Gå til innhold

CPU til filserver

JoKr

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en cpu til en filserver og hovedkort.

HK skal være med RAID, så langt har jeg tenkt på MSI KT3-ULTRA-ARU (ble det riktig?) med en AMD XP 1700. Da får jeg brukt FSB 266MHz'en med DDR 266 ?

Uansett, er dette overkill?

Den skal stå som filserver og tilby VPN access, er det nok å sette på en 1.3 Duron. Er det bare bortkastet å sette på DDR266 ram da, siden de er 200Mhz FSB på Duron.

Litt snålt når jeg leser over, men det er vel omtrent dette jeg mener...

(Det er maks 5 tilkoblinger på samtidig, det er RAID på ATA100 disker,7200rpm,2mb cache)

edit: ser ut il å ha gått litt i surr med FSB og bus eller no, skal vel være 100MHz FSB på Duron og 133MHz på XP, bare at den "dobbles"?

linux_win_mac_bsd.jpgVelg det som passer DEG!

[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-07-02 10:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg heller valgt en P4 1,6 NW med ett eller annet i845(d) hovedkort. Har hatt litt dårlig erfaring med VIA og masse disker... Funker rett og slett bedre på Intel hovedkort.

Ellers kan en visst nok bruke nForce hovedkort med hell. AMD baserte hovedkort (760MPX) funker også helt perfekt.

Lenke til kommentar

Quote:

JoKr skrev (2002-07-02 10:17):

Jeg skal ha en cpu til en filserver og hovedkort.

HK skal være med RAID, så langt har jeg tenkt på MSI KT3-ULTRA-ARU (ble det riktig?) med en AMD XP 1700. Da får jeg brukt FSB 266MHz'en med DDR 266 ?

Uansett, er dette overkill?

Den skal stå som filserver og tilby VPN access, er det nok å sette på en 1.3 Duron. Er det bare bortkastet å sette på DDR266 ram da, siden de er 200Mhz FSB på Duron.

Litt snålt når jeg leser over, men det er vel omtrent dette jeg mener...

(Det er maks 5 tilkoblinger på samtidig, det er RAID på ATA100 disker,7200rpm,2mb cache)

edit: ser ut il å ha gått litt i surr med FSB og bus eller no, skal vel være 100MHz FSB på Duron og 133MHz på XP, bare at den "dobbles"?

Jeg kjører en 200MHz som filserver, den har imotsettning til deg bare 3 HD'er. Jeg merker at det går litt tregt, max d/l er på 5000KB/s.

Jeg tror en duron 1300 vil være mer enn nok til en filserver, SDRAM er også bra nok. Men hvis du en gang finner ut at du vil lage en domene server o.l så gjør du ikke så dumt i å kjøpe en 512MB PC2100 og en XP1700.

Lenke til kommentar

Filservern min er en Tbid 800/768mbram 0.7TB disk, tre lan adaptere og isdnkort

den er mer en rask nok, klarer å levere ca 170mbit med data over thrunked lan (200mbps/fdx)

det holder i massevis da linja mi til nettet er max 2mbps, og normalt lan har max 100mbps ..

Opsettet ditt bør holde lenge, men skal du ha ocerkill, så veit jeg om en Intelserver til salgs, 4x(max 5x) Xeon 700mhz/512ram og no U160SCSI disker (søk på brukmarkedet/servere - der fant jeg den sist)

Lenke til kommentar

Hivs jeg går over til et Intel basert system må jeg sannsynligvis gå ned til en Celeron 1.7GHz, det som er dumt er ikke MHz, men cache'n (budsjett!).

Men det ser ut som her, og andre poster, at folk mener Intel har bedre chipset hvis maskinen skal stå på 24/7.

Problemet med maskinen er at jeg blir ikke sittende med lett fysisk access, så jeg kan ikke restart når shit happens. Så da er vel en slarven Celeron med Intel chipset å foretrekke enn en god AMD cpu og shitty via chipset?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-02 11:19, JoKr skrev:

Hivs jeg går over til et Intel basert system må jeg sannsynligvis gå ned til en Celeron 1.7GHz, det som er dumt er ikke MHz, men cache'n (budsjett!).

Men det ser ut som her, og andre poster, at folk mener Intel har bedre chipset hvis maskinen skal stå på 24/7.

Problemet med maskinen er at jeg blir ikke sittende med lett fysisk access, så jeg kan ikke restart når shit happens. Så da er vel en slarven Celeron med Intel chipset å foretrekke enn en god AMD cpu og shitty via chipset?

