Gå til innhold

Toshiba utvikler hurtigladbare batterier


Anbefalte innlegg

Problemet vil nok i første omgang være hvor fort de kan tømmes.

Stor strømstyrke = varme!

Som det står i posten over driver jeg med modellfly, hvor elektrisk drift i mange år var en stor spøk pga vekt/ytelse.

Så kom det bra NiCd som tålte hurtig utlading (10-20C (1C = påstemplet kapasitet)), deretter enda bedre NiMh.

De første LiIon kunne bare lades ut med 2-3C, mens dagens moderne LiPo tåler 10-15C. Det vil si at en 2000 mAH pakke kan belastes med kortvarig 20-30A.

Noe av det samme vil muligens kunne skje med den nye teknikken, men det vil ta tid. Og spørsmålet er vel til syvende og sist avhengig av hvilket trykk produsentene opplever på å ta i bruk ny teknologi for å minske forurensningen.

 

I den forbindelse, og helt off-topic:

Dagens el-biler er en vits i de fleste land. Elektrisitet produseres ofte med kull, olje eller atomkraft. Etthvert ledd i kjeden frem til batteriene i bilen medfører tap i produksjonen. Når energien endelig når frem til bilens elektromotorer er den kanskje halvert i mengde i forhold til hva som ble produsert. Så i stedet for å kjøre en fornuftig bil på 0,3 liter diesel, brukes 2 liter tungolje for å produsere samme mengde energi omsatt i el.

Hva er vitsen???

 

Edit: Eller, hvor ligger gevinsten?

 

tm

Det skal sies at selvom NiMH har høyere kapasitet så har de også høyere Ri (indre resistans) som gjør at man får spenningstap på dem hvis man prøver å trekke endel strøm fra dem.

 

Driver selv også med modellfly og til et av flyene gjorde jeg den store feilen å kjøpe meg en NiMH-pakke med celler på 1500mAh fra Sanyo (Sanyo sine celler skal ha mindre Ri enn andre produsenter).

Flyet bruker en speed 400 motor som skal ha et mask strømtrekk på 10A men med den belastningen jeg har på den motoren så tviler jeg på at jeg trekker mer enn 7-8A. Med dette batteriet og denne motoren så får jeg såpass stort spenningsfall i batteripakken at flyet ikke greier å fly på grunn av manglende spenning. Det gammle batteriet jeg hadde var et NiCd på 500mAh. Dette batteriet gav motoren mye høyere turtall med samme belastning.

 

Forsåvidt så er ytelsen på elektrofly på høyde med fly med forbrenningsmotor nå. Børsteløse motorer og Lithium Polymer-batterier gir ekstremt god ytelse (til veldig høy pris :no: )

 

Beklager at dette ble veldig off topic da.. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ATWindsor  Atomkraft har heller ikke utslipp.
Hallo? tenkt på farene ved det? Tchernobyl, ring a bell? (er ikke sikker på hvordan det skrives) Atomkraft er farlig...

Atomkraft er oppskrytt på faresiden, hvor mange dlde etter tsjernobyl? 20 stykk eller noe slikt? Det dør hundrevis i gruveulykker årlig. Folk har en irrasjonell frykt mot atomkraft som ikke harmonerer med den reelle faren, som er lav, spesielt om det drives skikkelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er vel igrunn også et problem med atomkraft at man får store mengder radioaktivt avfall som er vanskelig å bli kvitt.

Det er bare vasnkelig fordi folk ikke vil ha det noe sted, er bare å stue det bort ett sted i prinsippet. Atomkraft er mye renere enn feks kull og gass.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...