Gå til innhold

Kan billigkameraet "Trust" anbefales?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg har fått et tilbud på ca. 800 kr. for et digitalkamera av merket Trust. Er det noen som vet om det kan anbefales?

Jeg trenger et kamera som det ikke tar lang tid å vente på når jeg skal ta bilde, også vil jeg ha et som er godt nok til A4-format i avis - i god kvalitet.

Her er litt info om produktet:

 

 

Tar bilder i 5 Megapixels oppløsning

Måler 70 x 99 x 40 mm .

Høykvalitets optisk CCD sensor med Panasonic teknologi

Stort TFT fargedisplay.

4 x digitalt zoom.

Innebygd blitz.

16MB internt minne.

Utvides med opptil 512MB pr brikke via Secure Digital (SD) minnekort.

Funksjon for å ta opp små filmsekvenser med lyd!

Makro funksjonalitet for sylskarpe nærbilder

Nattfunksjonalitet

Automatisk reduksjon av røde øyne

Datostempel, panorama, forsinket bilde og en rekke andre funksjoner

Enkel tilkobling til PC via innebygget USB tilkobling (kabel inkludert!).

Benytter 2 x AA batterier (inkludert - se også våre batteriladere!).

Mulighet for tilkobling av ekstern strømforskyning (ekstrautstyr).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

 

Jeg har fått et tilbud på ca. 800 kr. for et digitalkamera av merket Trust. Er det noen som vet om det kan anbefales?

Jeg trenger et kamera som det ikke tar lang tid å vente på når jeg skal ta bilde, også vil jeg ha et som er godt nok til A4-format i avis - i god kvalitet.

Her er litt info om produktet:

 

 

Tar bilder i 5 Megapixels oppløsning

Måler 70 x 99 x 40 mm .

Høykvalitets optisk CCD sensor med Panasonic teknologi

Stort TFT fargedisplay.

4 x digitalt zoom.

Innebygd blitz.

16MB internt minne.

Utvides med opptil 512MB pr brikke via Secure Digital (SD) minnekort.

Funksjon for å ta opp små filmsekvenser med lyd!

Makro funksjonalitet for sylskarpe nærbilder

Nattfunksjonalitet

Automatisk reduksjon av røde øyne

Datostempel, panorama, forsinket bilde og en rekke andre funksjoner

Enkel tilkobling til PC via innebygget USB tilkobling (kabel inkludert!).

Benytter 2 x AA batterier (inkludert - se også våre batteriladere!).

Mulighet for tilkobling av ekstern strømforskyning (ekstrautstyr).

Kan ikke anbefales..."Tupperware" feeling,skranglete og gjennomført elendig kvalitet..styr unna. Gjelder forøvrig det meste av (dont)Trust sine produkter.

Lenke til kommentar

Til tross for fem megapixler holder ikke bildene til særlig mye over 10x15, mens greie fem megapixel kamera holder til A3 utskrifter.

 

Megapixler er ikke alt, optikk, bildebrikke, signalbehandling og så videre er enda mer viktig, og på Trust er alt dette av billigste sort. Ville heller kjøpt ett Nikon eller Canon 2 megapixel kamera fremfor dette... selv om de kostet det samme.

 

Og jo... ikke tro at digital zoom er spesielt smart :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Til tross for fem megapixler holder ikke bildene til særlig mye over 10x15, mens greie fem megapixel kamera holder til A3 utskrifter.

 

Megapixler er ikke alt, optikk, bildebrikke, signalbehandling og så videre er enda mer viktig, og på Trust er alt dette av billigste sort. Ville heller kjøpt ett Nikon eller Canon 2 megapixel kamera fremfor dette... selv om de kostet det samme.

 

Og jo... ikke tro at digital zoom er spesielt smart :)

Leica digilux 2 har f.eks. "ikke mer enn 5 megap.", men har stor billedbrikke og ikke mer enn ca.3 x optisk zoom, men gir utrolig gode bilder. Pris 10-14000 kr.....

Dette sier vel noe.

Lenke til kommentar
Hei!

 

 

Jeg har fått et tilbud på ca. 800 kr. for et digitalkamera av merket Trust. Er det noen som vet om det kan anbefales?

Jeg trenger et kamera som det ikke tar lang tid å vente på når jeg skal ta bilde, også vil jeg ha et som er godt nok til A4-format i avis - i god kvalitet.

Her er litt info om produktet:

 

 

Tar bilder i 5 Megapixels oppløsning

Måler 70 x 99 x 40 mm .

Høykvalitets optisk CCD sensor med Panasonic teknologi

Stort TFT fargedisplay.

4 x digitalt zoom.

Innebygd blitz.

16MB internt minne.

Utvides med opptil 512MB pr brikke via Secure Digital (SD) minnekort.