Hvorfor ikke bruke ett AMD hovedkort med stabilt og bra chipsett da? Jeg har aldri hatt problemer med de AMD prosessorene jeg har hatt. Intel er gjerne litt dyrere enn AMD målt i ytelse, men er kanskje mer stabilt for servere. Vet ikke om det er så mye mer stabilt at det forsvarer forskjellen i pris.

Lenke til kommentar

Problemet er hvis jeg skal ha et hovedkort uten RAID må jeg kjøpe kontroller utenom, som fort kommer på 500 - 600,-

Ser MSI har hovedkort for både AMD og Intel, KT3 ULTRA ARU og 845ULTRA ARU, begge med RAID til en snill pris. Men jeg er åpen for forslag, men husk at jeg begrenser meg litt på budsjett, det er andre ting som skal kjøpes (hdd'er) og jeg kommer til å kjøpe et skikkelig kabinett (Chieftec inkl 340W)

Lenke til kommentar

Et godt alternativt hovedkort til et AMD basert system er Abit NV133-R. Det er et nForce basert hovedkort med raid. Du kan f.eks kjøpe det hos Komplett.

nForce hovedkort er veldig stabile og raske. Det har ihvertfall de to jeg har vært hittil. Mitt ASUS A7N266-C hovedkort overklokker til og med veldig bra.

Det er verdt å merke seg at Abit NV133-R er basert på nForce 415D brikkesettet som ikke har innebygd grafikkort.

Det er vel ingen hindring å bruke en Duron i serveren, det er bare å låse opp multiplier og 133Mhz fsb'en det så kan du kjøre den på tilnærmet riktig hastighet og 133Mhz fsb. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Er SiS stabilt?, eller er det sånn at hvis jeg viker vekk fra Intel, kan jeg likså godt velge via, og deremed en Duron 1.2 gig cpu og kutte kostnader?

Skal du absolutt være sikker, og har ikke lett tilgang til servern er 'native' Intel chipsett _definitivt_ å foretrekke.

Problemet er bare det at de chipsettene som blir nevnt her er beregnet for desktop bruk, og ikke server applikasjoner. Dersom du ikke er villig til å betale for et godt ServerWorks basert hovedkort (vi snakker i prisklassen 4K og opp for HK alene) for en Intel CuMine / Tualatin platform kan du like godt bruke VIA eller SIS baserte AMD løsninger, da Intel ikke er så utrolig mye bedre på desktop chipsettene sine.

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg for tiden 4x 80GB WD JB i RAID 0+1.

Fungerer bra på den integrerte kontrolleren, men jeg lurer på å investere i Highpoint Rocked RAID 404 til ca kr 1350 - 1400.

Dette er en 4 kanals kontroller, noe som vil gi absolutt best ytelse og utbyggingsmulighet for filservere i dette segmentet.

Fordelen er jo at du kan bytte hovedkort, uten å måtte ta backup, siden kontrolleren er et standalone kort.

Personlig ville jeg gått for en nForce 420 løsning, HPT Rocket RAID 404 512MB PC2100 RAM og XP1700+.

Da vil du garantert ha noe som er utbyggbart og stabilt.

nForce - kortet har innebygd LAN, lyd og VGA, noe som gjør at det egner seg ypperlig til serverformål, samt som en base for dine egne mp3 - filer som kan avspilles direkte fra kortet, uten ekstra lydkort.

Lyden på nForce kort er dessuten mye bedre enn på et SB Live! Platinum 5.1 eller Audigy Gamer.

Lenke til kommentar

Min filserver er en P3 800/133 på et i440BX kort (slot-1) med 13 disker/1.2TB

Kjører alle ram, pci, ata-kabler og tilogmeg kabinettet smekk fult.

Skulle jeg hatt en til, billig skulle det bli et brukt P3 med BX kort - skulle jeg brukt noen tusen hadde en NW og et i845 kort vært valget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det endte med en MSI 845 Ultra ARU (Promise 20276) Fastrack133 Lite brikke.

Denne støtter ikke stort fant jeg fort ut, og vil anbefale andre til å sjekke ut Highpoint integrerte onboard RAID kontrollere isteden for. Abit har noen ok ser det ut som.

Støtter heller ikke 0+1

Men det er vel ingen som kjøper onboard når det skal være seriøst har jeg funnet ut, og vurderer en mer oppegående highpoint kontroller (ønskedrømmen inkl. hot swap brønner og...*sigh*)

Ja, ja , takk for hjelpen folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...