hull som er til en "kensington lock".. tror det er en sånn som Zimon linker til.... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 jeg vet at en del flatskjermer har et hull som er til en "kensington lock".. tror det er en sånn som Zimon linker til.... Stemmer det faktisk, tenkte jeg ikke på. Selv de billige Dell 17" LCD'ene jeg sitter med på jobben har slikt hull til slike låser. Men hjelper lite å låse dem fast om de ikke merkes da, tenk om tyven tar tak i skjermen og bare løper ut. Røsk og vips så går hele bordet i bakken eller noe slikt. Kan da være en fordel å merke PC'en/skjermen at den er tyverisikret. Og evt sammen med en slik safetycabel sak så blir man også varslet om noen kødder med den. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Slettet OT-praten om polakker. Lenke til kommentar
Morpheus- Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) På diverse nettbaken har dem bare en ramme rundt selve skjermen som er skrudd fast i bordet, det burde funke bra det, pc'en låser man bare inni et skap.. Endret 31. mars 2005 av Morpheus- Lenke til kommentar
mungo Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Det med skap er jo greit så lenge gjesten klarer å bruke DVD-ROM, USB og diskettstasjon , en slags åpen løsning. Jeg nevnte den safetycable-saken til sikkerhetssjefen og han syntes det var en god idé. Takk til Jankee som tok seg av OT-praten. Lenke til kommentar
morra Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Clas Ohlson har en wire til 200,- til å feste i serieport. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Den kan man vel bare røske ut/brekke av. Men når de først har med tang kan det fort bli ett problem med de fleste låser... Lenke til kommentar
morra Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Det med skap er jo greit så lenge gjesten klarer å bruke DVD-ROM, USB og diskettstasjon , en slags åpen løsning. Det er kanskje "mye arbeid" men en kasse som er spesiallaget til kabinettet. Som at det i seg selv er en tett boks med kabinettet inni, men med huller til alle viktige deler som feks av/på-knapp, USB, diskettstasjon, DVD-ROM og ledninger. EDIT: Muligens det du, Mungo, siktet til Endret 31. mars 2005 av morra Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvor my koster en slik safetycable da? Kanskje noe for meg også! Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Clas Ohlson har en wire til 200,- til å feste i serieport. Uffda, særlig på bærbare Pc'er. Tenk dere det røste com porten for om noen tar tak i produktet å røsker til når de skal løpe avgårde. Tror det er mye bedre med en Kensington lås, som har samme prisen ca. Men god tanke med å bruke noe de fleste PC'er har (ikke min da , har det som ekstra bracket, hehe). Lenke til kommentar
Revox Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Har dem noe som klarer å kappe over vga kabelen skal det ikke så uhorvelig mye mer til for å ta de spinkle vaierene komplett/netshop har. Vi bruker selv tilsvarende vaiere på jobben dessverre stjal folk først en kraftig avbiter hos jernia eller lignende og så stjal de maskinen. Et deksel over foten til skjermen synes jeg hørtes ut som et godt alternativ. Eventuellt bytt ut til en bærbar, de er lettere å sikre. Sett opp en bærbar på en benk. Ha 2 stål plater/klosser på vær side og et kraftig stålrør som går imellom klossene over maskinen nesten helt intill leddet mellom skjerm og maskin. (Fordel at maskinen står intill en vegg eller har noe bak seg) Da kan de glemme å få ut den maskinen uten å knekke den eller sitte en stund med baufil. Enkelte elektro butikker bruker denne løsningen. Ingen aning om hvor effektivt det er. Men den så ihverfall dønn solid ut. Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Det "beste" er i følge min erfaring er en slik "boks/bur" du skrur fast i/under bordet som pc'n står inni, der den låses med nøkkel... Kjøpte en slik til gamlejobben min fra Clas Ohlson, men jeg finner ikke den igjen nå... Lenke til kommentar
Revox Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Det "beste" er i følge min erfaring er en slik "boks/bur" du skrur fast i/under bordet som pc'n står inni, der den låses med nøkkel...Kjøpte en slik til gamlejobben min fra Clas Ohlson, men jeg finner ikke den igjen nå... Problemet da er vel det at folk skal ha tilgang til cd-rom osv Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Du kan bygge deg en PC-Kasse a-la den innbyggingen som de har i banker..... Seriøst, anngående cd-rom, så er jo det bare å lage ett hull til cd-rom en eller annen plass i front. hovedkort kan du kjøpe en "hovedkortbrakett" for å sette det på. Folk får til å sette pc'n inni bilen, må jo være ett mindre problem å bygge pc'n inn slik at det blir MEGET problematisk å stjele den. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 (endret) putt pcen inni et låst skap da, så sager du av halve døra, den øverste delen. Da får di ikke bært ut pcen , men bare brukt cd rom osv. Da jeg på finmekaniker verkstedet fikk spm om å lage en pc lås Åpnet jeg kabinettet og boltet den fast gjennom bunnplaten og rett gjennom bordet med stor hengelås under. og så en på tvers etterpå. (gjennom på mitten) Sitter som støpt enda. Følger med en dårlig tegning. (1min) Endret 1. april 2005 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå