Gå til innhold

I jakten på terrorister...

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579
Dessverre er det ingen med makt i dag som ønsker å gjøre noe godt, uten å få noe tilbake.

Sant nok, og der kommer oljen inn.

Det gjenstår å se. Jeg tror andre faktorer var mer enn nok tilfredsstillende for USA. Oljen var en sikkerhet som sørget for at USA ikke satt med en sinnsyk regning igjen etter krigen. Irak har olje og kan bygge opp landet på pengene fra oljen. Da slipper USA en ekstra bekymring.

Men dersom andre faktorer var mer enn nok for USA, og de åpenbart ignorerer hva resten av verden synes, hvorfor tok de seg da bryet med å selge hele krigen til verden vha. "bevis" og andre falsum? Ikke minst leder dette oss tilbake til at det faktisk er en krig inngått på falske premisser, og er således en ulovlig krig.

Å tro at olje ikke er et motiv, tror jeg i beste fall vil være naivt.

Men, regning eller ikke, de har over 1500 døde soldater, og ca. 300.000 irakiske barn på samvittigheten takket være at de presset FN til å gjennomføre et forbud for klor til å rense vann med, og uansett hvor mye olje eller hvor mange skurker de får tak i, kan ingenting dekke den delen.

Det er litt merkelig at mange amerikanere nå begynner å fordømme krigen, og enkelte europeere fortsatt tviholder på gammel og utdatert "informasjon".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så er jeg bare glad noen gjorde noe. Jeg tror ikke noen med makt i dag, verken i Europa eller USA, er interessert i "the greater good" eller hva det nå skal kalles. Politikere tenker på sine karrierer som alle andre og det er ikke i politikken man finner de sjelene som brenner for å gjøre verden bedre. De er ihvertfall ikke i flertall, slik jeg ser det. Og demokratiet blir styrt av flertall.

Og det er mot politikerene skytsen må rettes. Militæret gjør bare som de får beskjed om og tror og håper inderlig at de gjør det for den rette og gode saken.

Men jeg tror ærlig talt ikke flertallet av befolkningen er villig til å gjøre det som skal til for å fjerne faenskapen i verden, for det vil bety at hver g en av oss må ofre noe.

Lenke til kommentar

Og når det kommer til oljen:

USA produserer kun halvparten av hva de selv forbruker. De er avhengig av oljenasjonene. Og de er da selvfølgelig ikke villig til å se seg avhengig av en diktator som Saddam.

Men det er verdt å tenke på at Norge faktisk produserer mer enn Irak, Vi bruker bare 1/20 del av hva vi produserer, så det er ikke for ingenting at USA vil være godvenner med oss. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Og når det kommer til oljen:

USA produserer kun halvparten av hva de selv forbruker. De er avhengig av oljenasjonene. Og de er da selvfølgelig ikke villig til å se seg avhengig av en diktator som Saddam.

Men det er verdt å tenke på at Norge faktisk produserer mer enn Irak, Vi bruker bare 1/20 del av hva vi produserer, så det er ikke for ingenting at USA vil være godvenner med oss. :roll:

Helt riktig. Og, for å trekke noen kanskje søkte paralleller; Norges leder er statsminister og ordinert prest(!), vi har 2 atomreaktorer som kan brukes til å lage skitne bomber, og vi har ufattelige mengder olje/laks. I tillegg til at vi mishandler/torturerer våre fanger, med overdreven bruk av varetektsfengsling. Man kan jo begynne å lure på om ikke USA har tenkt å bombe oss også, de har ihvertfall nok av grunner å ta av.

Men jeg gleder meg til å lese en evt. bregrunnelse :D

On-topic : Lurer på om PST holder koken med gammel overvåkning, og vil ha oversikt over hvem som leser Klassekampen? Paranoia? Tja, vår egen Erik Bye ble jo overvåket ulovlig, og endel med han, så hvem vet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
En slik paranoia er akkurat det terroristene ønsket seg. Kan fot blir farlig det der.

"Frykten er mitt våpen."

Egentlig så har terroristene allerede vunnet, med tanke på hvor mye paranoia og hvor mye penger som brukes på å følge opp denne paranoiaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...