Funksjon for å ta opp små filmsekvenser med lyd!

Makro funksjonalitet for sylskarpe nærbilder

Nattfunksjonalitet

Automatisk reduksjon av røde øyne

Datostempel, panorama, forsinket bilde og en rekke andre funksjoner

Enkel tilkobling til PC via innebygget USB tilkobling (kabel inkludert!).

Benytter 2 x AA batterier (inkludert - se også våre batteriladere!).

Mulighet for tilkobling av ekstern strømforskyning (ekstrautstyr).

Dette er å kaste penger! Du må betale mer for noe du kan kalle kamera, slik er det bare.

Lenke til kommentar

"Jeg trenger et kamera som det ikke tar lang tid å vente på når jeg skal ta bilde, også vil jeg ha et som er godt nok til A4-format i avis - i god kvalitet."

 

Man må jo være ganske naiv og tro at alle VGs journalister går rundt med kamera utstyr for flere titalls tusen kroner for morro skyld, når de bare kan kjøpe et trust kamera som går i lomma:-)

Lenke til kommentar
"Jeg trenger et kamera som det ikke tar lang tid å vente på når jeg skal ta bilde, også vil jeg ha et som er godt nok til A4-format i avis - i god kvalitet."

 

Man må jo være ganske naiv og tro at alle VGs journalister går rundt med kamera utstyr for flere titalls tusen kroner for morro skyld, når de bare kan kjøpe et trust kamera som går i lomma:-)

Nå tror jeg ikke hun mente at hun ville bli fotojournalist. Hvis man velger ett kamera av ett kjent fotomerke (Canon, Nikon, Pentax eller lignende) så får man stort sett god nok kvalitet til A4 om man går for tre megapixler eller mer.

Lenke til kommentar

Slenger meg på, regner med at du mener dette kameraet her PowerCam Optical Zoom 1490Z, og som de andre sier, Trust er ikke akkurat kjent for å lage kvalitets produkter, fant en test her og en annen her hvis du er skjønner Polsk :p

 

Vel, dette kameraet er kanskje verdt et terningkast 2 i et heldig øyeblikk.

 

Når det kommer til print i A4 150 Dpi, vel er du heldig med bilde, og ikke bruker digital zoom, eller har behov for å beskjære det, da kan det jo gå, men det vil nok heller være unntaket, ikke regelsen.

 

Og som en konklusjon: Anbefales ikke

 

Prisen på 800,- var forsåvidt grei, men hvis du skal skrive ut mye A4 bilder, så må du nok legge til en 0 i den summen du skal bruke ;)

Lenke til kommentar
Kan ikke anbefales..."Tupperware" feeling....

Hehe, måtte bare kommentere dette... Tupperware er faktisk ganske bra!!

 

Ville heller sammenlignet Trust med et typisk Europris-produkt...

 

Europris har en cd-spiller i merket JVS... Til og med logoen har samme font som JVC...

 

Nok om det... Go natt...

Lenke til kommentar

Har selv prøvd flere enkle kameraer. Enig i at Trust ikke holder mål til A4-kopier. Har selv benyttet et gammelt Sanyo-kamera med bare 1 mpixeler og hatt gode bilder i dagspressen.

 

Som sagt tidligere. Antall megapixeler betyr ikke alt. Digital-zoom heller ikke. Det som er viktig er god optikk, en optisk zoom (8-10 anbefalt) og minst 2 megapixeler. Olympus har gode kameraer med Ultrazoom (10x optisk). Disse gir svært gode bilder. Sony har gode optiske zoomer og har gode bilder også i svært dårlig lys (natt) (F717/F828)

 

Husk at optisk zoom er viktigere enn digital zoom. Det digitale kan du gjøre på PCen etterpå. Optisk er før elektronikken og gir teoretisk ikke kvalitetstap.

Lenke til kommentar

ALDRI Trust på "Trust". De selger masse varer, men det er fordi at folk liker ting billig (for noen grauthuer) Hvis du vil ha et skikelig godt kamera, så ikke kjøp trust. Sats heller litt mer penger på ett kamera enn og kjøpe mange fordi at det går i stykker

Lenke til kommentar
Prisen på 800,- var forsåvidt grei, men hvis du skal skrive ut mye A4 bilder, så må du nok legge til en 0 i den summen du skal bruke ;)

Neida, man får mange GODE 5 megapixel kamera til i underkant av 3000 nå til dags. Og disse er mer enn gode nok til gode A4 utskrifter (ta en titt på f.eks Nikon Coolpix 5900. Utrolig bra kamera til under 3000 kroner).

 

Skal man ha "det beste" må man litt opp i pris, men det spørs om den helt vanlige familieknipseren ser forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...