Gå til innhold

Treg boot med Sata og Pata

Anbefalte innlegg

Noen andre som har vært borti at booting går ufattelig tregt hvis man har 2 Sata disker og en Pata ?

Tar jeg ut Pata disken så booter den på 10 sec. Men setter jeg den inn igjen så tar det ca 30 sec før jeg kan gå inn i bios etc...deretter ca 30 sec før den standard windows boot skjermen...

Mener på jeg har forsøkt det som er å forsøke i bios.

Forslag noen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjelder

Intel D865PERL hk. Intel Pentium 4 Prescott 3GHz

2 Sata Maxtor 200 GB disker og 1 40G Western

Har rokert rundt og forsøkt de forskjellige master\slave uten det hjalp.

Den står nå som Sec slave.

DvD er på egen kabel nå.

Lenke til kommentar

Hei!

Det du trenger å gjøre for å få oppsettet ditt optimalt er følgende:

- Sørg for å bruker 80 pin IDE kabler. Disse trenger du to av.

- Sett PATA diskens jumper settings til cable select og koble den til masterpluggen (den ytterste) på IDEkabelen. Tilkobles HK på Primary IDE Channel

- Gjør eksakt det samme for DVD-romen, men koble denne på Secondary IDE Channel.

Nå skal du se at det booter kjappere :)

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene!

Jeg mener på jeg forsøkte cable select også, hvis jeg ikke husker helt feil så var dette uten jumperen i.

Skal gjøre ett nytt forsøk i kveld når jeg er hjemme fra arbeid.

Jeg gjorde imidlertidlig ikke noe med dvd rom osv.

Men skal forsøke som du anbefalte.

Har ikke hatt slike problemer tidligere men dette er første gang jeg har pc med Sata disker

Lenke til kommentar

Spilte dessverre liten rolle hvordan jeg satte dette opp.

Tok ut DvD bare for å teste da men igjen går det like forbaska tregt.

Satt så inn en dvd og en annen pata cd og den booter da med normal hastighet.

Så det ser ut til at det gjelder bare med hardisken, FUBAR kanskje ? Er ett gammelt skrap jeg dro frem fra kjelleren for å bruke til backup. Men først får boota opp så finner den driven og jeg kan lagre på den.

Skaffer meg heller en ny Sata da jeg, noen som har peil på en billig løsning for å få flere Sata på pc'en ?

Lenke til kommentar

Jeg hadde eksakt samme problem for en tid tilbake og når jeg koblet delene sammen på rett måte boota den kjapt og greit.

Det du kan prøve er å sette jumpersettingen på DVDen din til master og deretter koble den som master på Primary IDE bus; slik at den blir Primary master.

Gjør det samme på disken, men sett denne på Secondary IDE bus. Husk at du setter jumpersettingene rett på både dvd og disk slik at de er master, i tillegg så må du huske på å koble dem til på det ytterste leddet på IDEkabelen. (Iom at du kjører OS fra SATAdisken spiller det ikke noen rolle hvor PATAdisken kobles til...)

Dette skal funke hvis du gjør det rett - seff med forbehold om HW feil...

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Jeg har somn tidligere nevnt forsøkt alt dette.

Jeg har prøvd med Kun pata disk på kabelen og som cableselect\master og slave

Jeg har forsøkt med flere kabler.

Jeg har forsøkt med HD so master,slave og cable select på samme kabel som DvD.

Og jeg har forsøkt med samme forsøk på både primary og sec ide...

Uansett hva jeg gjør så finner den disken i bios men det gååår treeeeegt som fyyy

Jeg kan ikke skjønne at noe av det jeg har i bios kan påvirke dette og tipper at HD har blitt for kald eller noe i kjelleren....

Gidder ikke stresse mer med det, kune tenke meg flere sata disker men har bare utak til 2 på hk. Noen som vet om en rellativ billig løsning for å få 4 nye ?

Takker for gode forslag og hjelp forresten!!

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe deg flere sataporter via et pciadapter. Slik som dette for eksempel.

Jeg skjønner dog ingenting av at det går så tregt til deg ass... Du bruker 80pins IDE kabler ikke sant?

Og du har sjekka i Windows at PATA disken ikke kjører i PIOmode, men i DMA5 mode, sant? Hvis du kjører med PIO er det jo ikke rart at det går tregt lissom...

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...