Gå til innhold

Hurtigkobbling til stativ

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et hurtigfeste. Nedre del festes/skrus på stativet (bildet) og den andre delen av hurtigfestet skrus fast i kamrahus. Mener det finnes, men hvor finner jeg det?

Tilsvarende:

Trenger også info om et tilsvarende feste, men denne gangen en "arm", hvor blitzen også kan monteres ved siden av.

stativ.jpg

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:dribble:

Ai ai ai, her var det mye lækkert! Utstyret hos AV-Hardware traff "inner ti'ern". Men også "Really right stuff" traff blinken - dog innefor macrofeltet. Takk for linkene, - nå skal jeg drømme-planlegge-spare-kjøpe-bruke, tidsaspektet usikkert... :thumbup:

Siste:

Men, for oss andre som ikke har "ræ.... full av gryn" :p , og som kan nøye seg med litt enklere ting, - har B&H også et greit utvalg til en "fornuftig" pris.

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp noe alá det samme problemet.

Jeg får nå bygd en brakett spesielt til mitt bruk. Jeg får både 2 leddede armer som er ca. 45cm lange + en brakett som gjør at jeg kan ha en blitz til over kameraet på ei skinne som kan tippes frem/tilbake og heves etter behov.

Det blir en kombinasjon alá denne: 7767b.jpg

Det blir flere ledd og dermed bedre muligheter med den som jeg får bygd ;)

+ denne: 161520.jpg

3 blitzer plassert akkurat der jeg vil skulle nok bli greit ;)

Gleder meg til jeg får den og kan starte macrosesongen med lys nok til å blende ned akkurat det jeg makter uten å plages av bilder som blir undereksponert med en blender eller to......(må ofte gjøre dette for å få kjappe nok lukkertider, for så å dra opp eksponeringen i RAW-konverteren i ettertid) :)

Nå må jeg bare få lagd meg noen gode softbokser til å bruke med dette oppsettet.

En enkel brakett for å få blitzen på siden av kameraet (og muligheter til heving/senking) koster ikke så mange hundrelappene. Det er kanskje noe slikt du er ute etter:

8092b.jpg

Det hurtigfestet du viser bilde av har jeg ikke vært borti.

Lenke til kommentar

7767b.jpg

Spørsmålet var to-delt. Fikk tilnærmet svar på sistnevnte spørsmål (bilde ovenfor). På mitt første spørsmål gjaldt saken noe så enkelt som "Quick release assemblies" Hvor vidt det er "assemblies" eller "plates" eller begge deler jeg trenger - det er der usikkerheten ligger.

Har et Benbo stativ og her ser du (kule)hodet på stativet:

Benbo.jpg .

På dette hodet ønsker jeg altså feste en såkalt "quick release" slik at jeg slipper å skru kamra på så ofte - kun knipse på. Den ene delen skal skrus fast i undersiden av kamra den andre i (kule)hodet (se bilde ovenfor). At saken er firkantet spiller ingen rolle. Av det jeg ser hos B&H, fremgår det dårlig av bildene hvorvidt en "assembli" er todelt: dvs. en del til å feste på stativet og en del på kamra.

Lenke til kommentar

Det kan for meg se ut som om dette hodet ikke laget med tanke på å bruke hurtigfester (jeg har selv to eldre stativer som det ikke er hurtigfester til).

Til mine nyere stativhoder skrur jeg hurtigplata på kameraet og klikker den på stativhodet, altså kun én del. Hvordan plata ser ut (utforming) er satt av hva stativhodet er lagd til. F.eks. så har Manfrotto ivertfall 4 forskjellige løsninger.

De hurtigplatene som du linker til er for bestemte hodeløsninger. Kunne ikke finne noe som lignet på noe som kan brukes på kulehodet ditt.

Lenke til kommentar

Anbefaler hurtigkoplinger i Arca-Swiss standarden. Koster endel men er dønn solide og fleksible. Innstaller f.eks en Markins Q-60 "Quick Shoe" på toppen av kulehodet og bruk en egnet plate tilpasset ditt kamera/ objektiv/ utstyrsramme.

http://www.markins.com/2.0/eng/quickshoes.html

Liste over skreddersydde plater:

http://www.markins.com/2.0/product/list_plates.html

http://www.markins.com/2.0/eng/plates.html

Har selv handlet kulehode, diverse plater og løse Quick Shoe her:

https://www.photoproshop.com/index.php/cPat...7304bf3404df521

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
Jeg er fornøyd med dette rimelige Velbonstativet som har hurtigfeste m.m.. Hvis det er slik at du vurderer å kjøpe nytt stativ som et alternativ. Her får man kamera helt opp i øyehøyde selv om det står maks høyde 143 cm.

He he he :D Jepp, har også dette stativet. Kjøpt hos Elkjøp,- til den prisen. Og ja, her har du en grei hurtigkopling.

Fordeler med stativet:

- Billig

- Lett (og derav lett transportabelt)

- Enkelt å montere

Ulemper:

- Ikke egnet til fotografering nær bakken (noe benbo er).

- Slark

Lenke til kommentar
Anbefaler hurtigkoplinger i Arca-Swiss standarden. Koster endel men er dønn solide og fleksible. Innstaller f.eks en Markins Q-60 "Quick Shoe" på toppen av kulehodet og bruk en egnet plate tilpasset ditt kamera/ objektiv/ utstyrsramme.

(osv......)

Takk, da fikk jeg svaret. Man må passet på å kjøpe to enheter: en til stativet ("hunkobbling") og en til kamra ("hankobling"). :thumbup:

Arca-Swiss har jeg såvidt sett på tidligere, og ansett som interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...